۰ نفر

وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارت امور خارجه کیست؟

۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۵۰
کد خبر: 552880
وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارت امور خارجه کیست؟

رییس‌جمهور امروز در حالی لیست وزرای پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی ارائه داد که نام «حسین امیرعبداللهیان» به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه دیده می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «حسین امیرعبداللهیان» در حالی امروز از سوی آیت الله «سید ابراهیم رییسی» به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که وی از دپیلمات‌های شناخته شده دستگاه دیپلماسی است و در دیدارهای دیپلماتیک یک هفته گذشته اخیر رییس‌جمهور، در کنار «محمدجواد ظریف» حضور داشت.

وی در سال ۱۳۴۳ در دامغان به دنیا آمد و دارای مدرک کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه (۱۳۷۰)، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران (۱۳۷۵) و دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران است.

امیرعبداللهیان در حالی اکنون برای تصدی وزارت امور خارجه پیشنهاد شده که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ در مقام معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه مشغول به فعالیت بوده و به مدت سه سال، معاون «محمدجواد ظریف» در دستگاه دیپلماسی بود و مذاکره‌کننده ارشد ایران در مسائل و بحران‌های منطقه‌ای از جمله بحران سوریه بود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه در سال ۱۳۹۵ به عنوان سفیر ایران در مسقط مطرح و «حسین جابری انصاری» مدیرکل وقت خاورمیانه عربی و شمال آفریقای وزارت امور خارجه، جانشین وی شد اما امیرعبداللهیان تنها چند هفته قبل از اعزام شدن به عمان، از پذیرش این مسئولیت انصراف داد و به با حکم ظریف، به عنوان مشاور وزیر امور خارجه انتخاب شد.

با این حال، «علی لاریجانی» رییس وقت مجلس شورای اسلامی در مرداد ۱۳۹۵، امیرعبداللهیان را به عنوان دستیار ویژه رئیس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی منصوب کرد که در دوره مجلس یازدهم نیز با حکم «محمد باقر قالیباف» رییس مجلس  همچنان در این سمت ادامه مسئولیت داد.

مدیرکل خلیج فارس و خاورمیانه وزارت امور خارجه (۱۳۹۰ تا ۱۳۸۹)، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بحرین (۱۳۸۹ تا ۱۳۸۶)، رئیس ستاد ویژه عراق وزارت امور خارجه (۱۳۸۶ تا ۱۳۸۵)، معاون مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه (۱۳۸۶ تا ۱۳۸۵)، معاون دستیار ویژه وزیر امور خارجه در امور عراق (۱۳۸۵ تا ۱۳۸۲)، عضو کمیته سیاسی _ امنیتی مذاکرات هسته‌ای ایران با EU۳ (۱۳۸۵ تا ۱۳۸۴)، عضو کمیته مذاکرات ایران، عراق و آمریکا در موضوع عراق (۱۳۸۶)، معاون اداره اول سیاسی خلیج فارس وزارت امور خارجه (۱۳۸۲ تا ۱۳۸۰)، کارشناس و معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد (۱۳۸۰ تا ۱۳۷۶) از جمله مسئولیت‌های دیپلماتیک امیرعبداللهیان تاکنون بوده است.

وی همچنین دبیرکلی دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین و مدیر مسئول فصلنامه گفتمان راهبردی فلسطین را نیز برعهده دارد.

امیرعبداللهیان که به دو زبان انگلیسی و عربی نیز مسلط است، کتاب‌هایی را هم منتشر کرده که از جمله آن می‌توان به «صبح شام»، «ناکارآمدی طرح خاورمیانه بزرگ»، «دموکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق جدید» و «استراتژی مهار دوگانه آمریکا» اشاره کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه و دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران سابقه تدریس داشته و استاد راهنما و مشاور رساله‌های مقاطع دکتری و ارشد در دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی، دفاع ملی و دانشکده روابط بین‌الملل را در کنار علمی خویش دارد.

وی در مجلات علمی و پژوهشی نیز مقالاتی را منتشر کرده که به شرح زیر است:

· " استراتژی مهار دوگانه آمریکا در طرح داماتو" - مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران - ۱۳۷۶

· "موافقتنامه امنیتی بغداد - واشینگتن: رفتارشناسی آمریکا در عراق جدید" - فصلنامه سیاست خارجی - مرکز مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه - بهار ۱۳۸۸

· "بحران سوریه و امنیت ناپایدار منطقه‌ای" - فصلنامه مطالعات راهبردی - تابستان ۱۳۹۲

· "تحولات خاورمیانه و مطالعه موردی بحرین" - فصلنامه مطالعات راهبردی - تابستان ۱۳۹۰

· "چرایی تحولات سوریه و پیامدهای آن" - فصلنامه کنفرانس بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی – تهران - پاییز ۱۳۹۵