۰ نفر

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

کاخ گلستان، در معرض خروج از ثبت جهانی/ درگیری فیزیکی نماینده شورای شهر با ناقضان حریم کاخ

۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۴۵
کد خبر: 311658
کاخ گلستان، در معرض خروج از ثبت جهانی/ درگیری فیزیکی نماینده شورای شهر با ناقضان حریم کاخ

به گفته رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران؛ با توجه به ادامه روند ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان، این اثر تاریخی در معرض خروج از ثبت جهانی است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ حسن خلیل‌آبادی درباره سرانجام ساخت یک بلندمرتبه در حریم کاخ گلستان به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: متاسفانه در حوزه میراث فرهنگی ما زیاد نمی‌توانیم ورود کنیم و قدرت اجرایی نداریم مگر مردم به ما اطلاع دهند. مانند ساخت پاساژدلگشا در حریم کاخ  گلستان که فعلا به شهرداری منطقه  12گفته‌ایم که اجازه تخریب و بازسازی به مالک پاساژ را ندهد زیرا شهرداری طبق طرح تفصیلی نباید مجوز ساخت درحریم را صادر کند. 

 وی با اشاره به زد وخورد دو هفته پیش مامور شورای شهر تهران توسط مالکان پاساژ مذکور، اظهار کرد: کاخ گلستان در معرض خروج از ثبت جهانی است زیرا حریم این اثر حفظ نشده و ساختمان‌هایی اطراف آن ساخته شده‌اند.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری منطقه به حفظ حریم کاخ توجه نکرده و مجوز ساخت پاساژ داده است، اضافه کرد: اهمیت میراث فرهنگی برای مردم و مسوولان جا نیفتاده است و آن‌ها قدر و ارزش میراث تاریخی شهر و کشور را که هویت، تاریخ و شناسنامه ما هستند،نمی‌دانند.اگر قبور مفاخر ومشاهیر امام زاده عبدالله را خراب شود، تاریخ 300،200ساله تهران از بین می‌رود اما کسی به این موضوع توجه نمی‌کند.

خلیل‌آبادی با اشاره به لزوم ایجاد انگیزه‌های اقتصادی در مردم برای حفظ میراث فرهنگی گفت: پایه فعالیت‌های میراث فرهنگی باید اقتصادی شود و راه آن توسعه گردشگری است. وقتی گردشگری توسعه پیدا نمی‌کند، مراکز میراثی ما دچار آفت تخریب و نابودی می‌شوند. 

وی اضافه کرد: زمانی که خانه فردی جزو میراث فرهنگی می‌شود، عزادار می‌شود که مجبور است در یک خانه قدیمی و بدون امکانات تا ابد زندگی کند. در نتیجه ما باید علاوه بر فرهنگ سازی در زمینه آثار و میراث فرهنگی و تاریخی خودمان، شرایط بهره‌برداری اقتصادی را برای مالکان آن‌ها فراهم کنیم.