۰ نفر

این بیماری فقط گریبان کودکان را می گیرد!

۱۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۳۵
کد خبر: 705393
این بیماری فقط گریبان کودکان را می گیرد!

یک متخصص با تاکید بر اجتناب از مصرف مواد حساسیت‌زا و محرک در کودکان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، ۱۵ تا ۲۰ درصد کودکان و ۲ تا ۱۰ درصد بزرگسالان درگیر اگزما و خشکی پوست هستند.​

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ یک متخصص با تاکید بر اجتناب از مصرف مواد حساسیت‌زا و محرک در کودکان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، ۱۵ تا ۲۰ درصد کودکان و ۲ تا ۱۰ درصد بزرگسالان درگیر اگزما و خشکی پوست هستند.​

حسن اعلمی، عضو هیات علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه آغاز دوره اگزما و خشکی پوست از دوران شیرخوارگی است خاطر نشان کرد: حدود ۸۰ درصد کودکان مبتلا به اگزما سایر بیماری های آلرژیک مثل آسم یا رینیت آلرژیک (آبریزش از بینی با منشا آلرژی) را نیز پیدا می کنند.

وی تصریح کرد: با شروع علایم تنفسی نشانه های پوستی اغلب ناپدید می شوند. علت آن به عواملی همچون ژنتیک، اختلالات ایمنی، ازبین رفتن عملکرد سد پوستی، مداخلات محیطی و عفونت باز می گردد.  

فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان با بیان اینکه پاسخ التهابی پوست به عوامل محیطی نظیر مواد حساسیت زا و محرک است خاطر نشان کرد:  تظاهرات بالینی در شیرخواران نواحی گرفتار شامل صورت، پوست سر، گونه ها و سطوح قدامی اندام ها هستند و در کودکان بزرگتر خشکی پوست به نواحی جلوی آرنج، گودی زانو، سر و گردن محدود می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در نوجوانان و بزرگسالان روی آرنج ها و زانو ها و نواحی سروگردن پینه دیده می شود تصریح کرد: شناسایی و اجتناب از مواد حساسیت زا و محرکات شامل صابون ها، پاک کننده ها، عطرها و مواد شیمیایی، دود ودرجه حرارت و رطوبت شدید، گام مهم پیشگیری است.

فوق تخصص بیماریهای عفونی کودکان با بیان اینکه کودکان مبتلا به خشکی پوست شانس بیشتری برای آلرژی به بادام زمینی دارند اظهار کرد: در این کودکان برای پیشگیری از آلرژی به بادام زمینی در آینده بایستی محصولات حاوی بادام زمینی درسن چهار تا شش ماهگی داده شود.اگرشیرخوار اگزمای خفیف دارد بادام زمینی را می توان در منزل بعد از غذاهای تکمیلی داد. چنانچه شیرخوار اگزمای شدید دارد قبل از عرضه بادام زمینی تست آلرژی بایستی انجام شود و شروع تغذیه با محصولات حاوی بادام زمینی بایستی در مطب باشد.

اعلمی افزود: شیرگاو قبل از یک سالگی توصیه نمی شود،فرآورده های لبنی مثل پنیر و ماست قبل از یک سالگی مشکلی ندارد.