۰ نفر

به آمارها اعتمادی ندارم/ حداکثر ۴۶درصد سفرهای شهری با وسایل نقیه عمومی است نه ۶۰درصد

۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۴۷
کد خبر: 233298
به آمارها اعتمادی ندارم/ حداکثر ۴۶درصد سفرهای شهری با وسایل نقیه عمومی است نه ۶۰درصد

شهردار تهران گفت: زمانی می گفتند ۶۰ درصد سفرهای تهران حمل و نقل عمومی است اما این رقم واقعا دقیق نیست. خیلی دست بالا بگیریم ۴۶ درصد سفر ها حمل و نقل عمومی و ۵۴ درصد حمل و نقل شخصی است.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی ؛ محمد علی نجفی با حضور در برنامه تلویزیونی سرزمین ما گفت:  حدود سه ماه است مسئولیت شهرداری تهران را پذیرفتم، این اولین برنامه زنده تلویزیونی است که در آن شرکت می‌کنم و خوشحالم که نخستین برنامه‌ای که در آن شرکت می‌کنم، برنامه محیط زیستی است.

او اضافه کرد: امروزه دنیا به این نتیجه رسیده است با ساخت معبر، پل، تونل، بزرگراه و خیابان‌های جدید مشکل حمل و نقل نه تنها حل نمی‌شود بلکه مشکلات جدیدی هم بر شهروندان تحمیل می‌شود. درباره تهران نیز واقعا در شرایط مناسبی از نظر حمل و نقل عمومی قرار نداریم.

نجفی ادامه داد: زمانی می گفتند ۶۰ درصد سفرهای تهران حمل و نقل عمومی است اما این رقم واقعا دقیق نیست. خیلی دست بالا بگیریم ۴۶ درصد سفر ها حمل و نقل عمومی و ۵۴ درصد حمل و نقل شخصی است.

به گفته او از حمل و نقل عمومی ۲۵ درصد با تاکسی، اسنپ و مسافربرهای شخصی است و حدود ۲۱ درصد با مترو و اتوبوس است. این را با هر نرمی در کلانشهرها دنیا مقایسه کنیم خیلی پائین است.اصولا درباره آمارها می‌بایستی تجدید نظر کنیم، یا به خاطر عدم دقت و یا جنبه های تبلیغاتی آن.همین امروز که برای برنامه می‌آمدم از دو دفتر شهرداری درباره میزان زباله‌های روز تهران گزارش خواستم یکی می‌گفت هشت هزار تن و یکی می‌گفت ۹ هزار تن.

اولویت ما مترو است/ علاقمند بودیم خط ۷ مترو مشکل نداشت اما...

شهردار تهران اظهار کرد: اولویت ما توسعه مترو در تهران است. امروز ۱۳۰۰ واگن مترو داریم که معمولا یک سوم نیاز به تعمیر دارد و کار نمی‌کند. این تعداد را باید به چهار هزار واگن برسانیم و اگر این کار را نکنیم تهران روز به روز شرایط بدتری پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در شبکه اتوبوسرانی ۶۵۰۰ اتوبوس داریم که باید به ۱۰ هزار دستگاه برسانیم. به خصوص اینکه در اتوبوسرانی بخش خصوصی وارد شده و کار خیلی خوبی است اما در مترو خود شهرداری و دولت باید کار بزرگی انجام دهیم.

به گفته نجفی همه واگن‌ها را در داخل نمی توان ساخت و توان ساخت حدود ۴۰ درصد واگن‌ها وجود دارد. در مناقصه بین المللی قرار است شرکت های خارجی با همکاری شرکت‌های داخلی این کار را انجام دهد.

او مهم ترین مشکل شهرداری تهران را  مترو تامین منابع دانست و گفت:  مجبور هستیم از طریق فاینانس و یا سایر روش ها منابع بگیریم و این منابع را طی سال‌ها پرداخت کنیم. قانون وجود دارد که دولت این پرداخت را تضمین کند

وی ادامه داد: مناقصه بین المللی برگزار کردیم که واگن جدید خریداری شود. قرار بود تا پایان آبان ماه نتیجه مشخص شود اما شرکت‌های خارجی نیاز به زمان بیشتر داشتند و آن را تمدید کردند. قیمت می دهند که برای ساخت و تحویل هر واگن چقدر هزینه می برد. ما دنبال این هستیم قیمت زیر یک میلیون دلار داده شود اما الان قیمت‌ها مقداری بالاتر است. امیدواریم تا پایان دی ماه قیمت‌ها مشخص شود و تدریجا به ساخت آن اقدام می‌کنیم.

نجفی با اشاره به اینکه  تعطیلی خط هفت هیچ جنبه سیاسی نداشت، تاکید کرد:  دلمان می خواست ادامه پیدا کند اما از نظر ایمنی شرایط بسیار بحرانی بود. ما از سیگنالینگ و علائم الکترونیکی برای کنترل حرکت قطارها شرایط بدی را دیدیم. فردی را گذاشته بودند که بگوید این قطار بیاید و آن قطار نیاید. چون فاصله حرکت قطارها زیاد بود احتمال خطا بالا می رفت.

وی ادامه داد: نکته دوم مسئله هواسازها و امکانات دیگر بود. اگر خدای نکرده در یکی از تونل ها و مسیرهای این خط آتش‌سوزی کوچکی اتفاق می‌افتد بالای ۱۰۰ نفر خفه می‌شدند دیدیم جان شهروندان خیلی ارزشمندتر از این است.

نجفی گفت: پیش بینی کردیم ۴۰۰ میلیارد  تومان هزینه کنیم. امیدواریم این پول تامین شود تا اول فروردین ماه این خط راه اندازی شود.

در سال جاری تنها ۷۰ درصددرآمد های ما تامین شده است. وقتی درآمد کم می شود نخستین تاثیر را روی پروژه‌های عمرانی می گذارد.

حدود ۶۸ هزار کارمند داریم پرداخت ماهانه حقوق اینها بار عظیمی از منابع مالی نیاز داریم. مجبور هستیم اول حقوق ها و .. را پرداخت کنیم و سپس به سراغ طرح‌ها برویم.

آماده شفاف‌سازی در قراردادهای شهرداری هستیم

شهردار تهران همچنین اظهار کرد: ما معتقد به شفافیت هستیم چرا که اگر شهروندان بخواهند شهر و شهرداری را از آن خودشان بدانند باید اطلاعات داشته باشند. بر اساس تاکید بر شفافیت برای شهروندان در پایان شهریور ماه کل درآمدها و هزینه‌های شهرداری در شش ماهه را اعلام کردیم تا مردم بدانند کجا درآمد داشتیم و کجا هزینه کردیم.

وی تاکید کرد: برای اعلام قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در شهرداری تهران سازمان فناوری شهرداری قول دادند که از نظر فناوری، آمادگی لازم تا پایان آذر ماه به صورت کامل ایجاد شود و در پرتال شهرداری تهران بتوانیم هر قرارداد بالای یک میلیارد تومان را اعلام کنیم.

شورای شهر فهرستی داده است که این مواد از قراردادها را می‌خواهیم اعلام کنیم و هم اکنون در حال آماده سازی برای اعلام قراردادها هستیم.

۱۰۰ پروژه تهران آماده سرمایه‌گذاری خارجی است

نجفی با اشاره به اینکه  در رتبه اول آلودگی دنیا نیستیم اما شرایط خوبی هم نداریم، ادامه داد: در سال ۹۵ حدود ۸۹ روز از سال هوای تهران هوای مطلوب نبوده است و در شرایط هشدار و یا بدتر قرار داشته است. از آذر ماه تا پایان سال مشکلات آلودگی هوا داریم و باید کارهای زیادی بکنیم که مسئله آلودگی هوا را از بین ببریم.

وی اضافه گرد: بخشی مسئله استفاده از سوخت های فسیلی است، باید اولا سوخت را از استانداردهای بهتری برخوردارکنیم و شرایطی ایجاد کنیم خودروها آلودگی کمتری ایجاد کنند  کاتالیست‌ها را برای خودروها جدی بگیریم و خودروهای عمومی را به سمت گاز سوز کردن پیش ببریم و در مرحله بعد، موتور سیکلت ها را برقی کنیم.

به گفته او کیفیت سوخت در سال های اخیر بیشتر شده است اما باید سوخت داخلی را به سمت استانداردهای یورو پنج ببریم.خوشبختانه قانون و مصوبه‌ای دولتی برای کاتالیست‌ها داریم اما در اجرا ضعیف هستیم . راهنمایی و رانندگی هم باید فعالیت بیشتری داشته باشد تا خودروها در زمان مقرر کاتالیست نصب کنند و یا عوض کنند.

نجفی اظهار کرد:  صرف بیانیه دردی را دوا نمی کند. ما باید سه مرحله طی کنیم. مرحله اول داشتن برنامه است دولت و مجلس قوانین خوبی برای حل معضل آلودگی مصوب کردند.دوم، برای اجرای برنامه نیاز به منابع داریم. اگر بخواهیم خودرودهای عمومی و شخصی را برقی کنیم منابع زیادی لازم است. مردم با پول خودشان این امکان را ندارند. دولت و بانکها باید کمک کنندبخش سوم مدیریت است متاسفانه آنجا هم مشکل داریم اما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم.

شهردار تهران اضافه کرد: شهرهای بزرگ دنیا کیفیت زندگی را تا جایی بالا بردند که می‌گویند آلودگی صفر و یا زباله صفر. مگر اینکه از زباله‌ها بهره‌برداری کنیم و تبدیل به برق و کود کنیم.شعارهای خوبی داده شده است اما آمادگی برای اجرای این شعارها را نداریم .

نجفی تاکید کرد: همانطور که برای خرید واگن وقتی دیدیم منابع جواب نمی‌دهد سراغ خارجی‌ها رفتیم خیلی‌ها را هم بدون منابع می‌شود اجرا کرد مثل افزایش کیفیت سوخت تهران.شهر تهران واقعا هم جذابیت و ظرفیت‌های زیادی از نظر خارجی‌ها دارد اما از این ظرفیت‌ها استفاده نکردیم.

او ادامه داد: طرحی داریم ۱۰۰ پروژه قابل سرمایه‌گذاری توسط خارجی ها را آماده کنیم بعد سمیناری در همین سال ۹۶ تحت عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تهران برگزار کنیم و امیدواریم سرمایه‌گذاران زیادی بیاینددر سفر کره جنوبی بخش زیادی از وقت من صرف گفت و گو با سرمایه‌گذاران برای جذب سرمایه‌گذاری و حضور سرمایه‌گذاران در تهران شد.

شهردار تهران تصریح کرد: ما سه گروه را هدف قرار دادیم. یکی سرمایه گذاران داخلی کم شدند چون تجربه مشارکت با شهرداری خوب نبوده است. دوم ایرانیان مقیم خارج که هیچ وقت درگیر کارهای شهری نشدند اما خیلی علاقه‌مند هستند. سوم هم سرمایه‌گذاران خارجی.حتما این سرمایه گذاری‌ها درآمدزا خواهد بود . ما روی طرح‌ها، مطالعاتی انجام می‌دهیم و عنوان می کنیم در صورت سرمایه‌گذاری، چه میزان درآمدزایی خواهد داشت.

برخی مناطق تهران روی گسل بنا شده است

شهردار تهران ضمن عرض تسلیت به کرمانشاهی‌ها گفت:  در حد خودمان در شهرداری به جبران آثار مخرب زلزله کمک کردیم. بخش زیادی از شهروندان که اقوامشان در زیر آوار بودند اجازه می‌دادند کمک کنیم. در زلزله ابتدا خانه و ساختمان‌ها باید مستحکم باشد. امکانات بعد از اتفاق و مدیریت بحران نیز اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: تهران از خیلی جهات از این نظرها خوب است شهروندان تهرانی نگران نباشند اما باید آمادگی داشته باشیم. آمادگی‌های نسبتا خوبی در آموزش و سخت‌افزار داریم که البته باید ارتقا پیدا کند.مدیریت پیشگیری از بحران نیز لازم است. در بخش نظام مهندسی و ... نیز بر عهده ما نیست.

نجفی اظهار کرد: در این بخش مسئولیت اجتماعی خیلی مهم است. مهندسان ناظر یک لحظه باید فکر کنند خانواده خودشان قرار است در این ساختمان زندگی کنند و یک ماه بعد زلزله بیاید؟بعضی از نقاط تهران خیلی به گسل نزدیک است و یا روی گسل است. ساخت و ساز در این نقاط اشتباه بوده است اما باید در جهت استحکام عمل کنیم بخشی از ساختمان‌ها در برابر هفت ریشتر مقاوم هستند و برخی نیز در برابر ۵ ریشتر هم مقاوم نیستند.

او تاکید کرد: در تهران که نزدیک گسل است مقاومت در برابر ۷ ریشتر حداقل است اما بافت‌های فرسوده مشخص است که مقاوم نیست. نوسازی بافت فرسوده شروع شده اما مسئله این است از یک طرف حجم کم و از یک طرف اضافه به بافت فرسوده می‌شود.رئیس‌جمهور روی نوسازی بافت‌های فرسوده خیلی حساس بودند و وقتی من مسئولیت شهرداری تهران را بر عهده گرفتنم از من خواستند برای بافت‌های فرسوده کاری کنیم.

نجفی ادامه داد: ما دو جلسه خدمت ایشان داشتیم. حدود دو هفته پیش نیز جلسه دوم خدمت ایشان تشکیل شد . ما طرحی را با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی برای بافت‌های فرسوده تهیه کرده بودیم و ایشان نیز این طرح را  تایید کردند. از این رو خیلی خوشبین هستم در سال‌های آینده یک تحولی در حوزه بافت فرسوده در شهر تهران اتفاق بیفتد.

امکان اسکان ۶۰۰ هزار زلزله‌زده در تهران وجود دارد

به گفته شهردار تهران رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران بر عهده شهردار تهران است. ما از نظر برنامه‌ای آمادگی داریم و از نظر تخلیه محلاتی که ممکن است خسارت‌های بیشتری ببیند آماده هستیم. برای هر محله تهران برنامه داریم البته هنوز برای آموزش مردم محله شروع نکردیم تا تخلیه محله به چه صورت باشد.در ۱۰ پارک جنگلی اماکنی برای اسکان آماده کردیم حداقل ۶۰۰ هزار نفر را می‌توانیم به راحتی اسکان دهیم. ۵۰ هزار بسته کمک‌های اولیه و کمک‌های امدادی برای نجات آماده کردیم در زمان بروز بحران به سرعت توزیع کنیم

وی ادامه داد: حدود ۱۱۰ پایگاه بحران داریم و سوله‌هایی که عده‌ای هم ایراد می‌گیرند چرا استفاده‌های غیر مرتبط می‌شود. ما آن‌ها را پس می گیریم یکی هم دست صدا و سیما بود پس گرفتیم چرا که مدیریت بحران را باید جدی بگیریم.باید تجهیزات را افزایش دهیم. سال آینده بودجه مربوط به تجهیزات مرتبط با بحران خصوصا زلزله را افزایش خواهیم داد.

نجفی اضافه کرد: ما برای هزار مدرسه تهران شناسنامه بحران تهیه کردیم و برای بقیه هم این کار را می‌کنیم. با وزیر هم صحبت کردیم از این به بعد کمک‌های شهرداری به مدارس به شرطی است که آموزش های مرتبط با شهر و شهروندی و مدیریت بحران جدی گرفته شود. در دبیرستان‌ها حداقل ۱۰ ساعت وقت را در اختیار کارشناسان شهرداری قرار دهند که این موارد را آموزش دهند. خیلی مهم است بچه ها این موارد را آموزش ببینند و این موارد را به خانواه ها منتقل کنند.

به گفته شهردار تهران آموزش و پرورش بودجه داشته و حدود چند سال پیش معادل ریالی یک میلیارد دلار برای مقاوم‌سازی مدارس به کار بگیرد. این مقاوم‌سازی بر عهده شهرداری نیست و تنها باید نظارت کنیم که چه اشکالاتی در مدارس مثل اماکن عمومی، ساختمان های تجاری و ساختمان های بزرگ وجود دارد. در حادثه پلاسکو نیز شهرداری به حق متهم شد.

او تاکید کرد: زمانی که در شورای شهر بودم طرحی به عنوان برج باغ مطرح شد. به این معنی که یکسری باغ در تهران هستند که شهرداری اجازه ساخت و ساز نمی‌داد. مالکان سعی می کردند به نحوهای مختلف درختان را با آتش سوزی و ... به صورت تعمدی از بین ببرند. در شورای شهر طرحی را تصویب کردند که باغ را حفظ کنیم. وقتی اجازه ساخت در ۳۰ درصد مساحت را می‌دهیم اما این ساختمان بلند مرتبه باید باشد.

نجفی با اشاره به اینکه این طرح هشت یا ۱۰ سال پیش شروع شد، گفت:  وقتی شروع شد اشکلاتی پیش آمد. اولا ۳۰ درصد به ۴۰ درصد رسید و بعد تعداد طبقات افزایش یافت. بعد شهرداری تصمیم بسیار نابجایی گرفت و گفتند به عنوان طبقات زیر زمینی تا ۸۰ و یا بعضا ۱۰۰ درصد مساحت باغ را می توانید به پارکنیگ تبدیل کنید. حساب کنید در زمینی اگر ۱۰۰ درصد زمین را در زیر زمین پارکینگ کنند درختان خشک می شود. این طرح شکست خورده بود و شورای قبلی باید جلویش را می گرفت.

او اضافه کرد : شورا و شهرداری در توافق هستیم که این طرح یا باید به صورت کلی منتفی شود و یا تجدید نظر شود. از این رو زمانی که در شهرداری آمدم هیچ مجوز جدیدی برای برج باغ ندادیم و برج باغ‌های قبلی را هم بررسی کردیم که حداقل طبق مجوز صادر شده ساخته شود و  بیشتر نسازند.

سه مسئول شهرداری را بخاطر قطع درختان برکنار کردم

شهردار تهران ضمن درخواست از همشهریان برای اطلاع دادن مسائل خلاف عرف شهری و زیست محیطی، تاکید کرد: ۱۳۷ در اختیار شهروندان است که به ما نظر دهند.درباره از بین بردن باغات و درختان خیلی جدی هستیم هیچ اغماضی نمی کنیم. دو هفته پیش یک موسسه ای چند درخت را قطع کرد به فاصله دو سه روز پرونده را به دستگاه قضایی فرستادیم. درخواست داریم دستگاه قضایی نیز به سرعت رسیدگی کند تا مردم بدانند اگر تخلف کنند تا یک ماه محکوم می شوند.

وی ادامه داد: بعد هم سه نفر از مسئولان شهرداری ناحیه را عزل کردیم بابت اغماض در جلوگیری از قطع درختان.واقعیت این است که تذکراتی که مردم به ما می‌دهند انبار نمی شود بلکه رسیدگی می‌شود. ممکن است تاخیری وجود داشته باشد. در بخشی از موارد آخر هر هفته از سازمان بازرسی به من گزارشی می‌دهند مردم این تذکرات را دادند و هر کدام از تدکرلت در کدام بخش بوده است.

به گفته او طرحی تحت عنوان محله محوری داریم تا بخش زیادی از فعالیت‌های محله را در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری به خود مردم واگذار کنیم. در این طرح مردم باید خودشان مشکل را حل کنند و لازم نیست به شهردرای گزارش دهند. اگر حل نشد بعد می‌توانند به شهرداری گزارش دهند.این سرای محلات که وجود دارد بخش عمده ای از فقعالیت‌هایش ارتباط با شهرداری ندارد و اولویت هم ندارم اما می‌خواهیم سرای محلات را در این زمینه فعال کنیم.

نجفی اظهار کرد: طرحی طی یکی دو ماه آینده داریم تحت عنوان باشگاه مشاوران شهرداری افرادی را که عمدتا داوطلب هستند برمی‌گزینیم و همه نظرات، انتقادات و پیشنهادات مردم در این باشگاه ارزیابی می‌شود و بعد به شهرداری بر می‌گردد.

در دو سال با کمک مردم مشکل پسماند حل شدنی است

شهردار تهران در ادامه صحبت‌های خود بر سازمان‌های مردم نهاد تاکید کرد و گفت: به همین جهت ما کاملا آمادگی داریم همه فعالیت‌ها به خصوص در زمینه محیط زیست را به سازمان های مردم نهاد بسپاریم؛ در مقابل شهرداری نیز نظارت و پیشتیبانی کرده و امکانات و منابع را تامین کند.

وی ادامه داد: اولین گردهمایی بزرگ سازمان‌های مردم نهاد را طی دو – سه ماه آینده با حضور سمن‌هایی از بخش محیط زیستی برگزار می کنیم.شهرداری بدون مردم و نهادهای مردمی هیچ کاری نمی‌تواند بکند همانطور که شهرداری بدون کمک دولت، می‌تواند کار کند اما طبیعتا حجم کار کم می شود. شهروندان باید شهرداری را از خودشان بدانند. به همین دلیل است که می گوییم باید اطلاعات مورد نیاز مردم را به صورت شفاف به آنها بدهیم. همچنین شهرداری باید از سازمان‌های مردم نهاد که تخصصی هستند و انگیزه های زیادی دارند، کمک بگیرد. دولت هم باید به ما برای حل مشکلات اصلی شهر کمک کند

نجفی تاکید کرد: در حال حاضر شماره ۱۳۷ را در اختیار شهروندان قرار دادیم. گاهی اوقات مردم حتی به دفتر من و حتی در تلگرام نیز به من مطلبی گفتند و آن را دنبال کردیم. اما کار نهادی و سیستماتیک این است که یک نوع بازرسی غیر رسمی و غیر علنی را راه بیاندازیم. در صدد هستیم مردمی که دلشان برای شهر می تپد، بازرس های غیر رسمی ما شوند. در این زمینه افرادی را انتخاب می کنیم که مطمئن هستیم برای مسئولیت عمومی و مسئولیت اجتماعی وارد می شوند، بعد کارت هایی برای آن ها صادر می کنیم. همانطور که ما این کار را برای آموزش و پرورش در سطح کل کشور کردیم و یکی از طرح های موفق هم بود که بعدا متاسفانه تعطیل شد. کارکنان هم نباید نگران باشند که کنترل می شوند همانطور که  ما می‌گوییم عالم محضر خداست و همواره کنترل می‌شویم.

او با اشاره به اهمیت مسئله محیط‌زیست، ادامه داد:  زندگی شهروندی بدون داشتن کیفیت مناسب در محیط زیست خیلی قابل قبول، مطلوب و دلچسب نیست. ما باید محیط زیست را به مسئله اجتماعی تبدیل کنیم تا مردم نست به آن حساس شوند همانطور که در زلزله وقتی مردم احساس کردند فاجعه ای اتفاق افتاده است، اینگونه به کمک هموطنان خود آمدند. ما در محیط زیست نیز اگر به درستی عمل نکنیم، فاجعه ای رخ خواهد داد این در حالی است که  این علم و امکان را داریم  که با کمک مردم محیط زیست را بهبود ببخشیم.

شهردار تهران تصریح کرد: وقتی صحبت از ارتقای کیفیت زندگی می‌کنیم، یکی از مسایل اصلی محیط زیست است که در این میان مردم نقش خیلی مهمی دارند. به عنوان نمونه در موضوع پسماند اگر مردم در بخش تفکیک زباله های خود با ما همکاری کنند، طی دو سال مشکل پسماند تهران حل می شود.

او ادامه داد: درخواست داریم مردم با ما همکاری کنند و شهر و شهروندان را از آن خودشان بدانند. ما نیز برای خدمت آمدیم و برای خودمان هیچ شان مستقلی از مردم قائل نیستیم. آنچه خرج می‌کنیم  از پول مردم است و آنچه تصمیم می گیریم نیز نظر مردم است. امیدوارم بتوانیم شهر را به شهری انسانی تبدیل کنیم که در آن آسایش و آرامش به میزان مطلوبی وجود دارد.

به گفته نجفی هم اکنون روند مهاجرت پذیری شهر تهران به میزان زیادی کنترل شده است. تا پیش از این بخش زیادی از مهاجران برای کار به تهران آمده بودند اما اگر دولت مشکل کار و اشتعال را در مناطق مختلف کشور حل کند، چه بسا بخشی از مهاجران به شهرهای خود برگردند.همچنین در حریم تهران ساخت و سازهایی انجام شده و خانه های ارزان قیمت ساخته می شود که خود این موضوع مهاجرت را افزایش می دهد اما باید این مسئله را کنترل کنیم.

شهردار تهران اظهار کرد: روزی که مسئولیت شهرداری تهران را پذیرفتم، اعلام کردم یکی از رویکرد های شهرداری که دچار تحول اساسی می شود، رویکرد اجتماعی است. شهرداری در مسایل اجتماعی حتما دخیل و مسئول است. ما نمی توانیم شهر را بسازیم بدون اینکه مسایل اجتماعی آن را حل کنیم.خوشبختانه هم اکنون از نظر اطلاعات مورد نیاز وضع خوبی داریم؛ ما اطلس اجتماعی محلات و مناطق تهران را در اختیار داریم، در کنار آن رصد خانه شهر تهران هم طرح خوبی است که در حال فعالیت است.