۰ نفر

سنگینی پلک نشانه چیست؟ + دلایل و درمان

۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۸:۴۹
کد خبر: 704872
سنگینی پلک نشانه چیست؟ + دلایل و درمان

سنگینی پلک ها می تواند نتیجه دلایل مختلف باشد از جمله: خستگی و سنگینی پلک، بلفاریت و... اما می توانید با درمان های خانگی و پزشکی سنگین شدن پلک را برطرف کنید. علت سنگینی پلک و راه درمان آن را بخوانید.

دلیل اصلی سنگینی پلک چشم و بهترین درمان خانگی آن

به گزارش اقتصاد آنلاین، اگر تا به حال احساس خستگی کرده باشید، مثلا اینکه نمی توانید چشم های خود را باز نگه دارید، احتمالاً احساس سنگینی پلک را تجربه کرده اید. ما در این مطلب ، علت سنگینی پلک ها و همچنین چندین درمان خانگی برای رفع سنگینی پلک که می توانید امتحان کنید را بررسی می کنیم.

علت سنگینی پلک ها

اگر پلک های شما احساس سنگینی می کنند، می تواند نتیجه دلایل مختلفی از جمله موارد زیر باشد:

خستگی

وراثت

بالا رفتن سن

حساسیت های چشمی

افتادگی پلک فوقانی (یا پتوز)

خشکی چشم

درماتوکالاز

بلفاریت (التهاب پلک ها بخصوص لبه پلک)

1. علت خستگی و سنگینی پلک چشم

سنگینی پلک

هنگامی که خسته هستید، ماهیچه بالابرنده پلک چشم ها (که پلک های بالایی شما را باز نگه می دارند) هم دقیقاً مانند سایر ماهیچه ها می توانند خسته شوند. پس از باز نگه داشتن چشمان خود در طول روز، ماهیچه های بالا برنده چشم های شما می توانند ضعیف شوند.

2. علت سنگینی پلک چشم: وراثت

اگر پدربزرگ و مادربزرگ یا پدر و مادر شما دچار افتادگی پلک هستند، احتمال زیادی وجود دارد که شما نیز دچار این مشکل شوید. می توانید از خانواده خود به خاطر این ویژگی وراثتی تشکر کنید.

3. علت سنگینی پلک چشم: بالا رفتن سن

پوست شما با افزایش سن از لطافت کمتری برخوردار می شود. این موضوع ، همراه با سالها مالیدن چشم و قرار گرفتن مداوم در معرض آفتاب ، می تواند پلک های شما را دچار کشیدگی کند (که اتفاقاً پوست پلک های تان نازک ترین پوست بدن شما نیز است). هنگامی که پلک های شما کشیده شد ، دیگر مانند گذشته قادر به برگشتن به حالت قبلی نیستند.

4. علت سنگینی پلک چشم: حساسیت های چشمی

اگر از حساسیت های فصلی یا انواع دیگر حساسیت ها رنج می برید ، ممکن است پلک های تان نیز متورم و دچار ورم ملتحمه (congested) شوند. این تورم می تواند احساس "سنگینی" به همراه احساس خارش یا قرمزی در فرد ایجاد کند.

5. پتوز (افتادگی پلک فوقانی)

وقتی پلک فوقانی شما روی قسمتی پایین تر از حد طبیعی چشم های شما می افتند، به آن بیماری پتوز یا بلفاروپتوز می گویند. اگر پتوز در بینایی شما اختلال ایجاد کند یا بر ظاهر شما تأثیر منفی بگذارد ، جراحی پلک و بلفاروپلاستی می تواند وضعیت شما را بهبود بخشد. اگر پتوز شما به دلیل بیماری عضلانی، مشکلات عصبی یا مشکلات موضعی چشم ایجاد شده باشد، پزشک علت اصلی را درمان می کند و این کار ممکن است افتادگی پلک  را اصلاح کند.

6. علت سنگینی پلک: خشکی چشم

اگر مقدار یا کیفیت اشکهای شما برای روان شدن چشم  کافی نباشد ، احتمالاً از خشکی چشم رنج می برید. خشکی چشم می تواند پلک های شما را سنگین کند. همچنین این مشکل معمولاً با علائم دیگری مانند احساس گزش و قرمزی همراه است. درمان خشکی چشم شامل داروهای بدون نسخه و داروهای تجویز شده مانند سیکلوسپورین و لیفیتگر است. گزینه های جراحی نیز برای رفع این مشکل وجود دارد.

7. علت سنگینی پلک چشم: درماتوکالاز

به شلی و پوست اضافی که روی پلک قرار می گیرد درماتوشالازی گفته می شود. این تغییر بخشی از روند پیری است و به طور معمول در افراد بالای 50 سال مشاهده می شود. درماتوکالاز می تواند از طریق بلفاروپلاستی (جراحی پلک) مورد درمان قرار بگیرد.

8. علت سنگین پلک چشم: بلفاریت

بلفاریت التهاب پلک است که می تواند احساس سنگینی در آنها ایجاد کند. علائم دیگر آن به طور معمول قرمزی و ایجاد پوسته در جایی است که مژه ها در لبه پلک متصل می شوند. اولین مرحله برای درمان بلفاریت روزانه کمپرس گرم و اسکراب پلک چشم است. درمان بیشتر مانند قطره های چشمی نیز ممکن است توسط پزشک تجویز شود.

درمان خانگی سنگینی پلک (درمان سنگینی پلک چشم)

1. درمان خانگی برای خشکی چشم

اسیدهای چرب امگا 3: یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که مکمل های غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 می توانند بر سندرم خشکی چشم تأثیر مثبت بگذارند. این مطالعه همچنین تأثیر مثبت اسیدهای چرب امگا 3 بر بلفاریت را نیز نشان داد.

2. درمان های خانگی برای بلفاریت

روغن درخت چای: مخلوطی از 2 قطره اسانس روغن درخت چای و 1/2 قاشق چای خوری روغن نارگیل را روی پلک های خود بمالید. درمانگران طبیعی استفاده از این مخلوط را برای تسکین خشکی پوست و از بین بردن شوره سر تایید می کنند. یک مطالعه در سال 2006 نشان داد که روغن درخت چای دارای اثرات ضد التهابی و ضد باکتریایی است.

چای سیاه: طرفداران درمان های طبیعی استفاده از خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی چای سیاه را برای درمان بلفاریت پیشنهاد می کنند. سعی کنید یک چای سیاه کیسه ای را درون آب در حال جوش قرار داده و بعد اجازه دهید که از حرارت بیفتد و خنک شود. پس از فشردن آب چای کیسه ای، کیسه چای را به مدت 10 دقیقه روی پلک بسته خود قرار دهید. یک مطالعه در سال 2001  خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی چای سیاه را نشان داد.

نتیجه گیری:

سنگینی پلک ها می تواند نتیجه دلایل مختلف باشد. اگر آنها شما را اذیت می کنند، برای تشخیص کامل و بحث در مورد گزینه های درمانی با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.