۰ نفر

رییسی پس از ادای سوگند؛

سلاح اتمی جایگاهی در استراتژی دفاعی ایران ندارد / در دولت سیزدهم، جناح‌ های سیاسی رنگ می‌ بازند

۱۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۱۲
کد خبر: 551186
سلاح اتمی جایگاهی در استراتژی دفاعی ایران ندارد /  در دولت سیزدهم، جناح‌ های سیاسی رنگ می‌ بازند

رییس‌جمهوری، دولت سیزدهم را دولت مردمی، رفاه و وفاق ملی توصیف کرد و گفت: دولت برخاسته از اراده ملت برای تامین منافع مردم و اجرای عدالت خواهد ایستاد و در این مسیر خستگی ناپذیر پیش خواهد رفت.

به گزارش اقتصادآنلاین،  ابراهیم رییسی عصر پنج شنبه پس از ادای سوگند و انجام مراسم تحلیف ضمن خیر مقدم به میهمانان خارجی و داخلی شرکت کننده در این مراسم اظهارداشت: همه مولفه‌های قدرت ملی در دولت مردمی تقویت می شود و از همه ابزارهای قدرت ملی از جمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان استفاده می‌کنیم تا منافع و مصالح جمهوری اسلامی ایران تأمین شود.

وی ادامه داد: قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه امنیت‌ساز است و ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران حامی صلح و ثبات در کشورها است و صرفا برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر و ظالم به‌کار گرفته می شود.
رییس دولت سیزدهم افزود: بحران‌های منطقه‌ای باید از طریق گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای و بر اساس تامین حقوق ملت‌ها حل و فصل شود و دخالت بیگانگان در منطقه نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه خود مشکل است.

سلاح هسته‌ای جایگاهی در استراتژی دفاعی ایران ندارد

رییسی تصریح کرد: من دست دوستی و برادری به سوی همه کشورهای منطقه به خصوص همسایگان دراز می‌کنم و دست آن‌ها را به گرمی می‌فشارم.

وی با تاکید بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: نظام جمهوری اسلامی، سلاح اتمی را شرعا به فتوای رهبر معظم انقلاب برخود حرام می‌داند و این سلاح هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی ایران ندارد.

رییسی شورای عالی امنیت ملی گفت: سیاست فشار و تحریم موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه نمی شود. ایران از هر طرح دیپلماتیک برای لغو تحریم‌ها حمایت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو شود، تصریح کرد: از هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند، حمایت خواهیم کرد و جمهوری اسلامی ایران کشورها و ملت‌های همسایه را خویشاوندان خود می‌داند.

وی مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی خود را ارتقا روابط با کشورهای همسایه عنوان کرد و خواهان عزت و اعتلای آنها شد.

قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه امنیت‌ساز است

رییس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: همه مولفه‌های قدرت ملی در دولت مردمی تقویت خواهد شد و از همه ابزارهای قدرت ملی از جمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان استفاده می‌کنیم تا منافع و مصالح جمهوری اسلامی ایران تأمین شود؛ قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه امنیت‌ساز است و ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران حامی صلح و ثبات در کشورهاست و صرفا برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر و ظالم به‌کار گرفته خواهد شد.

رییسی افزود: بحران‌های منطقه‌ای باید از طریق گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای و بر اساس تامین حقوق ملت‌ها حل و فصل شود و دخالت بیگانگان در منطقه نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه خود مشکل است.

سلاح هسته‌ای جایگاهی در استراتژی دفاعی ایران ندارد

وی تصریح کرد: من دست دوستی و برادری به سوی همه کشورهای منطقه به خصوص همسایگان دراز می‌کنم و دست آن‌ها را به گرمی می‌فشارم.

رییس جمهوری با صلح آمیز خواندن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، گفت: نظام جمهوری اسلامی سلاح اتمی را شرعا به فتوای رهبری معظم انقلاب برخود حرام می‌داند و این سلاح هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی ایران ندارد.

رییسی گفت: سیاست فشار و تحریم موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه نخواهد شد.

از هر طرح دیپلماتیک برای لغو تحریم‌ها استفاده می‌کنیم.

رییس دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو شود، تصریح کرد: از هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند حمایت خواهیم کرد و جمهوری اسلامی ایران کشورها و ملت‌های همسایه را خویشاوندان خود می‌داند.

وی مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی خود را ارتقا روابط با کشورهای همسایه دانست و خواهان عزت و اعتلای آنها شد.

وی ادامه داد: دیپلماسی باید ارتباط ملت‌های منطقه را بیشتر و اشتراکات آنها را در حوزه اقتصاد فرهنگ علم و فناوری تقویت کند.

رییس جمهوری با بیان اینکه جهان در حال دگرگونی است، گفت: تامین منافع ملت‌ها منوط به درک جهان جدید و تعامل راهبردی با قدرت‌های نوظهور است و سیاست خارجی موفق سیاست خارجی متوازن خواهد بود.

دولت سیزدهم،دولت مردمی، رفاه و وفاق ملی است

رییس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این که دولت مردمی دولت وفاق ملی است، گفت: در دولت مردمی جناح های سیاسی، دسته بندی های قومی و مذهبی و گروهی رنگ می بازد و همه مردم دست در دست یکدیگر برای تحقق ایران قوی ذیل پرچم مقدس جمهوری اسلامی هم پیمان می شوند.

رییسی افزود: امروز از همه نخبگان و اقشار مختلف مردم و همه اقوام و مذاهب، همه احزاب و گروهها و جریان های سیاسی حوزه و دانشگاه و جوان، پیر ، زن و مرد می خواهم که دولت مردمی را با همه وجود دولت خود دانسته و یاری کنند. بیایید تا برای اعتلای اسلام عزیز و عزت آیندگان و سربلندی ایران در جهان دست در دست یکدیگر با وحدت و انسجام ملی بپاخیزیم و آرمان ایران قوی را محقق سازیم.   

وی با تاکید بر این که وعده های دولت مردمی وعده صادق است، گفت: این دولت خود را متعهد به آرمان های انقلاب اسلامی می داند.

رییس دولت سیزدهم تاکید کرد: ایجاد شفافیت حداکثری در اقتصاد، خشکاندن ریشه های فساد و رانت خواری، مقاوم سازی اقتصاد در مقابل تکانه ها، مهار تورم و گرانی، تقویت ارزش پول ملی، بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور،‌حمایت از تولید ملی، تلاش برای خودکفایی در تامین نیازهای اساسی مردم، پیشرفت فناورانه و دانش بنیان، مدیریت بهینه معادن و منابع آب، گاز و نفت کشور،‌ توجه به تغییرات اقلیمی و صیانت از محیط زیست را با قدرت دنبال می کنیم.

رییسی با بیان این که امیدواریم آینده ای درخشان و در شان ملت ایران و ایرانی قوی تر از گذشته را شاهد باشیم، اظهارداشت: دولت مردمی، دولتی خواهد بود که دل در گرو منافع مردم دارد و اهتمام اصلی آنها بسیج توانمندی های آشکار و نهفته ملت به ویژه جوانان است تا آنها را به میدان کار و تلاش سازنده بیاورد. لازمه این تحول نقدپذیری و تکریم نخبگان و صاحبنظران است.

وی از مردم و از نمایندگان ملت خواست که به عنوان مصلحان دولت عمل کنند و خدمتگزاران خود را از پیشنهادها و انتقاداتی که دارند، بهره مند کنند.

در مسیر خدمت به مردم از هیچ فرصتی دریغ نکنیم

رییس قوه مجریه ادامه داد: ما به حضور مردم در صحنه و همدلی و همکاری قوای سه گانه،‌نهادهای انقلاب اسلامی ،‌نیروهای مسلح سرافراز نیاز داریم. با توجه به شرایط ویژه کنونی دولت،‌ مجلس و قوه قضاییه باید بیش از پیش با یکدیگر همراهی و تعامل داشته باشند و در مسیر خدمت به مردم از هیچ فرصتی دریغ نکنند.
رییسی افزود: معتقدم که ملت ایران فراتر از تدبیر دقیق و تلاش خستگی ناپذیر هریک از قوای نهادها نیازمند همکاری ملی و خرد جمعی که تجلی آن در تعامل دولت با سایر قوا و همچنین تعامل وسیغ با نخبگان و فرهیختگان خواهد بود.

وی ادامه داد: در این جلسه تاریخی علاقه مند هستم در پیشگاه نمایندگان و انقلابی ملت و در حضور نمایندگان گرانقدر خارجی اشاره به رویکرد دولت مردمی در حوزه سیاست خارجی داشته باشم. در دولت مردمی همه مولفه های قدرت ملی تقویت خواهد شد. از همه ابزارهای قدرت ملی از جمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان استفاده می کنیم تا منافع و مصالح جمهوری اسلامی ایران تامین شود.

مردم می خواهند آزادی های اجتماعی و فرهنگی آنها مجدانه پیگیری شود

وی گفت: طلوع انقلاب اسلامی در ایران فصل نوینی از آزادی، مشارکت سیاسی و مردم سالاری را در تاریخ کشور به ثبت رساند.

وی افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان میثاق ملی در اصل ششم، همه نهادهای حاکمیتی را محصول اراده و رای مردم دانسته است و اینک در چهاردهم مرداد ۱۴۰۰ بار دیگر اراده ملت تجلی یافت تا این خدمتگذار با آرمان های بلندی، سوگند وفاداری یاد کند که ۴۰ سال قبل توسط امام بزرگوارمان به ثمر نشست.
رییس جمهوری گفت: مردم برای پیمودن مسیر نورانی انقلاب عزمی راسخ دارند و اراده آنها قرار گرفتن کشور در مسیر عدالت پیشرفت آزادی و عزت است.

رییسی خاطرنشان کرد: سرنوشت ایران بزرگ به همت امت تاریخ‌ساز و به رهبری امام عظیم الشأن متحول شد و ملت  ایران به واسطه انقلاب اسلامی زنجیر زورگویان را از دست و پای خود باز کرد و بر سرنوشت خود حاکم شدو در برابر شرق و غرب ایستاد تا ثابت کند مردم سالاری دینی شیوه نوینی از حکمرانی است که می تواند استقلال و آزادی، دین و دنیا و سنت و پیشرفت را در کنار هم به ارمغان بیاورد.

وی تصریح کرد: ایران بزرگ؛ پر افتخار و تاریخ‌ساز در حالی وارد قرن جدید می‌شود که بیش از ۴۰ سال است خورشید مردم سالاری دینی در آن طلوع کرده و اکنون در دوره تعالی و تکمیل حرکت خود در آغاز گام دوم قرار دارد.

وی اضافه کرد: امروز دولت جدید در بلندایی ایستاده که تمدن جهانی با چندین هزار سال پیشینه، آن را ساخته است. فرهنگی که قرن ها در تاریخ بشریت پیشرو بوده و با ترکیب یکتاپرستی و پیشرفت، الگویی از زیست و معنوی را ارایه داده است. فرهنگ و تمدن ایران بزرگ آن گاه که پذیرای اسلام شد این الگوی پیشرفت را باز آفرینی کرد و سرآمد دانش و ادب در جهان شد.

رییس دولت سیزدهم گفت: ملت بزرگ ایران اکنون بر فراز این قله بلند ایستاده است و خشنود از آنچه که در انتخابات تاریخی خود شکل داده است.

رییسی با بیان این که ایران جدید، ایران قرن ۱۵ است، ادامه داد: در طلیعه قرن جدید و آغاز گام دوم انقلاب بسیار مفتخرم که امروز اینجانب به واسطه رای ملت قهرمان ایران و از سوی آنان به نگهبانی از چنین میراث گران بهایی موظف شدم و خداوند متعال را سپاسگزارم که نعمت خویش را نصیب این بنده خود کرد و فرصت خدمت به مردم را اعطا کرد.

وی افزود: اراده ملت ایران در حالی این حماسه بزرگ را آفرید و جلوه ای رشک برانگیز از نظام مردم سالاری دینی را در تاریخ معاصر به رخ جهانیان کشید که در اوج دشمنی بدخواهان ملت ایران از تحریم های ناجوانمردانه اقتصادی تا جنگ روانی گسترده و دشواری های ناشی از شیوع گسترده کرونا قرار داشتیم.

رییس جمهوری با تاکید بر این که انتخابات نقطه آغاز مشارکت مردم است، نه نقطه پایان آن، ادامه داد: دولت مردمی به دنبال تحقق خواست مردم و پیام آنان در این انتخابات خواهد بود. پیام رای مردم ایران در حماسه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، تحول خواهی و عدالت طلبی بود. خواست مردم استقلال طلبی و مقاومت در مقابل زیاده خواهی قدرت های مستکبر و ظالم بود در عین این که باید تعامل سازنده و گسترده با همه جهان پایبند بود.
وی همچنین گفت: مردم از ما می خواهند که به وعده خود مبنی بر تحقق دولت عدالت گستر و فساد ستیز و تبعیض گریز دغدغه‌مند، برنامه محور،‌ علم خواه و اندیشه پیشه عمل کنیم. مردم از دولت برگزیده خود می خواهند، مدافع انسان ها در عالم باشد و به ظلم و بی عدالتی و تبعیض در هیچ کجای جهان راضی نشود.

مدافع واقعی حقوق بشر هستیم

رییس جدید قوه مجریه با تاکید بر این که مدافع واقعی حقوق بشر و حقوق انسان هستیم، افزود: سکوت در برابر ظلم و جنایت و تجاوز به حقوق انسان های بی گناه و بی دفاع را قبول نداشته و مردود می دانیم، ظلم و جنایت چه در قلب اروپا و چه در آمریکا، آفریقا، یمن، سوریه و فلسطین باشد ما در کنار مظلومان خواهیم ماند و در داخل نیز مردم و جوانان عزیز در این مرز و بوم می خواهند که صدای رسای مستضعفان و ولی نعمتان خود باشیم.

رییسی ادامه داد: مردم می خواهند آزادی های اجتماعی و فرهنگی آنها مجدانه پیگیری شود و به معنای واقعی کلمه انقلاب اسلامی محقق شود. همه ویژگی ها و خصایص اسلامی در ساختارها، فرایندها و همچنان باورهای دولتمردان مشاهده پذیر باشد. وی تصریح  کرد: مردم می خواهند که با رفع تنگناها، معیشت و سفره آنها بهبود بخشیده شود و نشاط ملی و شور اجتماعی در جامعه گسترش یابد.

وی با تاکید بر این که ‌دولت برخاسته از اراده ملت برای تامین منافع مردم و اجرای عدالت خواهد ایستاد و در این مسیر خستگی ناپذیر پیش خواهد رفت، گفت: اینجانب امروز خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از ۸۰ میلیون از جمعیت است. مردم ایران بارها و بارها وفاداری خود را به انقلاب در عرصه های مختلف اثبات کرده اند و امروز نوبت ما است که ادای امانت کنیم.

قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه امنیت‌ساز است.

رییس دولت سیزدهم در پایان با قدردانی از همه مهمانان به ویژه خانواده معظم شهیدان و مسوولان کشوری و لشگری  و مهمانان خارجی که در این مراسم تشریف آوردند بیان کرد: لازم است از زحمات رییس مجلس شورای اسلامی برادر مجاهدم دکتر قالیباف و نمایندگان تشکر کنم که در این مراسم میزبان مهمانان عالیقدر بودند.

وی تاکید کرد: برنامه تحولی دولت در گرو همکاری همه بخش‌ها به‌ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. از خداوند متعال می‌خواهم که به اینجانب و دولت جدید  توفیق خدمت رسانی موثر به ملت ایران عنایت فرماید تا بتوانیم با تکیه بر امدادهای الهی و دعاهای خیر حضرت ولیعصر(عج)و در پرتو رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی آینده روشن برای ایران عزیز اسلامی و مردمان خوب این سرزمین رقم بزنیم.

رییسی گفت: در اجرای منویات رهبری مبنی بر سرعت بخشیدن در معرفی اعضایدولت به مجلس شورای اسلامی، در اولین فرصت در ابتدای هفته آینده فهرست اعضای پیشنهادی کابینه تقدیم ریاست مجلس و نمایندگان می شود.