۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

یک بام و دو‌هوای شهرداری تهران برای واگذاری شهروند و شهرآفتاب/ پاسخ متناقض حناچی

۱۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۱۵
کد خبر: 338988
یک بام و دو‌هوای شهرداری تهران برای واگذاری شهروند و شهرآفتاب/ پاسخ متناقض حناچی

شهردار تهران در واکنش به ادعای یکی از اعضای شورای شهر تهران که گفته بود؛ پیشنهاد فروش شهرآفتاب و شهروند در لایحه بودجه ۹۸ آمده اما حذف شده گفت که؛ چنین چیزی واقعیت ندارد و کذب است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ اواخر شورای چهارم بود که مدیریت شهری وقت تهران، طرح واگذاری و فروش شهروند و شهرآفتاب را در ازای بدهی‌‌های شهرداری به بانک شهر مطرح کرد. برخی از اعضای دوره گذشته شورا همچون محمد مهدی تندگویان معتقد بودند که این واگذاری‌ها پنهانی است و در عین حال بر مبنای ارزش واقعی آن‌ها نیست. با همه این انتقادات و تذکرها اما واگذاری شهروند و شهرآفتاب نهایی شده بود که مدیریت شهری تغییر کرد و شورای پنجمی‌ها بر سرکار آمدند.

محمدعلی نجفی، اولین شهردار بعد از قالیباف در  اظهار نظری راجع به  واگذاری شهر آفتاب و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند که حکایت از منتفی شدن این واگذاری داشت گفت که؛ شهر آفتاب و شهروند هنوز به بانک شهر واگذار نشدند، اما حاضر هستیم بانک شهر را در اداره شهر آفتاب و شهروند مشارکت دهیم.

چندی بعد نیز  سمیع الله حسینی مکارم، معاون مالی و اقتصادی او نیز در نشست خبری‌اش گفت که واگذاری شهر آفتاب و شهروند به بانک شهر منتفی شده اما واقعیت این است که کار شهرداری تهران فروشگاه داری و رقابت با بخش‌های خصوصی نیست.

 شهرداران بعد از نجفی نیز، هرچند هیچ‌گاه به طور علنی اعلام نکردند که مایل به واگذاری هستند اما اظهار نظرهای رسانه‌‌ای مدیرانشان درباره کارایی نامناسب آن‌ها به ویژه شهرآفتاب، نشان می‌داد که اگر زمینه‌ای فراهم شود، فروش‌شان، قدری از حجم بدهی‌های شهرداری را سبک می‌کند. 

البته زریر نگین‌تاجی، سرپرست سابق معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران در مصاحبه‌ای گفته بود که واگذاری شهروند و شهر آفتاب از دستور کار مدیریت شهری خارج شده و قصد واگذاری آن‌ها را ندارند و علاقه‌مندند دارایی‌هایی شهرداری را حفظ کنند. 

او به مثمر بودن فعالیت‌های شهرآفتاب اشاره‌ای نکرده بود اما گفته بود که شهروند به یک برند اقتصادی در شهرداری تهران و در سطح ملی تبدیل شده و در ماه‌های گذشته شهروند و بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی با چالش روبرو بودند، ولی این فروشگاه با حمایت مدیریت شهری شرایط خوبی پیدا کرد.

اما با روی کار آمدن پیروز حناچی و پیشنهاد شهرداری تهران در لایحه بودجه 98 مبنی بر فروش شهرآفتاب و شهروند که به گفته محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در راستای مصوبه شورای چهارم آمده، نشان داد که شهرداری همچنان تمایل دارد تا در ازای صاف کردن برخی از بدهی‌هایش، این دو مجموعه را واگذار کند. هرچند که به گفته سالاری، به پیشنهاد او در کمیسیون تلفیق بند مذکور حذف شده است. 

نکته قابل توجه این است که پیروز حناچی، شهردارتهران در اولین نشست خبری خود و در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین مبنی بر تمایل به واگذاری و یا فروش سرمایه‌های شهرداری از جمله شهرآفتاب و شهروند در ازای بدهی‌ها، ضمن تکذیب این موضوع گفت که؛ در بودجه 98 برخلاف بودجه‌های گذشته، چنین بندی مطرح نبوده است!

 پاسخ متنقاض شهردار تهران در مقابل ادعای محمد سالاری نشان داد که حناچی با روحیه محافظه‌کارانه‌ای که این‌روزها و همراه با شهردار شدنش، پیدا کرده و درعین حال حذف این پیشنهاد از لایحه بودجه، تمایلی به گرفتار شدن در حاشیه‌های واگذاری این دو مجموعه ندارد و پاسخ سربالای هرچند نادرست، عواقب کم‌تری برایش به همراه دارد.

اما آنچه که مشخص نیست، سرانجام تعیین تکلیف این دو‌مجموعه پر حاشیه است که نه شهرداری فکری برای درآمدزایی آن‌ها کرده و نه نظر یکپارچه‌ای برای فروش آن‌ها در ازای بدهی‌ها وجود دارد.البته ناگفته نماند که امروز شهروند از وضعیت زیان‌ده خود خارج شده و حداقل دخلش با خرجش برخلاف شهر آفتاب با یکدیگر جور درمی‌آید.