۰ نفر

آنچه در جلسه امروز شورای شهر گذشت

انتقاد عضو شورای شهر از استخدام‌های دقیقه۹۰ معاون قالیباف/ کمیسیون تلفیق در شورای شهر تهران تشکیل شد

۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۱۲
کد خبر: 215358
انتقاد عضو شورای شهر از استخدام‌های دقیقه۹۰ معاون قالیباف/ کمیسیون تلفیق در شورای شهر تهران تشکیل شد

در سومین جلسه شورای پنجم، اعضا ضمن ایراد تذکراتی، اعضای دو ستاد و شورایاری‌ها و همچنین رییس کمیسیون برنامه و بودجه را انتخاب کردند.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ در ابتدای جلسه امروز شورای شهر تهران حجت نظری اولین نطق پیش از دستور خود را در صحن علنی قرائت کرد.

عضو منتخب شورای پنج  ضمن ابراز تأسف از استفاده نکردن جوانان در مناصب مختلف گفت: باید اذعان کرد در سال‌های گذشته، از یک‌سو به دلیل برخی تنگ‌نظری‌ها و هراس‌های خود ساخته از قبیل جوان هراسی و از سویی دیگر به دلیل مشکلات و معضلاتی که یک تفکر و جریان خاص بر کشور وارد کرده بود، استفاده از جوانان شایسته، آنچنان که باید در اولویت مدیران قرار نگرفت.

وی ادامه داد: اینک با استقرار دولت دوازدهم و تغییرات عمده در مدیریت شهری تهران و بسیاری از کلان‌شهرها باید این مهم جدی قلمداد شود و استفاده از جوانان و زنان در بدنه مدیریتی کشور در دستور کار قرار گیرد. دولت جدید یکی از برنامه‌های خود را افزایش سهم ۳۰ درصدی زنان و کاهش سن مدیران و جوان‌ترشدن آن اعلام کرده است؛ که این خود نشان دهنده رویکرد مثبت دولت دوازدهم به جوان باوری و دوری از جوان غافلی سالهای گذشته است.

نظری تاکید کرد: امیدواریم دولت محترم در تحقق وعده‌های خود، در این زمینه موفق باشد و فرصت برابر در اختیار جوانان و زنان شایسته قرار گیرد.

او با بیان اینکه به عنوان یکی از جوانان و نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر امید دارم این مساله، در برنامه‌های شهرداری تهران و سایر شهرها نیز به‌طور جدی پیگیری شود، اضافه کرد: در این راستا یکی از مطالبات مهم از مدیریت شهری استفاده از جوانان و زنان در سطوح مدیریتی است و انتظار می‌رود شهرداری و شورای شهر، با دقت نظر در این زمینه عمل کنند و برای اجرایی شدن این خواست عمومی راه را هموار کنند.

پیشنهاد امینی برای ثبت زمان سرپرستی سلیمی در گینس

در ادامه این جلسه سیدابراهیم امینی نایب رییس شورا که در این جلسه ریاست شورا را برعهده دارد، گفت: در آغاز سال دوره پنجم شورای اسلامی شهر هستیم که با عنایت الهی، انسجام اعضا و همکاری مسوولان در سومین روز کاری حکم شهردار تهران که به اتفاق آرای اعضا اتخاذ شده بود، امضا شد.

وی افزود: از وزیر کشور، وزیر اطلاعات و همه مسوولانی که در تسریع حکم شهردار نقش داشتند قدردانی می‌کنیم چراکه در مقایسه با شهرداران سابق که حدود چند ماهی صدور حکم آنها به طول انجامید، بحمدالله در این دوره در کوتاه‌ترین زمان ممکن این کار انجام شد.

نایب رییس شورای شهر تهران ادامه داد: دوران سرپرستی جناب آقای سلیمی بسیار کوتاه بود که تصور می‌کنم یکی از کوتاه‌ترین دوران مدیریت در دنیا باشد که شاید باید به عنوان یک رکورد در گینتس به ثبت برساند.

امینی ابراز امیدواری کرد: شهردار تهران در سریع‌ترین زمان ممکن همکاران خود را انتخاب کند و با تلاش شبانه‌روزی بتواند مسوولیت خود را به پیش ببرد.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران از ابلاغ دستورالعمل استخدام در روزهای اخیر انتقاد کرد.

هیچ‌گونه قرارداد استخدامی نباید انعقاد شود

زهرا نژادبهرام نیز همچنین طی تذکری با اشاره به ازدیاد مگس‌های سفید در شهر تهران گفت: این مگس‌های سفید به قدری شیوع پیدا کرده‌اند که زندگی را برای مردم سخت کرده‌اند و باید شهرداری تهران اقدامی در این زمینه انجام دهد.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سه روز پیش تشکری‌هاشمی معاون منابع انسانی شهرداری تهران به برخی مناطق نامه زده که استخدام هایی در قالب جذب نیرو در شرکت هادیان شهر انجام دهند، گفت: هیچ‌گونه قرارداد استخدامی نباید انعقاد شود اما این اتفاق در حال رخ دادن است و باید شهردار جدید به این مساله ورود کند.

علت غیبت دو عضو شورای شهر

در جلسه امروز محسن هاشمی و شهربانو امانی غایب بودند که امانی بعد از حضور در صحن شورا درباره علت غیبت‌اشان گفت: امروز آقاى محسن هاشمى و من براى تنفیذ حکم شهردار تهران در وزارت کشور بودیم.

تشکیل کمیسیون تلفیق در شورای شهر تهران

محسن هاشمی بعد از حضور در صحن علن شورای شهر با اشاره به ابهاماتی که درباره انتخاب نمایندگان شورای شهر در سازمان‌ها و نهادهای مختلف همچون ستاد سمن‌ها و شورایاری‌ها در جلسه امروز ایجاد شد،گفت: پیشنهاد می‌شود کمیسیون تلفیق تشکیل شود.

وی افزود: بر این اساس ریاست کمیسیون برعهده رییس شورا است و روسای کمیسیون‌ها نیز به عنوان اعضای کمیسیون تلفیق موارد مورد ابهام در آیین‌نامه و اقدامات جاری شهر را بررسی می‌کنند.

رییس شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت: روسای کمیسیون وظیفه دارند نظر اعضای کمیسیون خود درخصوص موضوعات مطرح در کمیسیون مورد نظر را جویا شوند و به نمایندگی از آنها در کمیسیون حاضر شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین با کسب اکثریت آرا، کمیسیون تلفیق در شورای شهر پنجم تشکیل می‌شود و این در حالی است که در دوره یک ساله مدیریت مسجدجامعی در شورای شهر نیز این کمیسیون تشکیل شد اما بعد از آن منحل شد.

امانی استعفا داد

همزمان با برگزاری جلسه شورا ناصر امانی، معاون برنامه ریزی شهرداری تهران از سمت خود استعفا داد.

ناصر امانی در نامه‌اش به شهردار تهران گفته است: قصد داشتم تا معرفی معاون جدید در حوزه برنامه ریزی شهر تهران به خدمت خود ادامه دهم. علی رغم میل باطنی و با توجه به وضعیت بسیار نامساعد جسمی پدرم و نیاز به حضورم در کنار وی برای ادامه خدمت در سمت معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا از شهردار تهران عذر خواهی نمودم.

امانی همچنین اضافه کرده است: تا زمانی که شهردار محترم تهران در خصوص معرفی معاون جدید در حوزه برنامه ریزی به جمع بندی لازم برسد، مصطفوی قائم مقام حوزه معاونت برنامه ریزی عهده دار پیگیری و انجام امور محوله به این حوزه خواهد بود.

مشخص شدن ترکیب رییس و اعضای سمن‌ها

در ادامه  سومین جلسه شورای شهر تهران ترکیب رئیس و اعضای هیئت مدیره دو ستاد سمن‌ها و شورایاری‌ها مطرح و در نهایت اعضا درخواست کردند که ترکیب این ستادها مورد بازنگری قرار بگیرند.

صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد تنها فرهنگی نیستند: طی سال‌های گذشته سازمان‌های مردم نهاد بسیار گسترده شده و در موضوعات مختلف فعالیت‌های متعددی دارند.

وی پیشنهاد داد که از هر 5 کمیسیون تخصصی شورای شهر تهران یک نفر به عنوان عضو در ستاد سمن‌ها و همچنین ستاد شورایاری‌ها حضور داشته باشند.

الهام فخاری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان یک نهاد اجتماعی تلقی می‌شوند، گفت: باید ساختار و تشکیلات دو ستاد کاملا حفظ و رعایت شود و پیشنهاد می‌شود دو نفر از کمیسیون فرهنگی و سه نفر از سایر کمیسیونها در دو ستاد اشاره شده عضویت داشته باشند.

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به فلسفه تشکیل ستاد سمن‌ها گفت: این موضوع طی 10 سال گذشته و برای نخستین‌بار در شورای سوم مورد توجه قرار گرفت که هدف از آن مشارکت شهروندان و همکاری آنها با شهرداری‌ها در مناطق بوده است.

وی گفت: ساختار تشکیلاتی ستاد سمن‌ها به حدود 10 سال قبل برمی‌گردد و چنانچه ساختار آن نیز مورد بازنگری و اصلاح قرار بگیرد طبیعتاً کار خوب و پسندیده‌ای است اما باید براساس آیین‌نامه‌های مدنظر این کار انجام گیرد.

مسجدجامعی همچنین به بازنگری حضور اعضا در ستاد سمن‌ها و شورایاری‌ها گفت: این موضوع نیز در آیین‌نامه پیش‌بینی شده در کمیسیون فرهنگی و شورای شهر تهران در دوره‌های گذشته آمده است.

شهربانو امانی دیگر عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شورای پنجم الزامی را به اجرای تمام مصوبات شورا در دوره‌های گذشته ندارد، گفت: ما یک شورای جدید با رویکرد جدید هستیم و می‌توانیم بازنگری‌های موردنیاز را در مصوبات شورا داشته باشیم.

زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر نیز با اشاره به مطالب مطرح شده در خصوص بازنگری و اصلاح قوانین و مصوبات ادوار گذشته شورای شهر تهران گفت: قاعدتا اینگونه بازنگری‌ها زمان‌بر است و برخی از کارها معطل می‌ماند و بنده پیشنهاد می‌دهد که مصوبات گذشته همچنان اجرا شود اما در ادامه زمان مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرند.

الویری رییس کمیسیون برنامه و بودجه شد

در این جلسه همچنین با رای اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، مرتضی الویری رئیس این کمیسیون شد.