۰ نفر

عبدالناصر همتی؛

جلوی دلار ۶۰هزار تومانی را گرفتم / افتخار می‌ کنم که ارزپاشی نکردم

۸ خرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۳۱
کد خبر: 531953
جلوی دلار ۶۰هزار تومانی را گرفتم / افتخار می‌ کنم که ارزپاشی نکردم

همتی در کلاب هاوس گفت: فکر می‌کنم یک رییس جمهور اقتصاددان در شرایط فعلی کشور می‌تواند راهگشا باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در کلاب هاوس گفت: جایگاه اقتصادی کشور در شان مردم نیست شاید به این دلیل که سیاست بر اقتصاد حاکم بوده است. فکر می‌کنم یک رییس جمهور اقتصاددان در شرایط فعلی کشور می‌تواند راهگشا باشد. به اقتصاد رقابتی معتقدم و به گسترش دولت اعتقادی ندارم و طرفدار دولت رفاه هستم.

همتی ادامه داد: معتقد به خصوصی‌سازی هستم و دولت نباید در امور عملیاتی وارد شود. نحوه خصوصی‌سازی به شدت مهم است و نباید طوری انجام شود که ایجاد رانت کند.

وی افزود: اف ای تی اف از ملزومات مبادلات بانکی است اما در آن کوچکترین اهمیتی به نظر من به عنوان رییس بانک‌مرکزی ندادند. برنامه من با محوریت اصلاح متغیرهای کلان اقتصادی تدوین شده است. قول می‌دهم در دولت سیزدهم این برنامه را با جدیت اجرا کنم.

افتخار می‌کنم که ارزپاشی نکردم/امیدوارم مردم با انتخابات قهر نکنند

همتی گفت: امیدوارم مردم قهر خود را کنار بگذارند و شاهد مشارکت بالا در انتخابات پیش رو باشیم. از افتخارات من این است که سیاست ارزپاشی را متوقف کردم.

وی افزود: قیمت ارز شاخص مهمی حداقل در ظاهر ارزش پول ملی است. اما ارزش پول ملی نباید با پمپاژ ارز بالا نگه داشته شود و رییس جمهور هم به من همچین دستوری ندادند.

همتی ادامه داد: نزدیک یک میلیارد دلار خالص خرید من از بازار بوده است. معتقدم با خریدوفروش از بازار می‌توان بازار را کنترل کرد. در سال ۹۸ با همین روش نرخ ارز را ثابت نگه داشتم.

وی اضافه کرد: هیچ نامه‌ای در فروردین ۹۹به رهبری درباره بورس ننوشتم.

فوری ترین اقدام من در دولت آینده اصلاح قدرت خرید است/ کارت اعتباری برای خرید تخصیص خواهم داد

عبدالناصر همتی گفت: تمام کشورهایی که توانستند تورم را مهار کنند بودجه را با مالیات بستند. اما مشکل کشور ما این است که بخشی از بودجه نفتی است. طی دو دهه گذشته سالانه ۲۱درصد رشد پایه پولی و طی سه دهه گذشته سالانه ۲۷درصد رشد نقدینگی داشتیم.

وی ادامه داد: پارسال به دلیل کرونا و تحریم‌ها بیشتر شد و درآمدهای دولت کاهش پیدا کرد که اثرش را دیدیم. سیاست‌های مالیاتی باید اصلاح شود. فوری‌ترین کار من در دولت آینده اصلاح قدرت خرید مردم است. برنامه‌هایی برای اعطای کارت اعتباری برای خرید به مردم داریم. امیدواریم با افزایش درآمدهای دولت اوضاع را بهتر کنیم.

بخشی از ۵ رقیب من بانی وضع موجود هستند

همتی گفت: متاسفم که برخی دوستان تایید صلاحیت نشدند. من صدای سوم انتخابات هستم و معتقدم هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان طرفدار اصلاح به من رای خواهند داد.

وی افزود: گفتم بانی وضع موجود نیستم چون دوسال است به تیم اقتصادی اضافه شدم. اما نمی‌گویم دولت بانی وضع موجود است. بخشی از ۵رقیب من بانی وضع موجود هستند چون اعلام کردند دولت در سایه هستند؛ یعنی برای من تصمیم‌گیری می‌کنند.

جلوی دلار ۶۰هزارتومانی را گرفتم

عبدالناصر همتی گفت: مانع فروپاشی اقتصادی کشور شدم چون در مرحله ونزوئلایی شدن، دلار ۶۰هزارتومانی و تورم بالا بود. شورای نگهبان از من تعهد نگرفت و اعلام کردم تا آخر ایستادم و کاندیدای پوششی نیستم.

بورس را امنیتی نکنید/ مگر بورس مایکروفر است که سه روزه اصلاح شود؟

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفت: به من ایراد گرفتند چرا در این شرایط نرخ بهره را بالا نمی‌برید گفتم بخاطر بازار سرمایه. این وضع را کسانی به گردن بگیرند که می‌دانستند بازار در معرض سقوط است و دعوت به ورود به آن کردند. بانک‌مرکزی نمی‌تواند نرخ بهره بین بانکی را تغییر دهد و مسبب تغییرات آن کرونا بود.

همتی افزود: مسئولیتی در بورس ندارم و تاثیری در تصمیم‌گیری‌ها هم ندارم. وقتی نایب رییس مجلس می‌گوید می‌خواهیم بگیر و ببند راه بیاندازیم اینگونه بورس را امنیتی می‌کنند. می‌گویند می‌خواهیم بورس را در سه روز اصلاح کنیم؛ مگر ماکروفر است؟ سفارش کردم به وضعیت بازار سهام رسیدگی شود.

من کار پوپولیستی نمی‌کنم/ از خدای من است که یارانه و وام ازدواج بدهیم ولی از کدام منابع؟

عبدالناصر همتی گفت: این که هر واحد تولیدی تعطیل شد برویم به زور آن را بازگشایی کنیم درست نیست و باید دقیق و علمی مشکل آن را بررسی کنیم. این روش ها و این کارهای نمایشی را قبول ندارم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ادامه داد: برخی کاندیداها می گویند می خواهیم ۴۵۰هزارتومان یارانه بدهیم یا به هر زوج ۵۰۰ میلیون وام بدهیم. از کدام منابع؟  خیلی خوب است که بتوانیم به جوان‌ها وام دهیم اما من اقتصاد خواندم؛ می‌خواهیم بارهای تورمی آن را به مردم تحمیل کنیم؟ من کار پوپولیستی نمی‌کنم.

اگر رییس جمهور شوم به استقلال بانک مرکزی رسمیت می‌بخشم/افتخار می‌کنم که به مردم خدمت کردم 

همتی گفت: رییس جمهور باید جلوی سلطه مالی را بگیرد. آیا کسی آمد بگوید ما در زمانی ١٠٠میلیون دلار درآمد ارزی داشتیم و سال گذشته بانک مرکزی را با ۵میلیون درآمد ارزی اداره کردیم.

وی ادامه داد: متوسط درآمد سال وصول درآمد ٩٨ و ٩٩، هفت میلیارد دلار هم نبود. من افتخار میکنم که به مردم خدمت کردم. شرایط ما اکنون بهتر شده و بهتر خواهد شد. ما سال٩٩ کل درآمد ریالی بودجه‌مان ١٢هزار میلیارد بود اما در سال‌های قبل حدود ١٠٠هزار میلیارد بود.

آمده‌ام که روحانی آخرین رییس جمهور ایران نباشد/ به هیچکس باج ندادم

همتی گفت: مردم بیایند در صحنه و رای بدهند و من قول می دهم که محکم خواهم ایستاد و از حقوق مردم دفاع خواهم کرد.  شرایط کشور این گونه باقی نمی ماند. طیب‌نیا در ستاد من حضور ندارد، ولی افتخار من خواهد بود اگر ایشان با دولت من همراهی بکنند.

وی ادامه داد: من آمده‌ام که روحانی آخرین رییس جمهور ایران نباشد. وقتی وارد بانک‌مرکزی شدم کسی جرات نداشت در آن شرایط این مسئولیت را بپذیرد. اگر می‌ترسیدم وارد میدان نمی‌شدم. بانک مرکزی تجلی همین جنگ است چرا که پول و ارز آنجاست و دیدید که چه فشارهایی به من وارد کردند ولی به هیچ کس باج نداده ام.

برنامه‌های ویژه‌ای برای محرومیت‌زدایی در روستاها دارم/ مشاور ارشد اقتصادی من اهل سنت است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: روستاها قلب جامعه ما است و برنامه ویژه‌ای برای محرومیت‌ زدایی در روستاها دارم. فضای مجازی تابعی از فضای حقیقی است و اینکه می‌گویند فضای مجازی سبب آشوب می‌شود درست نیست. فضای مجازی ما آینه‌ای از فضای حقیقی است و اگر می‌خواهیم فضای مجازی را اصلاح کنیم باید به فضای حقیقی بازگردیم.

وی ادامه داد: مشاور ارشد اقتصادی من، دکتر تیمور رحمانی از برادران اهل سنت است و من معتقد هستم در زمینه اقلیت‌ها باید کارهای اساسی کرد.  بخش مهمی خواهران و برادران اهل تسنن اهل سیستان بلوچستان هستند.  این‌ها می‌توانند نقش مهمی در جامعه ما داشته باشند.

من در کنار کرونا وضعیت را کنترل کردم/رشد پایه پولی ما در این ایام کمتر از ۵۰درصد کشورهای جهان بود

همتی گفت: بعضی رسانه‌ها جفا می‌کنند و در آمار دادن، درست عمل نمی‌کنند. برای مثال می‌گویند نقدینگی در دوره همتی دوبرابر شد اما این برای همتی نیست و ساختار اقتصاد است.

وی افزود: ما سال٩٩ کرونا داشتیم و بانک مرکزی به آسیب‌دیدگان کمک کرد. مگر می‌توان از معیشت مردم چشم‌پوشی کرد. رشد پایه پولی در آمریکا در دوره کرونا بیش از ۵٠درصد بود. همتی در کنار کرونا توانست وضعیت را کنترل کند. رشد پایه پولی کشور در دوران کرونا و تحریم از ۵۰درصد کشورهای دنیا کمتر بود.

وی درباره احتمال استعفا از بانک مرکزی گفت: رییس جمهور به من گفتند که اگر در رقابت ها بخواهید بمانید باید استعفا بدهید، من گفتم به نظرم مشکلی ندارد اما اگر شما نظرتان بر این است قبول می کنم. ایشان صاحب اختیار هستند و حتما تشخیصشان درست است اما هرکسی می خواهد جای من بیاید توجه کند ذخایری که تامین کردم و سیاست هایی که عاقلانه بود مثل گذشته ادامه پیدا کند و ما به ثبات نسبی در بازار ارز برسیم.