۰ نفر

دبیر شورایاری محله آذری مطرح کرد:

معتادان متجاهر امنیت ساکنان باغ آذری را تهدید می‌کند

۱۰ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۴۴
کد خبر: 406010
معتادان متجاهر امنیت ساکنان باغ آذری را تهدید می‌کند

دبیر شورایاری باغ آذری گفت: حمل و نقل عمومی باغ آذری، فاقد زیر ساخت است.

به گزارش اقتصادآنلاین،  حضور شورایاران در صحن شورایاری فرصت  خوبی است برای شورایاران و اعضای شورای شهر تا اعضای  پارلمان شهر و پارلمان محلی ارتباط بیشتری با یکدیگر داشته باشند. دومین شورایاری که گزارشی از چالش ها و فرصت های محله خود را در صحن شورایاری ها ارائه داد، ایوب بوچانی دیبر شورایاری محله باغ آذری بود. بوجانی ضمن برشمردن فرصت های محله باغ آذری در مورد چالش های اجتماعی همچون وجود معتادان متجاهر و بافت فرسوده ؛ همچنین آثار طرح ترافیک جدید بر وضعیت کسب و کار منطقه و فقدان زیر ساخت مناسب حمل و نقل عمومی نکاتی را در صحن علنی شورای شهر اعلام کرد.

ایوب بوچانی شورایار محله باغ آذری در صحن شورای شهر در مورد مشکلات محله باغ آذری گفت:  از تمامی اعضای شورای شهر تهران که افتخار حضور در جمع این عزیزان نصیب بنده گردیده، تشکر و قدردانی می کنم.  به خصوص  آقای مسجد جامعی، رئیس محترم ستاد هماهنگی شورایاری ها و جناب آقای مهندس میلانی که شبانه روز با تلاش بی وقفه در خدمت رسانی به مردم و تشکر و قدردانی می کنم.

*معرفی کامل محله

جغرافیای محل

دبیر شورایاری محله باغ آذری ضمن معرفی ظرفیت های محله باغ آذری  در مورد ویژگی های جغرافیایی این محله گفت: محله باغ آذری واقع در شمال شرق منطقه 16 با وسعت 253 هکتار، 5600 واحد مسکونی، 3000 واحد تجاری فعال که با افتتاح پاساژهای تجاری جدید، از مرز 4500 واحد تجاری خواهد گذشت، واقع شده است. این محله دارای حدود 14000 نفر جمعیت که تقریبا 2600 نفر ب آن ا مشکلات مالی  روبرو هستند، دارای بیش از 90 کودک کار است.

پتانسیل های محله

1-اقتصادی : اولین شاخصه این محله، بستر فعالیت گسترده اقتصادی و بازرگانی با داشتن بیش از سه هزار واحد تجاری فعال است که عده کثیری از جامعه مخصوصا قشر جوان به طور مداوم در این محل فعالیت هستند.

فعالیت این حجم عظیم از نیروی انسانی و گردش مالی وسیع آن، موجب پرداخت (مالیات) و عواید مدنی که هر دوی این مقوله، درآمد پایدار را به دنبال خویش دارد  شده که برای پایتخت ایران موجبات رونق اقتصادی و اجتماعی را فراهم آورده است.

2-گردشگری : وجود جاذبه تجاری موجود در منطقه موجب گردیده که گردانندگان امور بازرگانی نگاه ویژه ای به این منطقه داشته باشند و این امر باعث رفت و آمد تجار داخلی و خارجی، کسبه شده است.  قرابت و نزدیکی مکانی بین ایستگاه راه آهن تهران و ترمینال جنوب که بستر مناسب گردشگری است موجبات دسترسی آسان به بازار بزرگ شوش را فراهم می کنند.

3-ورزشی : محله باغ‌آذری با وجود جوانان مستعد و با انگیزه و سابقه درخشان آنان در رشته‌های مختلف ورزشی نقش بسزایی در استعدادیابی و پرورش ورزشکاران ملی داشته است.

*عملکرد شورا یاران دوره پنجم محله باغ‌آذری

1-به منظور گرامی داشت یاد و خاطره شهدای انقلاب ، دفاع مقدس و مدافعان حرم و ارج نهادن به مقام شامخ آن عزیزان و تکریم خانواده های شهدا، یادواره شهیدان والامقام محله باغ‌آذری توسط اعضای شورا یاری با حضور شهردار محترم منطقه از خانواده های شهدا تجلیل گردید.

2-مراسم کلنگ زنی ساختمان زمین فوتبال پارک میثاق با حضور آقای دکتر نظری و مهندس فراهانی عضو محترم شورای شهر و شهردار منطقه 16 و نماینده  خیری که هزینه ساخت این بنا را متقبل گردیده است.

3-پیگیری مشکلات محله با تشکیل جلسات با مسئولان مربوطه با حضور کسبه بازار بزرگ شوش و هیأت امنای صنف بلور از جمله برگزاری جلسه با مسئولان ترافیک جهت بررسی طرح جدید ترافیکی با توجه به خواسته عمومی مردم و کسبه و تلاش در جهت رفع مشکلات ناشی از اجرای طرح جدید ترافیکی  به صورت مدام انجام می شود.

4-نصب تابلو های جدید تمثال شهدا در کوچه های محل و دیدار مستمر با خانواده های معزز شهدا با حضور مسئولان شهرداری.

**مشکلات محله باغ آذری

 تجمع معتادان متجاهر

ابر مسئله ای که در این محله خودنمایی می کند وجود و کثرت معتادین متجاهر و ناامن بودن محله خصوصا در شب است که زمینه انواع جرائم و آسیب های اجتماعی را فراهم می کند، جرائمی مانند سرقت،  اخلال در نظم و آرامش عمومی، قدرت نمایی با سلاح های سرد و خرید و فروش مواد مخدر که همگی ناشی از اعتیاد است. در ساعات تعطیلی بازار بستری مناسب برای سارقان و مجرمان فراهم  می آید. به طوری که سکنه محل، امکانی برای تهیه مایحتاج خود در ساعات مذکور نداشته و به دلیل عدم وجود امنیت کافی، جرات خروج از منزل و تردد را ندارند.

راهکار : برای رفع این ابر چالش برنامه های مختلفی در سطح ملی و محلی جهت پیشگیری، درمان و مبارزه با پدیده شوم اعتیاد و خورده فروشان مواد مخدر و استقرار مرتب و چشمگیر پلیس مبارزه با مواد مخدر خصوصا در قالب گشت های شبانه جهت تقویت احساس امنیت اهالی محل در این منطقه لازم است. ایجاد گرمخانه های مناسب در خارج از شهر تهران و تلاش جهت ایجاد مراکز نگهداری معتادین در خارج از شهر و انتقال تدریجی معتادین به مراکز نگهداری مذکور جهت درمان و در نتیجه تخلیه محله از معتادین متجاهر در بلندمدت میتواند راهکار مناسبی برای حل مشکل باشد.

*طرح جدید ترافیک رمق تجاری منطقه را گرفته است

با توجه به اینکه رونق محله باغ آذری ناشی از تجاری بودن آن است و لازمه تجارت و کسب و کار دسترسی آسان افراد دخیل در تجارت  به این محل است ، قرار گرفتن بازار بزرگ شوش در محدوده طرح آلودگی هوا موجب گردیده که جامعه هدف (مشتریان) به راحتی نتوانند جهت خرید به بازار مراجعه کنند. در نتیجه بازار کسب و کار با ضعف شدید روبرو شده به طوری که منجر به تعطیلی تعدادی از واحدهای تجاری و کاهش فعالیت تعداد دیگری از واحدها گردیده و عده ای افراد شاغل در این منطقه شغل خود را از دست داده اند. ضمن اینکه تعداد زیادی اتومبیل وانت در این محدوده فعالیت می کردند که با ایجاد طرح جدید ناگزیر از پرداخت عوارضی هستند که باعث گردیده تعادل بین هزینه و درآمد آن ها از بین رود و از ادامه فعالیت خودداری کنند. چنانکه این روزها مشاهده می کنیم اجرای این طرح نه تنها مشکل آلودگی را برطرف نکرده بلکه عوارض اجتماعی و اقتصادی عدیده ای مانند موارد فوق را ایجاد نموده است.

راهکار‌: پیشنهاد می گردد محدوده بازار بزرگ شوش از دایره طرح ترافیکی آلودگی هوا خارج و یا به همان شکل سابق طرح زوج یا فرد اجرا گردد. یادآوری نمایم راهکارهای پیشگیری از آلودگی هوا را باید از کسانی پرسید که منطقه 22 را به وجود آورده و راه تنفس شهر را بستند. از افرادی باید سوال کرد که فضاهای سبز شهر را با تغییر کاربری به پاساژ و آپارتمان تبدیل کردند. تابلوهای محدوده آلودگی هوا را باید بر سر درب کارخانه هایی نصب کرد که ماشین های غیر استاندارد با قیمت ده برابری جهت آلودگی هوا به مردم عرضه می کنند، نه بر سر خیابانی که ساکنین آن یا از قشر کم درآمد هستند یا نقش به سزایی در رونق اقتصادی جامعه دارند.

* باغ آذری و مشکلی به نام بافت فرسوده

یکی از مشکلات اساسی محله باغ‌آذری بافت قدیمی و فرسودگی بناهای آن است. با توجه به فقر اقتصادی حاکم بر ساکنین این محله و وضعیت خاص حاکم بر بناهای آن مخصوصاً کوچک بودن قطعات زمین  موجب می گردد مقررات شهرسازی اجازه ایجاد بناهای با تراکم بالا را نداده. از این رو ساخت و ساز و برای سرمایه گذاران آن صرفه اقتصادی نداشته باشد بخش بزرگی از بافت محله در پهنه R112 قرار گرفته و بافت فرسوده منشاء بسیاری از مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی محله باغ آذری است.

راهکار: تغییر پهنه شهرسازی این محله از R112 به R122 راهکاری مناسب برای عبور از این شرایط است تا امکان تجمیع قطعات کوچک به قطعات با حداقل مساحت 200 متر مربع و جذب سرمایه گزاری برای نوسازی و در نتیجه اصلاح بافت شهری و رفع معضلات اجتماعی و ایمن و زیباسازی محله فراهم گردد.

*-ضعف زیر ساخت های حمل و نقل عمومی شهری

از جمله مشکلات مهم مجموعه بازار بزرگ شوش به رغم موقعیت دسترسی آن به راه‌آهن و ترمینال جنوب، ضعف زیرساخت های حمل و نقل عمومی شهری است که برای مراجعه کنندگان به بازار بلور آزار دهنده است.  فاصله زیاد ایستگاه مترو تا بازار بزرگ شوش و فراگیر نبودن خدمات شرکت واحد اتوبوسرانی و هزینه بالای استفاده از خدمات تاکسیرانی از این دسته مشکلات است.

راهکار : احداث ایستگاه مترو مختص میدان شوش و گسترش خطوط اتوبوسرانی که این امر منجر به کاهش ترافیک محله و آلودگی هوا و ایجاد انگیزه در افراد جهت مراجعه به بازار بزرگ شوش می گردد.

×اعضای شورای شهر به باغ آذری بیایند

برای به دست آوردن  راهکار برای عبور از شرایط حساس در منطقه پیشنهاد می گردد. تا اعضای شورای محترم شهر در محلات محروم و آسیب پذیر علی الخصوص محله باغ‌آذری به صورت مداوم حضور یافته و با پیگیری و رصد مشکلات در جهت برطرف نمودن مشکلات محله باغ آذری  تصمیماتلازم را اتخاذ کنند. را گرفته است / حمل و نقل عمومی باغ آذری، فاقد زیر ساخت است / ریشه بحران های باغ آذری در بافت فرسوده و معتادان متجاهر نهفته است.