۰ نفر

روحانی: ای کاش دچار ۱۱ آذر ۹۹ نمی‌شدیم تا می‌توانستیم در اسفند ۹۹ تحریم ها را پایان دهیم

۲۷ تیر ۱۴۰۱، ۲۰:۵۴
کد خبر: 654198
روحانی: ای کاش دچار ۱۱ آذر ۹۹ نمی‌شدیم تا می‌توانستیم در اسفند ۹۹ تحریم ها را پایان دهیم

رئیس‌جمهور پیشین کشورمان در دیدار عیدانه با مسئولان دولت سابق و فعالان حوزه‌های مختلف گفت : اگر گرفتار مصوبه هسته‌ای مجلس نمی‌شدیم ، تحریم‌ها را اسفند ۹۹ پایان می دادیم ... آماده همکاری با دولت برای رفع مشکلات مردم هستیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، صبح امروز جمعی از وزرا، معاونان، مسئولان، استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم و برخی از فعالان و چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای به مناسبت عید سعید غدیر خم با حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی دیدار کردند.

در این دیدار که در دفتر جدید دکتر روحانی برگزار شد، رئیس‌جمهور سابق کشورمان با تبریک عید غدیر خم گفت: پیامبر اکرم (ص) ولایت امیرالمومنین (ع) را در مکه و مدینه اعلام نکردند، بلکه به خاطر روشن شدن اهمیت این واقعه در راه مکه به مدینه در محل غدیر خم توقف کردند تا آنان که پیش افتاده بودند برگردند و آنان که عقب افتاده بودند، برسند. در آنجا دست امام علی (ع) را بلند کردند و فرمودند: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه».

دکتر روحانی افزود: پیامبر اکرم (ص) فرمودند آنان که در این جمع بودند مانند سفیرانی هستند که باید این پیام را ابلاغ کنند. بنابراین ارسال پیام غدیر فریضه‌ای عام برای همه مسلمانان است.

او با اشاره به فلسفه غدیر خم و توصیه پیامبر اکرم (ص) مبنی بر ابلاغ پیام ولایت امیرالمومنین (ع) توسط مسلمانان، گفت: بیان و تبلیغ واقعیت، وظیفه‌ای بر دوش همه ماست. واقعیت انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جنگ ظالمانه اقتصادی علیه ملت ایران نباید بر مردم پوشیده بماند و همه وظیفه داریم در هر زمان و مکانی این واقعیت‌ها را بیان کنیم.

رئیس‌جمهور پیشین کشورمان تاکید کرد: باید همه واقعیت‌ها را به مردم بیان کنیم چون در غیر اینصورت تاریخ تحریف می‌شود. واقعیت‌ها باید به اطلاع آنان که غائب بودند و واقعیات برایشان پوشیده مانده هم برسد.

دکتر روحانی افزود: پس از انقلاب کشور با مشکلات زیادی روبرو شده و از همه این مشکلات توانسته به نحوی عبور کند. پس از جنگ تحمیلی و ترور، معضل بزرگی به نام تحریم برای مردم ایجاد شده و تاکنون با همه آسیب‌ها و مشکلات توانسته‌ایم از این مراحل گذر کنیم. خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌ها نیز از این دست مسائل بوده که قطعا این مساله و رفع مجدد تحریم‌ها قابل حل بود و ای کاش دچار ۹/۱۱ (۱۱ آذر ۹۹) و مصوبه هسته‌ای مجلس نمی‌شدیم تا می‌توانستیم در اسفند ۱۳۹۹ تحریم‌ها را پایان دهیم.

او با مقایسه شرایط تحویل دولت‌های یازدهم و سیزدهم گفت: زمانی که در مردادماه ۱۳۹۲ دولت را تحویل گرفتیم چند صد میلیون دلار اسکناس در بانک مرکزی بود. اما در زمان تحویل دولت در مردادماه ۱۴۰۰ به دولت سیزدهم، چند میلیارد دلار اسکناس در بانک مرکزی موجود بود.

دکتر روحانی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران درباره کسری بودجه سال ۱۴۰۰ و بازپرداخت بدهی دولت قبل توسط این دولت گفت: دولت دوازدهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را با سقف ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی ارائه داد اما مجلس یازدهم سقف این بودجه را به حدود ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان رساند. بنابراین ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه، همان رقم افزایش یافته توسط مجلس است.

رئیس‌جمهور سابق ایران افزود: با کاهش درآمدهای نفتی پس از تحریم‌های ظالمانه آمریکا، دولت طبق مجوز مجلس برای رفع کسری بودجه، اقدام به فروش اوراق قرضه کرد. همانطور که ما بدهی دولت قبل را پرداختیم و دولت بعدی هم باید بدهی فروش اوراق قرضه توسط این دولت را بپردازد.

دکتر روحانی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات احیای برجام در این دولت به نتیجه برسد و تاکید کرد: ما دشمنان زیادی در

جهان و منطقه داریم، اختلاف و شکاف در داخل به نفع هیچ کس نیست. همه ما باید به دولت کمک کنیم چنانکه قبلا هم برای همکاری با دولت برای رفع مشکلات مردم اعلام آمادگی کرده‌ایم.