۰ نفر

تکلیف نامعلوم پروژه تقاطع غیر همسطح باقر شهر

۱۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۸:۳۵
کد خبر: 415023
تکلیف نامعلوم پروژه تقاطع غیر همسطح باقر شهر

پیروز حناچی شهردار تهران اسفند سال گذشته تقاطع غیرهمسطح سه‌راه باقرشهر را افتتاح کرد اما بلافاصله پروژه مسدود شد. مسؤولان باقرشهر بعد از ۱۱ماه بلاتکلیفی اعلام کردند در صورتی که شهرداری مشکل را حل نکند از استانداری موضوع را پیگیری خواهند کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در اسفند سال 97 فاز نخست پروژه تقاطع سه‌راه باقرشهر به جاده قدیم تهران - قم توسط پیروز حناچی سومین شهردار اصلاح‌طلبان افتتاح شد. این مراسم که با حضور جمعی از معاونان و مدیران شهرداری برگزار شد شهردار تهران اعلام کرد که پروژه تقریباً 17 میلیارد تومان هزینه داشته است.

وی با تأکید بر این موضوع که این پروژه هنوز تکمیل نشده اما مرحله مهم آن که پل چپ‌گرد از جاده قدیم قم است افتتاح شد. با افتتاح این پل یکی از گره‌های اصلی باز می‌شود. 

فاز نخست پروژه تقاطع سه‌راه باقرشهر پل B1 است که طول آن 513 متر، طول عرشه آن 265 متر و عرض آن 10.2 متر است، سه پل دیگر نیز در فاز‌های بعدی این تقاطع قرار بود ساخته شود.

ساخت پروژه تقاطع غیرهمسطح سه‌راه باقرشهر در دوران مدیریت محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران آغاز شد. بارها مدیران شهرداری از این تقاطع غیرهمسطح بازدید کرده و کارشناسی‌های لازم را صورت دادند.

آغاز پروژه در زمان قالیباف/باید معارضان رفع شوند

در یکی از بازدیدها که در دی ماه 95 با حضور تعدادی از مدیران شهرداری تهران، شهرداران مناطق 19 و باقرشهر و معاونان مربوطه‌شان برگزار شد مقرر شد که تمامی معارضین ملکی و تأسیساتی توسط شهرداری تهران رفع و پروژه به طور کامل افتتاح شود.

شهرداری باقرشهر این پروژه را یک پروژه ملی و عام‌المنفعه در راستای احقاق حقوق شهروندان باقرشهر می‌دانست. عدم همراهی و مصالحه برخی معارضین باعث شد که این پروژه دیرتر از زمان موعد به بهره‌برداری برسد، جلسات مرتباً برگزار می‌شد.

11 ماه از افتتاح نمایشی این تقاطع غیرهمسطح می‌گذرد و همچنان این تقاطع بسته است چرا که از سوی پلیس اعلام شده که باید زیرگذر هم راه‌اندازی و بعد بهره‌برداری از پل روگذر (تقاطع غیرهمسطح) آغاز شود.

پروژه ای که افتتاح نشده، مسدود شد

در صورتی که این پروژه مورد استفاده شهروندان قرار می‌گرفت باعث تسهیل ترافیک برون‌شهری، ترافیک درون‌شهری ساکنان به خصوص در روزهای آخر هفته و منتهی به بهشت‌زهرا (س) می شد و شهروندان با آرامش بیشتری می‌توانستند عبور و مرور کنند اما همچنان این تقاطع غیرهمسطح مسدود است و بهره‌برداری از آن با وجود افتتاح آغاز نشده است.

همچنین در بهمن ماه 98 شورای ترافیک شهرستان ری با موضوع تعیین تکلیف پروژه نیمه‌کاره تقاطع غیرهمسطح در سه‌راه باقرشهر جلسه ای برگزار شد و در این جلسه مطرح شد که سال گذشته یک فاز از پروژه افتتاح اما مورد بهره‌برداری قرار نگرفت.

اعتراض فرمانداری ری/پروژه تعیین تکلیف شود

احمد توکلی فرماندار ویژه شهرستان ری هم در این جلسه گفت: تقاطع غیرهمسطح در سه‌راه باقرشهر و همچنین تقاطع غیرهمسطح در آزادراه خلیج‌فارس واقع در محدوده کهریزک با وجود تعهداتی که شهرداری تهران داشته پس از 12 سال به اتمام نرسیده است.

وی ادامه داد: پروژه تقاطع غیرهمسطح سه‌راه باقرشهر به کاهش بار ترافیکی در ورودی بهشت‌زهرا کمک خواهد کرد، پلیس راهور و مجموعه اجراکننده طرح باید هر چه سریعتر به توافق رسیده تا این پروژه تعیین تکلیف شود.

توکلی در خصوص دلایل توقف اجرای پروژه گفت: شهرداری منطقه 19، شهرداری باقرشهر و پلیس راهور تهران بزرگ پیشنهادات خود را برای این پروژه ارائه کرده تا تصمیمات لازم اتخاذ شود. سال گذشته جهت جنوب به غرب این پروژه افتتاح شد اما مورد بهره‌برداری قرار نگرفته لذا باید انحرافات ترافیکی اجرا تا مسیر بازگشایی شود.

وی تأکید کرد: تردد زائران اهل قبور در روزهای پنج‌شنبه و جمعه از خیابان شهید رجایی و سایر دسترسی‌ها به سمت بهشت‌زهرا بار ترافیکی سنگینی در این محدوده ایجاد می‌کند لذا باید این پروژه تعیین تکلیف شود و اگر به زودی این پروژه تعیین تکلیف نشود به استاندار تهران و مراجع قضایی اعلام می‌کنیم تا تصمیم‌گیری کنند.

افتتاح ناقص دیگر این بار در بهمن/محلی ها معترض هستند

دو روز پیش هم زیرگذر استاد معین در تهران به صورت ناقص آماده بهره‌برداری شد. این زیرگذر که به منظور تسهیل بار ترافیکی راه‌اندازی شده و از پروژه‌هایی بود که در دوران مدیریت سابق آغاز شده بود بعد از سال‌ها تأخیر افتتاح شد اما یک‌طرفه بودن این زیرگذر باعث اعتراض شهروندان شد و مسؤولین هم پاسخ درستی ندادند. 

برای اولین بار در 30 سال گذشته چنین اعتراضی در افتتاحیه دیدم

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: برای اولین بار بود که چنین ثبتی از اعتراض را در سی و چند سال گذشته برای پروژه‌ها می‌دیدم.

وی ادامه داد: اشکالی هم ندارد اما به نظرم اعتراض‌ها می‌تواند مسالمت‌آمیز باشد، من پروژه را کاملاً دقیق دنبال می‌کردم و در خاطر دارم که حدود دو سال قبل از این پروژه بازدید کردم و مردم منطقه موضوعی اعلام نکردند و از طرف شورایاری‌ها هم هیچ درخواستی بابت زیرگذر استاد معین به شورا نرسید.

رئیس شورای شهر تهران گفت: تونل و زیرگذر استاد معین طوری ساخته شده که امکان دو طرفه شدن آن وجود دارد و قطعاً به خواسته مردم رسیدگی می‌شود ما در شرایط حساسی قرار داریم و بحران‌های متعددی کشور را تهدید می‌کند لازم است که با درایت و عملگرایی از این بحران عبور کنیم.اجرای پروژه زیرگذر استاد معین واقعاً سخت و حساس بود و حتی یک روز هم خیابان آزادی بسته نشد.

اما در روز افتتاح محلی ها معترض بودند و می‌گفتند سال‌ها در حین اجرای پروژه با مشکلات زیادی روبرو بوده‌اند و قرار بود که شمال به جنوب این زیرگذر استفاده شود که مطلع شدیم قرار است صرفا دسترسی شمال به جنوب آن نهایی شده است.

حناچی:ما در خصوص پروژه استاد معین نقشی در طراحی نداشتیم

اما پاسخ شهردار تهران به اعتراضات شهروندان در خصوص این پروژه جالب بود.پیروز حناچی گفت: ما در خصوص پروژه استاد معین نقشی در طراحی نداشتیم اگر داشتیم شاید جور دیگری آن را طراحی می‌کردیم تا امروز عده‌ای از شهروندان ناراضی نباشند.

این در حالی است که در دوران مدیریت جدید شهری  اعلام کردند تغییراتی در خصوص پروژه زیرگذر استاد معین صورت گرفته است. 

درخواست مردم قابل بررسی است

به سراغ محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر رفتیم. وی در این باره، گفت: طرح تغییر نکرده است شمال به جنوب پروژه یک‌طرفه بود حال مردم درخواست دو طرفه شدن دارند که قابل بررسی است.

وی ادامه داد: باید برای اقدامات ترافیکی پیش‌بینی‌هایی صورت گیرد شاید برخی خیابان‌ها نیاز باشد که یک‌طرفه باشد چرا که بار ترافیکی حجیم باعث بروز مشکل برای شهروندان می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر این موضوع که شهروندان درخواست دارند این زیرگذر دو طرفه شود،‌گفت: بررسی مجدد می‌کنیم چرا که رفع مشکل شهروندان در اولویت ما است البته باید با پلیس هم هماهنگی‌هایی صورت بگیرد تا بتوانیم تغییراتی ایجاد کنیم.

علیخانی در پاسخ به این پرسش که قبلاً اعلام شده بود در دوران جدید مدیریت شهری تغییراتی در این طرح ایجاد شده است‌ گفت: قبلاً در خیابان انقلاب دوربرگردانی وجود داشت و هنگامی که مردم می‌خواستند به سمت میدان آزادی بروند باید از این دوربرگردان دور زده و داخل استاد معین می‌شدند اما به دلیل خطوط ویژه دوربرگردان بسته شد و از آن زمان به این فکر افتادند که زیرگذری ایجاد کنند.

علیخانی با بیان اینکه بازنگری‌هایی صورت گرفته است گفت: جزئیات تغییر به خاطرم نیست اما بعید می‌دانم در مورد یک طرفه یا دو طرفه شدنش موضوعی مطرح شده بود.

به اعتقاد عضو شورای شهر تهران، افرادی که معترض هستند بیشتر کسانی هستند که در اماکن تجاری مشغول هستند و دقیقاً اگر این زیرگذر دو طرفه شود برای آنها رونق ایجاد می‌شود اما برای ما فرقی نمی‌کند و ما به دنبال رفع مشکلات مردم هستیم و برای این منظور قرار است بازنگری‌هایی صورت گیرد.

وی در خصوص بسته بودن سه‌راه باقرشهر هم گفت: جزئیات به خاطرم نیست اما موضوع را بررسی می‌کنم. 

بر اساس این گزارش، تقاطع غیرهمسطح سه‌راه باقرشهر در اسفند سال گذشته افتتاح شد اما بهره‌برداری از آن هنوز آغاز نشده است. 

مسؤولین شهری هم هنوز پاسخ شفافی نداده‌اند لذا شهروندان در این محدوده همچنان دچار مشکل هستند، چند روز پیش هم شهرداری به صورت ناقص دوباره پروژه‌ استاد معین  را افتتاح کرد و به دلیل یک‌طرفه بودن اعتراض محلی‌ها را به دنبال داشت.