۰ نفر

هنوز کار خاصی در حوزه حمل و نقل عمومی نکرده‌ایم

نجفی: خط۷ مترو تهران تا پایان اسفند ماه تکمیل می‌شود

۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۰۷
کد خبر: 235604
نجفی: خط۷ مترو تهران تا پایان اسفند ماه تکمیل می‌شود

شهردار تهران از تکمیل خط ۷مترو تا پایان اسفندماه خبر داد.

اقتصاد آنلاین- فائزه مومنی؛ محمد علی نجفی در جمع خبرنگاران  با اشاره به عملکرد 100 روزه شهرداری تهران گفت: پیام من به مردم در ارتباط به خدمت رسانی این است که شهرداری آن طور که باید و شاید نمی تواند خدمات مورد نظر مردم را تأمین کند مگر آنکه مردم شهرداری را از خودشان بدانند و در ضعیت شهر و توسعه فضای شهری و ساخت وساز کمک کنند.

وی ادامه داد: بنابراین فکر می کنم اگر مردم و مسئولین شهرداری و مدیریت شهری دست به دست هم دهند می توانیم در دوره کوتاهی مشکلات شهر را در زمینه ترافیک و حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا و مربوط به خشونت در منظر شهری است برطرف کنیم.

به گفته نجفی امروز 53 طرح عمرانی در منطقه 11 افتتاح و تکمیل شد این طرح‌ها مورد استفاده و بهره برداری مردم قرار می گیرد. در همه 22 منطقه تهران پروژه داریم اما فرصت افتتاح نبود انشالله از طریق شهرداران مناطق این اقدام در این هفته مبارک انجام خواهد شد و این نهضت را ادامه می دهیم مثلا در همین منطقه 11 برنامه داریم که 10 میدان میوه و تره بار دیگر مشابه آنچه که امروز افتتاح شد ایجاد کنیم.

نجفی اضافه کرد: در هر منطقه‌ای برنامه‌ای را تدارک دیدیم که به  عنوان پیوست برنامه 5 سال شهری از این به بعد مورد عمل قرار می گیرد و برنامه ریزی منطقه ای به جد دنبال خواهد شد.

با همه دستگاه ها تعامل خوبی داریم بوستان شهید حججی در اصل مربوط به وزارت نفت بوده است

شهردار تهران گفت: با وزارت راه و شهرسازی در مورد زمین های راه آهن تهران-تبریز به توافق رسیدیم. خط از زیر راه رفته و در  حدود 150 هکتار زمین تاسیسات مختلفی ایجاد  می‌شود که چهره مناطق 17  و 18 تهران به طور کلی متفاوت خواهد شد و امکانات به خصوص و فضای سبز تازه‌ای در اختیار این مناطق قرار خواهد گرفت. در ارتباط با پادگان 06 به نتیجه رسیدیم و با همه دستگاه ها دنبال می کنیم که در قبال واگذاری خدمات شهرداری آن بخش از دستگاه که برای مردم قابل استفاده است از آن‌ها بگیریم.

وی تاکید کرد: سالهاست که چیزی حدود یک سوم بودجه شهرداری تهران از طریق غیرنقدی تأمین می‌شود. منظور از بودجه غیرنقدی همین است که شهرداری آن بخش از املاکی که در اختیار دارد و برای ارایه خدمات عمومی مورد نیازش نیست بفروشد و بعد برای فعالیت های عمومی هزینه کند.وامسال حدود 17 هزار و 900 میلیارد تومان بودجه شهرداری است که از این مقدار حدود 6 هزار میلیارد تومان بودجه غیرنقدی است.

نجفی با بیان اینکه چنین قراری نبوده که ملکی فروخته نشود،اضافه کرد: مهم این است که ما آن بخش از املاک شهرداری را که مورد استفاده نیست برای عموم مردم تبدیل کنیم به احسن و از آن استفاده کنیم برای توسعه خطوط مترو و توسعه بزرگراه ها و... حداقل حدود 400 میلیارد تومان برای بازگشایی مجدد آن هزینه مورد نیاز است  و تازه در بازگشایی مجدد تمام امکانات و تجهیزات آن فراهم نمی شود و همه ایستگاه های خط 7 آماده نمی شود ولی اینکه ما در حداقل بتوانیم ایمنی این خط را تأمین کنیم و قابل استفاده کنیم برای شهروندان تهرانی چیزی حدود بین 370 تا 400 میلیارد تومان هزینه دارد و از اول هم دوستان در مدیریت مترو معتقد بودند که تا 2-3 ماه بعد از سال 97 می توانند این کار را انجام دهند.

 شهردار تهران گفت: سعی می‌کنیم تا پایان اسفند ماه این خط آماده شود و هنوزم امیدوارم و درخواستم از همکارانم در بخش های مختلف شهرداری چه در بخش مالی که باید منابع را تأمین کند چه در بحث ساخت و ساز که خود مترو این است که تمام تلاششان را بکنند که تا شب عید خط 7 مترو را آماده کنیم و اگر نشد آن زمان برای مردم توضیح می دهیم.

شهردار تهران در خصوص خرید اتوبوس شهری نیز گفت: هزار دستگاه اتوبوس بنا بود از مجارستان خریداری شود که در دست اقدام است. اگر کالایی در داخل قابل تولید است نمی شود از خارج خرید کرد لذا تولید کنندگان داخلی معترض بودند که حقوق ما در داخل ضایع می شود. اگر طبق برنامه پیش رویم تا پایان امسال 400 دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان اتوبوسرانی می شود. در حمل و نقل عمومی کار مهمی نکردیم 63واگن جدید فقط وارد کردیم که تحول خاصی نبوده است.

تحول بزرگ نیازمند منابع مالی زیاد است

نجفی همچنین درباره ساماندهی زمین‌های منطقه ۱۷ گفت: حدود 170 هزار هکتار مربوط به زمین تهران به تبریز است که انشالله در اختیار شهرداری قرار داده می شود. در مورد قیمت این زمین‌ها اختلاف نظری با شهرداری و راه آهن بود که در جلسه مشترکی که برگزار شد بر روی ۴۵۰میلیارد تومان به توافق رسیدیم

شهردار تهران همچنین اظهار کرد: یک تیمی را گذاشتیم تا طرح جامعی را تعریف کنند.چون عرض منطقه کم است و بارگذاری زیادی نمی شود انجام داد و از طرفی هم عمده این زمین فضای سبز و پارک می شود برای مردم منطقه و بخشی هم ممکن است کاربری های دیگری درنظر گرفته شود که بتوانیم هزینه های اجرای پروژه را از خود پروژه درآوریم.