۰ نفر

وزیر پیشنهادی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی؛

ایجاد ۳۰۰ هزار شغل در سال را هدفگذاری کردیم

۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۳۱
کد خبر: 553588
ایجاد ۳۰۰ هزار شغل در سال را هدفگذاری کردیم

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اقتصاد ایران ظرفیت بالایی دارد که در سال گذشته ۲۰۰ هزار شغل ایجاد شد و امسال ۳۰۰ هزار شغل را هدف‌گزاری کرده‌ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا،‌ «حجت‌الله عبدالملکی»  وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دعوت از حجت‌الاسلام «محمدرضامیرتاج‌الدینی» رییس فراکسیون راهبردی مجلس با حضور در جمع اعضای این فراکسیون، گزارشی از سوابق تحصیلی، شغلی و برنامه‌های خود در صورت رسیدن به وزارت، ارائه داد.

حجت الاسلام والمسلمین میرتاج الدینی با اشاره به سخنان عبدالملکی در این نشست گفت: بنا بر اظهارات وی، این وزارت‌خانه فوق‌العاده زیادی دارد به این دلیل که با بیش از ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور ارتباط دارد که می‌تواند در صورت عملکرد مثبت یک رضایت عمومی را ایجاد کند؛ همچنین بخشی از صنعت کشور مانند صندوق های بزرگ، پتروشیمی و نفتکش و ... ذیل این وزارت خانه قرار دارد. در نتیجه وقتی به اهمیت و جایگاه آن نگاه می‌کنیم این سوال مطرح می‌شود که چه کسی برای این وزارتخانه مناسب است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: وزیر مناسب این وزارتخانه باید چهار ویژگی داشته باشد، نخست اینکه فهم کلان اقتصاد داشته باشد چراکه اینجا یک وزارتخانه چند بعدی است؛ مثلا یک بالا و پایین شدن نرخ سود بانکی به شدت روی این نهاد تاثیرگذار است، این وزارت خانه متولی رفاه اجتماعی است نه صرفا چند صندوق. دوم باید فهم درستی از اشتغال داشته باشد، کار و اشتغال یکی از ابعاد مهم این وزارتخانه است چراکه این وزارتخانه دبیر شورای اشتغال کشور است و همچنین متولی حوزه کار و روابط کار است. سومین مساله رفاه است، از بحث آسیب‌های اجتماعی تا بحث پرداخت یارانه و پرداختی‌های بلاعوض و همچنین بهداشت و درمان همگی در این مقوله رفاه گنجانده می‌شود. محور چهارم مساله شرکت داری است، فهم مدیریت شرکتی برای این وزارتخانه هم برای این وزیر حیاتی است که بخش زیادی از شرکت های مهم کشور زیر مجموعه این وزارتخانه است.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: در چهار سالی که در خدمت عزیزان در کمیته امداد هستم، الگوی اشتغال امداد و عملکرد آن دچار یک تحول جدی شد تا جایی که آقای شریعتمداری در جلسه کارگروه اشتغال خانگی کشور دستور دادند که الگوی کاری کمیته امداد در اجلاس سازمان جهانی کار به عنوان الگوی برتر برای ایجاد اشتغال معرفی شود. در این چهار سال بیش از ۳۰درصد اشتغال ناخالص کشور در کمیته امداد ایجاد شده است یعنی ۶۹۳هزار شغل که در سامانه های وزارت کار ثبت می‌شود.

وزیر پیشنهادی تعاون،  کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این عملکرد با کمتر از نیم درصد منابع کشور محقق شد،‌ گفت: همین عملکرد باعث شد که شما در مجلس بودجه اشتغال ۱۴۰۰ امداد را نسبت به سال ۹۹ دو برابر کردید.

وی افزود: آقای روحانی در این مدت دوبار از اشتغال امداد تقدیر کردند، آقای جهانگیری چندبار عملکرد را تحسین کردند و این نشان می‌دهد که عملکرد ما در چهار سال گذشته توانست کمک حال دولت باشد. تیرماه سال گذشته نیز به معاون اول سابق  رییس جمهوری عرض کردم اگر مسوولیت اشتغال خانگی کشور برعهده کمیته امداد باشد و  یک منابع حداقلی درنظر گرفته شود.  این منابع حداقلی یعنی ۲۰هزار میلیارد تومان که می‌شود یک درصد منابع بانکی کشور و سوم هزار میلیارد تومان بودجه فنی در اختیار ما قرار داده شود. ما متعهد می‌شویم ۵۰۰هزار فرصت شغلی در سال ایجاد کنیم و این نیمی از نیاز شغلی کشور است که ایشان هم استقبال کردند اما متاسفانه وارد چرخه بروکراسی شده و میسر نشد.

عبدالملکی درخصوص ایجاد اشتغال در کشور و ظرفیت‌های اقتصاد ایران، اظهار داشت: سال گذشته نزدیک به ۲۰۰هزار شغل ایجاد شد و امسال ۳۰۰ هزار شغل را هدف‌گزاری کرده‌ایم. وقتی یک میلیون فرصت شغلی مطرح شد برخی از آقای رییسی پرسیدند چنین چیزی ممکن است؟ من گفتم فقط کمیته امداد نصف این را تامین می‌کند. اقتصاد ایران خیلی ظرفیت بالایی دارد. یک تحلیل منطبق بر واقعیت را عرض کنم که اقتصاد ایران ظرفیت اشتغال۷۰ میلیون نفر نیروی کار را دارد در حالیکه کل نیروی کار ما ۲۳ میلیون نفر است و ۵ میلیون نفر هم نیروهای بیکار یا شبه بیکار داریم.

وزیر پیشنهادی تعاون،  کار و رفاه اجتماعی ادامه داد:‌ اینکه رهبر معظم انقلاب می فرمایند که جمعیت ما باید بیشتر شود «ایران ۱۵۰ میلیون نفری»،«۲۰۰ میلیون نفری»، به این خاطر است که اقتصاد ما اگر بخواهد شکوفا شود ۷۰ میلیون نیروی کار نیاز دارد، در صورتی که اشتغال کامل باشد و در چنین اقتصادی ما گیر ۵ میلیون نفر بیکار هستیم.

وی با بیان اینکه «الگوی اشتغال کمیته امداد مورد توجه کشورهای خارجی قرار گرفته است ، بیان کرد: چندین نفر از رایزن‌های تجاری کشورهای دیگر به امداد آمده‌اند که شما چه کار دارید می‌کنید؟،بعضی از معاونین کار وزرای کشورهای دیگر آمده‌اند و از الگوی اشتغال امداد هم تئوری و هم عملی رفتند در مناطق بازدید کردند. من معتقدم الگوی اشتغالی که ما در امداد اجرا کردیم در دنیا قله قرار دارد به این خاطر که ۳۰ دانشگاه کشور را ما درگیر این مساله کردیم.

وزیر پیشنهادی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با تاکید بر اهمیت مساله رفاه، تصریح کرد: در مساله رفاه بعد اصلی فقر است، در این سال‌ها مساله فقر برای ما مساله بسیار جدی بوده و ما در کمیته امداد درگیر این مساله هستیم، سامانه‌هایی که برای شناسایی نیازمندان باید ایجاد شود یا برخی اکنون ایجاد شده و باید تکمیل شود.

وی در ادامه به موضوع شرکت داری در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: موضوعی که خیلی‌ها را نگران می‌کند شرکت داری است، مدیریت این حوزه قواعد دارد و بنده با آن آشنا هستم به این دلیل که تجربه شرکت داری در ده مجموعه بزرگ اقتصادی را داشتم غیر اینکه رشته‌ام است.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: تجربه کاری من در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۰ سال است؛ در زمانی که ۲۹ سال سن داشتم عضو هیات مدیره صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بودم که اکنون به صندوق بیمه کشاورزان تبدیل شده است لذا با شرایط صندوق‌ها هم آشنا هستم.