۰ نفر

معاون شهرسازی حناچی:

هیچ پروانه ساختمانی خلاف ضوابط صادر نمی‌شود

۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۵
کد خبر: 451549
هیچ پروانه ساختمانی خلاف ضوابط صادر نمی‌شود

معاون شهرسازی شهرداری تهران اعلام کرد که چند مرحله از فرآیند صدور پروانه قابل حذف است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، عبدالرضا گلپایگانی در جلسه بررسی تمام الکترونیکی کردن صدور پروانه گفت: فرآیند الکترونیکی کردن صدور پروانه آغاز شده است به گونه ای که در حال حاضر پروانه شهرسازی پس از ارائه نقشه ۱۵ روزه صادر می شود که عمدتا نیز غیرحضوری است و مالک می تواند با معرفی مهندس ناظر مجوز تخریب را نیز دریافت کند که این مسئله سبب می شود فرآیند صدور پروانه با سرعت بیشتری جریان داشته باشد.

معاون شهرسازی شهردار تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر درخواست اولیه صدور پروانه بر روی سامانه «تهران من» تا مرحله درخواست بازدید کارشناس قابل انجام است، گفت: با این حال استقبال چندانی از این موضوع نشده است که البته سازمان فناوری شهرداری در مورد صحت سنجی و تشخیص اصالت مقاومت هایی دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه مالکین در عمل یا تمایلی به استفاده از تسهیلات الکترونیکی ندارند یا آموزش های لازم را ندیدند گفت: در سال ۸۶ یک بررسی انجام شد که نشان داد حدود ۴۰ درصد مراجعه کنندگان برای ساخت و ساز ، «خودسازنده» هستند و چون یکبار می خواهند ساختمانی بسازند نه تمایل و نه سواد آن را دارند که حالا ممکن است این عدد با توجه به گسترش اینترنت به حدود ۳۵ درصد رسیده باشد.

به گفته گلپایگانی، نتایج مطالعات مذکور نشان داد که ۳۰ درصد مراجعه کنندگان ، بسازبفروش حرفه ای هستند که این افراد معمولا یک تدارکاتچی دارند که آنها نیز عادت به مراجعه حضوری دارند و در این میان تعدادی نیز کار مهندسی می کنند که این افراد نیز با آموزش و تبلیغات به سمت استفاده از ظرفیت های الکترونیکی کردن صدور پروانه خواهند آمد.

وی با بیان اینکه هر کاری که انجام دهیم باز هم در مرحله استعلامات شاهد توقف چندماهه هستیم، گفت: انواع و اقسام استعلامات برای ساخت یک ساختمان باید دریافت شود مثلا برای تعیین حرایم امنیتی یک تاییدیه ۴ الی ۵ ماه طول می کشد و یا استعلام نوعیت باغ، تعیین نوعیت کاربری و ... نیز زمانبر است.

وی با بیان اینکه معتقدم صدور پروانه به سر گردنه شباهت دارد که ما هر خواسته ای که از مردم داریم در این مرحله تخلیه می کنیم، گفت: به مالک می گوییم اول عوارض نوسازی را بپرداز بعد از آن مالک را هدایت می کنیم تا انواع و اقسام مراحل را طی کند و حتی به او می گوییم که بیمه کارگران ساختمانی را اول پرداخت کن و اگر مفاصاحساب بیاورید ما فرآیند را ادامه می دهیم در حالیکه این مسئله مربوط به تامین اجتماعی است و اصلا به ما ارتباطی ندارد.

وی با بیان اینکه تعدادی از مراحل در فرآیند صدور پروانه قابل حذف است، گفت: کار الکترونیکی کردن صدور پروانه آغاز شده، به گونه ای که هیچ پروانه ای خلاف ضوابط و مقررات صادر نمی شود و امیدواریم تا پایان امسال نیز بتوانیم اعلام کنیم که صدور پایان‌کار نیز منطبق با قوانین و مقررات است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان دوره مدیریت شهری فعلی تمام الکترونیکی کردن صدور پروانه محقق می شود یا نه؟ گفت: انشالله