۰ نفر

بهترین غذاها برای جلوگیری از ریزش مو

۲۳ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۱۹
کد خبر: 711015
بهترین غذاها برای جلوگیری از ریزش مو

رژیم غذایی عامل مهمی است که می‌تواند تاثیر قابل توجهی در افزایش یا کاهش رشد موهایتان داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، این که موهایتان را آن طور که می‌خواهید باشد، همیشه کار آسانی نیست. چه در حال خاکستری شدن، نازک شدن یا رشد نکردن باشد، ممکن است آرزو کنید کاش می‌توانستید فقط یک چوب جادویی برای جلوگیری از ریزش مو تکان دهید تا  موها دوباره سالم و قوی به نظر برسد.

اما مانند بسیاری از ویژگی‌های فیزیکی ما، موهای ما محصول عوامل بسیاری است. ژنتیک، محیط، استرس و موارد دیگر تعیین می‌کند که موهای ما چقدر سالم به نظر برسند و چقدر خوب رشد کنند. شما می‌توانید برخی از این عوامل، اما نه همه را کنترل کنید. یک انتخاب سبک زندگی مناسب می‌تواند نقش مهمی ایفا می‌کند: رژیم غذایی شما.

چندین ماده مغذی با ریزش مو ورشد موی سالم مرتبط هستند، از جمله پروتئین، ریبوفلاوین، بیوتین، ویتامین C، ویتامین A، اسیدهای چرب امگا ۳ و آهن. شما می‌توانید همه این‌ها را با خوردن برخی از بهترین مواد غذایی برای جلوگیری از ریزش مو و رشد مو دریافت کنید.

بهترین غذاها برای جلوگیری از ریزش و رشد موی سالم

مانند هر انتخاب تغذیه‌ای، بهترین کاری که می‌توانید برای موهای خود انجام دهید این است که یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از انواع مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی داشته باشید. مکمل‌ها ممکن است کمک کننده باشند، اما به مراتب بهتر است که مواد مغذی لازم را به طور طبیعی دریافت کنید. اگر می‌خواهید روی مواد غذایی برای موهای سالم تمرکز کنید در این جا ۱۰ مورد از بهترین‌ها ارائه شده است.

اسفناج:

اسفناج سرشار از مواد مغذی است و باید جزء اصلی هر رژیم غذایی سالم باشد، به ویژه برای جلوگیری از ریزش مو و رشد مو مفید است، زیرا سرشار از ویتامین‌های A و C همراه با دوز سالم آهن است. آهن به ویژه برای رشد گلبول‌های قرمز مهم است که به تامین اکسیژن در سراسر بدن شما کمک می‌کند؛ مطالعات همچنین ریزش مو را با کمبود آهن مرتبط دانسته‌اند. در همین حال ویتامین C به جذب آهن در بدن کمک می‌کند. در نهایت ویتامین A نیز برای رشد سلولی حیاتی است، اگرچه مهم است که در این مورد زیاده روی نکنید، زیرا در واقع می‌تواند منجر به ریزش مو و مشکلات دیگر شود. به همین دلیل اسفناج به جای مکمل، منبع عالی این مواد مغذی است.

ماهی چرب:

بسیاری از متخصصان تغذیه بر فواید ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی خال مخالی یا شاه ماهی تاکید دارند. آن‌ها نه تنها منابع غنی پروتئین یک عنصر کلیدی در رشد مو بوده و سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین D هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ برای رشد و عملکرد سلولی حیاتی هستند و در برخی از مطالعات با کاهش ریزش مو مرتبط هستند. ویتامین D نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتری دارد، اما برخی تحقیقات ارتباط بین کمبود ویتامین D و موهای کم‌رنگ بدن را نشان داده‌اند.

آووکادوها:

آووکادو یکی دیگر از مواد غذایی است که معمولا تبلیغ می‌شود و یکی از بسیاری از غذاهایی است که می‌تواند به رشد مو کمک کند. آووکادو نه تنها سرشار از اسیدهای چرب ضروری مانند روغن زیتون و آجیل است، بلکه منبع اصلی ویتامین E نیز است. ویتامین E یک آنتی اکسیدان است. مانند ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد مضر محافظت کند. تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر آن بر رشد مو مورد نیاز است، اما یک مطالعه نشان داد که در میان شرکت‌کنندگانی که مکمل ویتامین E مصرف می‌کردند، رشد مو ۳۴.۵ درصد افزایش داشت.

تخم مرغ:

تخم مرغ به عنوان یک منبع قوی از پروتئین به خوبی ثبت شده است که قبلا به عنوان یک ماده مغذی ضروری برای موهای سالم به آن اشاره کرده‌ایم. به طور خاص تخم مرغ حاوی بیوتین است ویتامینی که به تولید کراتین در بدن کمک می‌کند و پروتئینی که برای رشد مو مهم است. دریافت بیوتین از منابع غذایی بسیار بهتر از مکمل‌ها است، زیرا مکمل‌ها اغلب حاوی مقادیر بیش از حد این ویتامین هستند.

ماست یونانی:

ممکن است از دیدن ماست در لیست غذاهای رشد مو تعجب کنید، اما برای این منظور ماست را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به طور کلی، ماست منبع خوبی از پروتئین است، در این مورد به ویژه ماست یونانی شامل دوز سالم روی، یک ماده معدنی که با رشد مو مرتبط است و ریبوفلاوین یکی دیگر از ویتامین‌های کلیدی برای رشد سلولی است.

سیب زمینی‌های شیرین:

سیب زمینی شیرین به عنوان یک منبع عالی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی، به طور گسترده‌ای به عنوان یک «فوق العاده غذایی» مورد تحسین قرار می‌گیرد که باید جزء اصلی رژیم غذایی باشد. به لطف غلظت بالای بتاکاروتن، آن‌ها همچنین یک غذای عالی برای موهای سالم هستند به این دلیل که بدن بتا کاروتن را به ویتامین A تبدیل می‌کند که قبلا به عنوان یک عنصر مهم برای رشد موی سالم به آن اشاره کرده‌ایم.

صدف:

اگر در جایی که زندگی می‌کنید به غذاهای دریایی خوب دسترسی دارید، صدف یک انتخاب مناسب و یکی از بهترین غذاها برای تقویت رشد مو است. صدف‌ها مملو از روی هستند، یک ماده معدنی مهم که از بسیاری از عملکردهای بدن پشتیبانی می‌کند. کمبود روی نه تنها با اختلالات پوستی متعدد بلکه با ریزش مو نیز مرتبط است. شواهد نشان می‌دهد که یکی از انواع ریزش مو، به نام تلوژن افلوویوم، ممکن است به ویژه با کمبود روی و ویتامین D مرتبط باشد.

دانه‌ها و آجیل:

اگر به دنبال میان وعده‌های ساده برای موهای سالم هستید، دانه‌ها و آجیل‌ها می‌توانند به راحتی به هر رژیم غذایی اضافه شوند. انواع مختلفی برای انتخاب وجود دارد و دانه‌ها و آجیل‌های مختلف دوزهای قدرتمندی از مواد مغذی را که قبلا در مورد آن‌ها صحبت کردیم، فراهم می‌کنند. دانه‌های کتان و چیا منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، در حالی که دانه‌های آفتابگردان سرشار از ویتامین E و آهن هستند. تمام آجیل‌ها و دانه‌ها سرشار از پروتئین هستند که به رشد مو نیز کمک می‌کند.

لوبیا و سایر حبوبات:

حبوباتی مانند لوبیا، عدس و بادام زمینی نیز غذاهای عالی برای رشد مو هستند. آن‌ها نه تنها مملو از پروتئین‌های گیاهی هستند، بلکه به عنوان منبع خوبی از سایر مواد مغذی کلیدی مانند روی، آهن و بیوتین نیز هستند؛ به عنوان مثال یک فنجان لوبیا سیاه حاوی حدود ۲ میلی گرم روی است، در حالی که ۲۸ گرم بادام زمینی حاوی تقریبا ۵ میلی گرم بیوتین است که هر دو حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از مصرف روزانه توصیه شده برای اکثر بزرگسالان است.

پرتقال:

آخرین، اما نه کم اهمیت‌ترین در لیست ما از بهترین مواد غذایی برای رشد مو، مرکبات هستند. به ویژه پرتقال که منبع ویتامین C است. همانطور که در بالا ذکر شد، این ویتامین ضروری به بدن شما در جذب آهن کمک می‌کند، بنابراین حفظ دوز مناسب از آن در رژیم غذایی بسیار مهم است.