۰ نفر

علت نازک شدن مو چیه؟

۵ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶:۵۶
کد خبر: 708246
علت نازک شدن مو چیه؟

نازک شدن مو علل مختلفی دارد. ممکن است به دلیل مشکلات تیروئید، سندروم تخمدان پلی کیستیک یا مصرف دارو موهایتان نازک شده باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بهداشت نیوز، نازک شدن مو علل مختلفی دارد. گاهی سبک زندگی روی موها تاثیر می‌گذارد. در برخی افراد هم این مشکل ژنتیکی بوده و از خانواده به ارث رسیده است.

برخی شرایط پزشکی و داروها نیز ممکن است باعث نازکی مو شوند. در ادامه علل نازکی مو را توضیح می‌دهیم.

۱. کاشت مو و نازک شدن مو

یکی از عوارض کاشت مو نازک شدن مو است. بعد از کاشت مو مقداری ریزی مو طبیعی است. دو تا هشت هفته بعد از جراحی به دلیل شوک، موها شروع به ریزش می‌کنند. حدودا در ماه سوم بعد از کاشت متوجه نازکی موها خواهید شد. این شوک بعد از مدتی از بین می‌رود و فولیکول‌ها شروع به تولید مجدد مو می‌کنند. در نتیجه موها ضخیم‌تر و سالم‌تر می‌شوند.

گاهی هم ممکن است به دلیل خطای جراح ترمیم مو یا اشتباه در انتخاب محل بانک مو، موهای کاشته شده نازک شوند و در قسمت‌هایی از پوست سر طاسی به شکل لکه‌ای دیده شود. در این شرایط نیاز به جراحی مجدد کاشت مو است.

۲. مشکلات تیروئید

تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل در جلوی گردن است. این غده هورمون‌های مختلفی را ترشح می‌کند. اگر هورمون‌های تیروئید بیشتر یا کمتر از حد معمول ترشح شوند، روی چرخه مو تاثیر می‌گذارد. چرخه رشد مو آسیب دیده و ممکن است شخص دچار مشکلاتی مانند نازک شدن مو، ریزش مو یا خشکی مو شود.

البته این بیماری معمولا علائم دیگری هم دارد. اگر علاوه بر نازکی مو، دچار مشکلاتی مانند اضافه‌وزن یا کاهش وزن، حساسیت به سرما و گرما یا تغییر در ضربان قلب هستید، باید برای تشخیص مشکلات تیروئید به متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کنید.

۳. سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS یکی از بیماری‌های شایع در زنان است. در این بیماری بدن بیش از حد هورمون مردانه یا آندروژن تولید می‌کند. در نتیجه موهای زائد روی صورت و بدن زیاد می‌شود. این بیماری همچنین باعث می‌شود، موهای سر به‌مرور نازک شوند. از علائم دیگر آن می‌توان به افزایش وزن، آکنه و مشکلات تخمک‌گذاری اشاره کرد. در برخی زنان هم نازک شدن مو تنها علامت سندروم تخمدان پلی‌کیستیک است.

۴. زایمان

در دوران بارداری تغییرات هورمونی باعث پرتر شدن موها می‌شود. هورمون‌های بارداری جلوی ریزش موهای در حال استراحت را می‌گیرند. اما بعد از زایمان سطح هورمون‌ها به حالت طبیعی برگشته و ممکن است در مدت‌زمان کوتاهی مقدار زیادی مو از دست بدهید و موها نازک شوند. ممکن است دو سال طول بکشد تا موها به حالت قبل برگردند.

۵. مصرف دارو

مهم‌ترین دسته داروهایی که باعث نازک شدن مو می‌شوند، داروهای کنترل بارداری هستند. این داروها روی هورمون‌ها تاثیر گذاشته و تخمک‌گذاری را سرکوب می‌کنند. اگر در خانواده شما ریزش مو به طور ژنتیکی وجود داشته باشد، احتمال نازک شدن مو بعد از مصرف قرص ضدبارداری بیشتر می‌شود. معمولا بعد از قطع مصرف قرص این عارضه ظاهر می‌شود.

از داروهای دیگر مربوط به نازکی مو می‌توان به رقیق‌کننده‌های خون، داروهای فشارخون، بیماری قلبی، آرتریت و افسردگی اشاره کرد. داروهای مبتنی بر ویتامین A به نام رتینوئیدها نیز ممکن است باعث نازکی مو شوند.

۶. رژیم های غذایی غیر اصولی

برخی از رژیم‌های غذایی غیراصولی بوده و مقدار دریافت کالری تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. اگر رژیم غذایی خاصی دارید و در ماه بیشتر از ۷ کیلوگرم وزن از دست می‌دهید، ممکن است چند ماه بعد از شروع رژیم متوجه ریزش و نازکی موها شوید. درصورتی‌که رژیم غذایی سالم را دوباره شروع کنید، احتمالا موها به حالت قبل بازمی‌گردند.