۰ نفر

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصاد‌آنلاین مطرح کرد:

آخرین خبرها درباره بررسی ماجرای سگ‌کشی/ نبود پیمانکار دلیل انتخاب دوباره پیمانکار متخلف

۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۰۴
کد خبر: 377027
آخرین خبرها درباره بررسی ماجرای سگ‌کشی/ نبود پیمانکار دلیل انتخاب دوباره پیمانکار متخلف

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: وقتی که مدیریت تغییر کرده و دوباره مناقصه برگزار شده، باز هم به دلیل نبود پیمانکار دیگری، همین پیمان کار انتخاب شده است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ زهرا صدراعظم نوری درباره نتایج نهایی بررسی سگ‌کشی در مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد کهریزک به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: موضوع سگ کشی در شبکه های اجتماعی مطرح و فیلم دلخراشی که از آن پخش شد، از نظر ما محکوم است و امیدواریم دیگر شاهد این نوع صحنه ها نباشیم. حیوانات دارای احترام هستند و به عنوان موجود زنده حقوقی دارند که باید رعایت شود. همه موجودات کره زمین دارای حق حیات هستند و کسی حق ندارد حیات آنها را مختل کند، مگر با دلایل کاملا موجهی مانند این که حیاتشان مخل زیست و زندگی دیگران بشود.

او ادامه داد: بر اساس بررسی هایی که در این رابطه انجام دادم مشخص شد این فیلم مربوط به شرایط حال حاضر نیست و مربوط به دو سال گذشته است؛ زمانی که مدیریت و شورای پیشین حضور داشته اند. سوالی که به ذهن می آید این است که چه ضرورتی دارد این فیلم الان پخش شود. پخش این فیلم می‌تواند احساسات مردم را جریحه دار کند و باعث نگرانی و تشویش افکار عمومی شود. پخش فیلم نشان می دهد که اهداف پشت آن موجه نیست.  

 نوری با بیان اینکه وظیفه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد طبق ماده 55 قانون شهرداری‌ها با شهرداری تهران است، اظهار کرد: بنابراین شهرداری باید به عنوان یک وظیفه به این امر مبادرت ورزد که شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر این کار را طی سال ها از طریق پیمان‌کار انجام می‌دهد. در جلسه‌ای که با حضور معاون خدمات شهری شهرداری تهران و مدیران شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل داشتیم موضوع را مورد بررسی قرار دادیم.

رییس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اضافه کرد: طی گزارشی که معاونت خدمات شهری ارائه کرد، در حال حاضر سه نقطه از شهر تهران برای ساماندهی سگ‌های ولگرد انتخاب شده است. منطقه 22 که یک و نیم میلیارد تومان بودجه به آن اختصاص داده شده، منطقه 4 که برای این موضوع یک زمین محصور تدارک دیده‌ و مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد صالح‌آباد و کهریزک در مناطق 18 و 19 که هم‌اکنون فعال است.

نوری ادامه داد:  عمدتا سگ های ولگرد در مناطق حریم شهر تهران هستند. یعنی در مناطق مرکزی شهر مانند مناطق 6 7، 8، 10 11 و 12 سگ ولگرد نمی‌بینیم مگر به صورت انگشت شمار، بر همین اساس این سه نقطه پیش بینی شده است.

این عضو شورا با توضیح مراحل عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد گفت: در منطقه کهریزک بعد از جمع آوری، سگ‌ها توسط دام پزشک مورد بررسی و معاینه قرار می‌گیرند تا از سلامت آنها مطمئن شوند. سگ‌هایی که سالم هستند عقیم شده، واکسینه می‌شوند و بعد از تگ‌گذاری رها می‌شوند. سگ هایی که بیمار هستند، اگر بیماریشان مسری مثل هاری باشد، طبق ضابطه‌هایی که وزارت کشور اعلام کرده و اندکی با دستورالعمل های بین المللی منطبق است، به صورت مرگ ترحمی از چرخه حیات خارج شوند؛ چون بیماریشان واگیردار است و برای انسان‌ها و سایر سگ‌ها و دیگر موجودات زنده که در آن محدوده زندگی می‌کنند خطر دارند. ولی اگر بیماریشان قابل درمان باشد دام پزشک آنها را مداوا می‌کند.

او ادامه داد: در عین حال آن‌هایی که سالم و مناسب هستند، از نظر نژادی مورد بررسی قرار گرفته، جدا می‌شوند و به بعضی از افرادی که تمایل دارند آنها را نگهداری کنند تحویل داده می‌شوند یا مورد آموزش قرار می‌گیرند تا بتوانند به صورت سگ نگهبان یا سگ گله استفاده شوند.

نوری با بیان اینکه پیمانکار نگهداری این سگ‌ها عملکرد کامل و مورد تاییدی نداشته است، اضافه کرد: وقتی که مدیریت تغییر کرده و دوباره مناقصه برگزار شده، باز هم به دلیل نبود پیمانکار دیگری، همین پیمان کار انتخاب شده است. باید بیشتر دقت شود که اگر پیمان کاری دارای نقص، خطا و یا ضعفی است یا تعهد کافی بدهد یا از این پیمان کار استفاده نشود.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی از فیلم‌های منتشر شده برای زمستان 98 و بهار 98 است، گفت: این موضوع در جلسه مطرح شد و معاونت خدمات شهری نمایندگان شرکت سامان دهی صنایع و مشاغل شهری اعلام کردند که این فیلم مربوط به دو سال گذشته است و فیلم جدیدی نیست؛ اما اگر کسی عدله ای دارد مبنی بر این که فیلم جدید است یا در سال 1397 گرفته شده، قابل پیگیری است و از طریق پلیس فتا می‌شود صحت و سقم آن را مشخص کرد.

او همچنین در واکنش به دستگیری برخی از افراد در تجمع ضد سگ‌کشی نیز اظهار کرد: مردم باید اجازه اعتراض، نقد، شکوه و گله کردن داشته باشند  و این موضوع لازمه دموکراسی است. اگر به این که مردم اصل هستند و هر آنچه داریم از مردم است معتقد باشیم باید به آنها احترام بگذاریم  و حرف و نظر مردم برایمان مورد توجه باشد.

او ادامه داد: اما در این پروسه بین کسانی که با هدف خیرخواهی، رعایت حقوق حیوانات، توجه به محیط‌زیست و ارتقا وضعیت موجودات زنده و محیط زیست فعالیت می‌کنند و کسانی که از این موضوع به عنوان یک وسیله برای مقاصد نادرست خود استفاده می‌کنند، هر موضوعی را به یک بحران اجتماعی تبدیل کرده و به آن دامن می‌زنند که باعث برهم خوردن آرامش و انسجام جامعه می شوند تفکیک قائل شویم.

نوری تاکید کرد: آنهایی که واقعا مدافع حقوق محیط زیست و حیوانات هستند، وقتی در نقطه‌ای جمع می‌شوند و اعتراض می کنند، اعتراضاتشان آرام، دوستانه و صادقانه است و زمانی که دلایل و ابعاد موضوع را توضیح می دهیم پذیرا هستند. کما این که در ارتباط با نوع نگهداری سگ‌های ولگرد برخی از هنرمندان اعتراض داشتند اما با حضور در کهریزک و مشاهده وضعیت آن از شهرداری و مدیریت شهری طی پست‌هایی در صفحات خود تشکر کردند. بنابراین آنهایی که صادقانه، از سر دلسوزی و رعایت حقوق حیوانات بحث می کنند، کاملا مورد احترام هستند. باید به آنها توجه کرد، برایشان وقت گذاشت و حرف‌هایشان را شنید؛ اما کسانی که از این فرصت ها به عنوان حربه استفاده می‌کنند و  به شلوغی، آشوب و اغتشاش دامن می‌زنند مورد تایید نیستند و اجازه توسعه و ترویج این نوع کارها داده نمی‌شود.