۰ نفر

کلیات جلسه امروز شورای شهر تهران:

از انتقاد به محدودیت‌های‌کرونایی که فقط برای رییس جمهور اعمال می‌شود تا ترس ریخته شهردار از استیضاح

۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۳
کد خبر: 470082
از انتقاد به محدودیت‌های‌کرونایی که فقط برای رییس جمهور اعمال می‌شود تا ترس ریخته شهردار از استیضاح

عضو شورای شهر تهران گفت: انگار تنها آقای رییس جمهور ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند و شرایط برای دیگران با اقداماتی نظیر بازگشایی چند روزه مدارس و غیره باید عادی‌سازی شود.

اقتصاد آنلاین فائزه مومنی؛ دویست و سی و نهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران با اظهارات محسن هاشمی و  یادآوری ایثار شهدای تهرانی در ۸سال دفاع مقدس آغاز شد.

هاشمی گفت: تهران را با ۲۱ هزار شهید در دفاع مقدس جزو رتبه های نخست در کشور دانست و با یادآوری بخشی از مشکلات جانبازان جنگ تحمیلی به رنج مضاعف خانواده‌های آنان اشاره کرد.

در این زمینه بخوانید:

وی ادامه داد: در میان رزمندگان تهرانی، حدود ۷۰ هزار جانباز که نیمی از آنان بالاتر از ۲۵ درصد جانبازی دارند، در طول ۳۰ سال سپری شده از پایان دفاع مقدس خود و خانواده های این عزیزان همچنان از مشکلات ناشی از جنگ رنج می‌کشند)

اوضاع وخیم صنعت گردشگری ری

حسن خلیل‌آبادی،رییس کمیته گردشگردی همزمان با فرارسیدن روز جهانی گردشگری نیز نطق پیش از دستور قرائت کرد.

او با انتقاد از بی‌توجهی به جاذبه‌های تاریخی شهر ری از تخریب آثار باقی مانده و حضور نامطبوع آرادکوه گلایه کرد.

خلیل‌آبادی تاکید کرد:رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر اما وضعیت روستاهای شمال تهران را مطلوب تر از روستاهای جنوبی دانست و اظهار کرد: روستاهای جنوبی که در شهرری واقع شده‌اند، مورد آماج بی مهری های پایتخت قرار گرفته‌اند و به جای هدف گردشگری و اشتغال‌زایی در این حوزه مورد حمله مشاغل مزاحم تهران هستند.

خلیل‌آبادی افزود: سرریز این معضلات به ری سبب شده آرادکوه را با پسماند بشناسیم نه با روستای تاریخی و یخچال طبیعی آن، امین آباد را با بیماران روانی و کارخانه سیمان تهران به خاطر آوریم، نه با بقعه بی بی شهربانو و استودان و ... در حالی‌که تمامی این روستاها دارای جاذبه های تاریخی به نامی هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: روستای امین‌آباد که در دامنه کوه بی‌بی شهربانو قرار دارد و نقطه ثقل و مرکزی ری قدیم و باستانی است، متاسفانه با وجود بقعه بی بی شهربانو، گنبد اینانچ و استودان که مقبره‌ای تاریخی در شهرری است، رها شده و سیمان تهران جای جای این کوه با عظمت و بام جنوبی تهران را می‌بلعد.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر با تاکید بر عدم استفاده بهینه و مطلوب از آرادکوه گفت: در کشورهای دیگر با پسماند کوه مصنوعی می‌سازند و در ایران با پسماند آرادکوه را زینت می‌دهیم که بوی نا مطبوع آن مانع از حضور گردشگران به تهران می‌شود.

خلیل‌آبادی افزود: متاسفانه در حال تخریب کوه بی‌بی شهربانو هستیم، درحالی که کارخانه سیمان تهران درحال تخریب این بنا است و این بنای تاریخی می‌تواند بام جنوبی تهران باشد و در گذشته نیز یکی از گزینه های احداث برج میلاد بوده است.

خلیل‌آبادی افزود: کلین که زادگاه شیخ کلینی بوده است در کنار کویر حسن آباد رها شده است، ده خیر که آتشگاهی با سه هزار سال سابقه را در خود جای داده هیچ امکاناتی را برای گردشگران ندارد، عشق آباد که دریاچه آن پذیرای گونه های مختلف پرندگان است، تبدیل به قطبی برای تاسیس کارگاه‌های شیمیایی و ضد محیط زیست شده است.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر خاطرنشان کرد: متاسفانه اتوبان امام علی(ع) از مکانی در شهرری می‌گذرد که دو شهر تاریخی زیرزمینی بازمانده از دو زلزله سهمگین شهرری در آنجا قرار دارد، این در حالی است که اساتید باستان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی به شهردار وقت تهران تذکر دادند، سازمان میراث فرهنگی مقاومت نکرده و امروز ما در این اتوبان بر میراث گذشتگانمان ماشین می‌رانیم و شهری که می‌تواند در صورت کاوش، دو دوره پر رونق ری را به دنیا بشناساند، زیر هزاران تن آسفالت و بتن و ... مدفون شده است.

زهرا صدراعظم نوری،رییس کمیته ایمنی و مدیریت نیز همزمان با فرارسیدن روز ملی ایمنی و آتش‌نشانی با اشاره به اقدامات حمایتی شورا و تجهیز سازمان آتش‌نشانی با تاکید بر لزوم تشکیل واحدی مجزا به صورت یکپارچه و تخصصی برای مقوله سلامت، ایمنی و محیط زیست در شهرداری تهران افزود: واحد HSE باید زیر نظر شخص شهردار قرار گیرد تا کارایی و اثرگذاری لازم و کافی را در اجرایی شدن الزامات و ضوابط HSE داشته باشد.

تنها آقای رییس جمهور ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند

در ادامه تعدادی از اعضای شورا تذکراتی را مطرح کردند.

مجید فراهانی،رییس کمیته برنامه و بودجه به لزوم تخصیص نقدینگی به پروژه‌های توسعه محلی اشاره کرد و‌ گفت: مدیریت موثر و بهینه، نقدینگی و تخصیص منابع به پروژه‌ها و پرهیز از هزینه‌های زاید جاری و روزمره می تواند راهگشا و ارزش آفرین این روزهای کرونایی درآمد باشد. 

محمود میرلوحی،عضو کمیسیون برنامه و‌بودجه از انجام نشدن اقدامات لازم و موثر جهت بازپس‌گیری املاک شهرداری که در اختیار غیر هستند انتقاد کرد.

حجت نظری،رییس کمیته ورزش از عادی سازی کرونا و بی‌توجهی به آن در سطح کشور و تهران انتقاد کرد و‌گفت: انگار تنها آقای رییس جمهور ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند و شرایط برای دیگران با اقداماتی نظیر بازگشایی چند روزه مدارس و غیره باید عادی‌سازی شود.

احمد مسجد جامعی،عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز ضمن تشکر از برگزارکنندگان نمایش علمدار در تالار وحدت خواستار تمدید این نمایش شد.

بررسی ادامه جزییات سند توسعه منابع انسانی، اولین دستور جلسه امروز شورا بود که پس از بررسی نهایی،حسن رسولی،خزانه‌دار شورا گزارش حساب و درآمد مردادماه شهرداری تهران را قرائت کرد.

ترس  شهردار  از استیضاح ریخته است

این گزارش با واکنش تعدادی از اعضا مواجه شد.

فراهانی تشویق و استفاده از ظرفیت‌های موجود شهرسازی،تامین منابع و مصارف غیر نقد شهرداری تهران،جلب مشارکت بخش خصوصی و توجه به مدیریت و کاهش هزینه را از جمله راهکارهایی برای افزایش درآمد دانست.

محمد سالاری ضمن تایید رویکرد های انسان محوری و ارامش بخشی که در بدنه شهرداری ایجاد کرده ، با انتقاد از عملکرد شهرداری تهران در تحقق بودجه و برنامه ها گفت: شهردار تهران بداند که اگر به برنامه ها عمل نکند، شورا نسبت به تغییر وی اقدام می کند.

احمد مسجد جامعی نیز گفت: پروژه‌های سرمایه‌ای ما مانده است و خیلی از موارد پیش‌بینی شده در برنامه را نمی‌توانیم مابه ازایی برایش در نظر بگیریم.

در ادامه محمد جواد حق‌شناس با اشاره به انتظارات شورا از شهرداری در حوزه درآمدزایی گفت: براساس درآمدها اولویت‌ها باید دنبال شود. سه سال است شورای شهر تاکید دارد درآمدهای متفرقه‌ای که توسط سازمان‌ها به دست می‌آید به خزانه واریز شود،‌ اما شهرداری این کار را نمی‌کند.

بررسی طرح الزام شهرداری تهران به تأسیس موزه کودکان شهر تهران که از سوی ناهید خداکرمی،رییس کمیته سلامت شورا،دستور سوم امروز صحن شورا بود که کلیات آن به تصویب اعضا رسید.