۰ نفر

شهردار تهران در جمع خبرنگاران:

تأکید بر تقویت اورژانس هوایی در پایتخت/ آخرین اخبار از بازنشستگی شهردار تهران

۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۳۳
کد خبر: 290500
تأکید بر تقویت اورژانس هوایی در پایتخت/ آخرین اخبار از بازنشستگی شهردار تهران

شهردار تهران گفت: در زمان وقوع زلزله، امکان تردد در سطح شهر دشوار است، بنابراین باید بر روی اورژانس هوایی و امدادرسانی از طریق بالگرد توجه ویژه‌ای کنیم.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی ؛ محمدعلی افشانی صبح امروز در نشست وضعیت تاب‌آوری تهران در زمان بروز حادثه در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه ستاد بحران امروز اعضای این ستاد گزارش‌هایی در خصوص میزان آمادگی شهر تهران در برابر بحران‌ها با توجه به تجهیزات ارائه کردند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مسئله در زمان بحران، مدیریت بحران و به ویژه مدیریت مردمی که در معرض آسیب قرار دارند، است و تجربه ثابت کرده در زمان وقوع زلزله کسانی که آسیب دیده‌ و چه آنها که آسیب ندیده‌اند، از ساماندهی درستی برخوردار نبودند.

شهردار تهران افزود: در این جلسه پیش‌بینی شد تمام نهادهای ملی در خصوص ساماندهی مردم در هنگام زلزله و سیل، مانورهایی انجام دهند تا در زمان وقوع این بحران‌ها، هر دستگاه بداند چه فعالیتی باید انجام دهد. همچنین باید از ظرفیت مردم برای امداد و نجات مصدومان استفاده کرد.

افشانی تصریح کرد: در هنگام زلزله، تردد در سطح شهر بسیار دشوار می‌شود؛ یکی به دلیل بافت فرسوده‌ای که شهر تهران دارد و یکی هم به دلیل وجود گسل‌های عظیمی که در سطح شهر تهران وجود دارد؛ روی این گسل‌ها ساختمان‌های زیادی ساخته شده و تهران در برابر زلزله آسیب‌پذیر است. بنابراین اگر زلزله‌ای رخ دهد، امکان تردد در سطح شهر فراهم نیست.

وی اظهار کرد: پس از مدیریت مردم در زمان بحران، باید موضوع تردد را مد نظر قرار دهیم که در این رابطه اورژانس هوایی و امکان امداد و نجات از طریق بالگرد، یکی از راهکارهایی است که بتوانیم از ترافیک و موانع گذر کنیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در این جلسه استان‌های معین هر منطقه از شهر تهران مشخص خواهد شد، گفت: باید مشخص شود در صورتی که در تهران بحرانی رخ دهد، محل اسکان مردم کجاست. قرار شد در جلسه بعدی این مکان‌ها به صورت مشخص روی نقشه‌ها ارائه شود.

افشانی اضافه کرد: ما باید با توجه به امکانات، تجهیزات و تجربه‌ای که داریم، شرایط را به گونه‌ای در هنگام زلزله مدیریت کنیم که کمترین خسارت بخصوص خسارت جانی را داشته باشیم و زمان امداد و نجات را کوتاهتر کنیم؛ آمادگی یعنی اینکه در کمترین زمان آماده پاسخگویی امداد و نجات مردم باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که در زمان شهردار سابق تهران قرار بر این بود که تجهیزات ستاد بحران افزایش پیدا کند، آیا در این جلسه گزارشی در خصوص فعالیت 6 ماه گذشته ارائه شد؟ گفت: در این جلسه گزارشی در این زمینه ارائه نشد، اما هر فصل یکبار جلسه‌ای در این خصوص برگزار خواهیم کرد تا آمادگی لازم برای مقابله با دو حادثه احتمالی در تهران یعنی سیل و زلزله داشته باشیم؛ این خشکسالی‌های اخیر ممکن است ما را از حادثه سیل غافل کند، اما در کشور ما با توجه به اقلیمش این احتمال وجود دارد که در هر زمان یک بارندگی غیرقابل پیش‌بینی رخ دهد، بنابراین سیل هم یکی از بحران‌های شهر تهران است.

شهردار تهران با اشاره به جلسه‌ای که در مجلس در خصوص بحران‌های شهر تهران داشتند، افزود: در این جلسه مشترک در خصوص کمبودهای تهران در زمان بحران صحبت شد، اما در جلسه امروز قرار شد میزان داشته‌های تهران مورد بررسی قرار گیرد و بعد بر اساس میزان داشته‌ها، کمبودها را برطرف کنیم.

افشانی تأکید کرد: مدیریت بحران در تهران و شناسایی نیازها و کمبودها، کار یک روز، دو روز و شش ماه نیست، چرا که کاری دراز مدت است.

شهردار تهران در پاسخ به پرسش دیگری درباره بازنشستگان شهرداری و اینکه خود وی نیز شامل حال این مصوبه می‌شود، گفت: مصوبه مجلس باید به تائید شورای نگهبان برسد؛ من خودم کاملاً موافق این قانون هستم و اینکه ما این کار را در شهرداری شروع کرده‌ایم به دلیل آن است که باید نیروهای جوانتر وارد مدیریت شوند.