۰ نفر

مدیر کل امور اجرایی کمیسیون‌های ماده‌۱۰۰:

واکنش به اظهارات رییس قوه قضاییه درباره رعایت نشدن عدالت در اجرای احکام ماده ۱۰۰/ در ایران هرکسی تخلف ساختمانی کند، زرنگ‌تر است!

۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۱۵
کد خبر: 456347
واکنش به اظهارات رییس قوه قضاییه درباره رعایت نشدن عدالت در اجرای احکام ماده ۱۰۰/ در ایران هرکسی تخلف ساختمانی کند، زرنگ‌تر است!

مدیر کل امور اجرایی کمیسیون های ماده 100 معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت:در قوانین کشور ما تخلف با جرم متفاوت است. جرم وجه شرعی دارد و با اخلاقیات گره می‌خورد اما تخلف نه.اینروزها اگر کسی تخلف ساخت و سازی کند، زرنگ است و کسی که نکند، زرنگ نیست.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ مدیر کل امور اجرایی کمیسیون های ماده 100 معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران درواکنش به اظهارات رییس قوه قضاییه مبنی بر رعایت نشدن عدالت در اجرای احکام ماده 100 به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: ایشان بحث درستی را مطرح کردند اما یک نکته را باید در نظر داشته باشید که آرای ماده 100فقط محدود به ساخت و ساز نمی‌شود؛ تجاوز به حریم رودخانه،زمین‌خواری و کوه‌خواری نیز شامل این موضوع می‌شود.

او در تشریح علل اجرا نشدن آرای ماده 100، گفت: حدود 30 تا 40 درصد آرایی که اجرا نمی‌شود به دلیل رفت و برگشت‌های بین نهادهای قضایی است. برای مثال کمیسیون رای به تخریب می‌دهد اما بارها به دیوان عدالت رفته و دیوان می‌گوید دلیل تخریب هنوز برای من محرز نشده است. باز پرونده را به کارشناس ارجاع می‌دهیم و دیوان باز می‌گوید، دلیل رای برای من محرز نشده است.

مغانلو اضافه کرد: 30 درصد دیگر پرونده‌های تخلف ماده 100 در بافت‌های ناپایدار است که به دلیل شرایطی اقتصادی و اجتماعی امکان تخریب نداریم. 2درصد آرا نیز مربوط ساختمان‌ها و املاک دولتی و نظامی است و 17 درصد نیز با تغییر ضوابط، متناسب با پهنه و کاربری شناخته شده و عملا دیگر تخلف محسوب نمی‌شوند.

مدیر کل امور اجرایی کمیسیون های ماده 100 معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت که؛ در اجرای آرای تخریب، مسکونی بودن ملک و املاکی که برای تامین معیشت افراد شکل گرفته‌اند بسیار سخت است و محدودیت‌های شرعی برای اجرای آن وجود دارد.

او با بیان اینکه برخی از تخلفات آگاهانه و برخی ناآگاهانه است، گفت: آن‌‌هایی که آگاهانه و برای کسب منافع است باید با شدت برخورد شود و آنهایی که ناآگاهانه است، نمی‌شود آنچنان سخت گرفت.

مغانلو در ادامه و با اشاره به خلا‌های قانونی اجرای آرای ماده 100 گفت: در قوانین کشور ما تخلف با جرم متفاوت است. جرم وجه شرعی دارد و با اخلاقیات گره می‌خورد اما تخلف نه.اینروزها اگر کسی تخلف ساخت و سازی کند، زرنگ است و کسی که نکند، زرنگ نیست.

مدیر کل امور اجرایی کمیسیون های ماده 100 معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: در عین حال جرائمی که اعلام می‌شود حاشیه سود متخلف را کم می‌کند در حالی که  جریمه باید به فرد ضرر بزند. ضرر در بازار خواه ناخواه جلوی تخلف را می‌گیرد. بر املاک متخلفان باید داغ ننگ بخورد، برای مثال حق نقل و انتقال نداشته باشد و یا انشعابات آب، برق و گاز به او تعلق نگیرد.

او با بیان اینکه فرایند اخذ مجوز سخت‌تر از اعمال تخلف است، تاکید کرد: اگر فرایند اخذ مجوز آسانتر باشد، فرد به سمت اعمال تخلف که راحت‌تر کارش را پیش‌ می‌برد، نمی‌رود.

مغانلو در نهایت گفت: معتقدم مدیریت شهری در ایران نهاد ضعیفی است و برای اجرا کردن برخی آرا، حمایت قضایی و انتظامی نمی‌شود. اگر تخلفی صورت می‌گیرد قائم به فرد است نه کل سیستم و مجموعه. دست شهرداری در برخی امور به شدت خالی است.