۰ نفر

بهترین جایگزین قند چیست؟

۲۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۰۲
کد خبر: 706960
بهترین جایگزین قند چیست؟

نتایج تحقیقات جدید دانشگاه ساری انگلستان نشان می‌دهد که شیرین‌کننده‌های طبیعی مشتق شده از استویا می‌توانند همان میزان شیرینی قند را داشته باشند در حالی که کمتر از ۱۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای را تولید کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا؛  نتایج تحقیقات جدید دانشگاه ساری انگلستان نشان می‌دهد که شیرین‌کننده‌های طبیعی مشتق شده از استویا می‌توانند همان میزان شیرینی قند را داشته باشند در حالی که کمتر از ۱۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای را تولید کنند.

به گزارش سایتک‌دیلی، یک ارزیابی چرخه زندگی که توسط محققان بر روی گلیکوزیدهای استویول استخراج شده از استویا انجام شد، نشان داد که تولید این شیرین‌کننده در مقایسه با قند تاثیر زیست محیطی کمتری در مناطق مختلف دارد. این ارزیابی نشان داد که استفاده از استویا می‌تواند به‌طور بالقوه استفاده از زمین و مصرف آب را کاهش دهد، در حالی که همچنان همان سطح شیرینی شکر را فراهم کند.

بسیاری از شیرین‌کننده‌های غیر مغذی، مانند گلیکوزیدهای استویول، می‌توانند طعم قند را بازتولید کنند اما بدون خطرات بهداشتی مرتبط مانند پوسیدگی دندان، چاقی یا دیابت.

آنها می‌توانند این کار را انجام دهند زیرا چندین برابر شیرین‌تر از قند هستند. به‌عنوان مثال، چهار گرم گلیکوزید استویول شیرینی معادل ۱۰۰۰ گرم قند را فراهم می‌کند زیرا شیرینی آن ۲۵۰ برابر بیشتر درک می‌شود.

دکتر جیمز ساکلینگ، محقق اصلی این تحقیق که در مرکز محیط زیست و پایداری دانشگاه ساری کار می‌کند، گفت: استفاده از گلیکوزیدهای استویول و محصولات طبیعی مشابه می‌تواند خبر شیرینی برای سلامت سیاره ما باشد. با این حال، تحقیق ما به آسانی اذعان می‌کند که برای درک اثرات سلامتی گلیکوزیدهای استویول و سایر شیرین‌کننده‌های غیر مغذی زمانی که به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی گسترده‌تر مصرف می‌شوند، باید کارهای بیشتری انجام شود.

لازم به ذکر است که شیرین‌برگ یا استویا ربادیانا، گیاهی از تیره کاسنیان با نهایت ارتفاع یک متر و حداکثر عمر پنج سال با برگ‌های شیرین است که بومی آمریکای جنوبی بوده و تاب سرما ندارد. گیاه شیرین‌برگ، شیرین‌کننده است و جایگزین بسیاری خوبی برای شکر محسوب می‌شود زیرا که کالری به غذا اضافه نمی‌کند. این گیاه به‌طور معمول برای بهتر کردن طعم دارو و چای استفاده می‌شود.

یافته‌های این تحقیق در مجله The International Journal of Life Cycle Assessment منتشر شده است.