۰ نفر

اقدامات مهم در زمان مسمومیت دانش‌آموزان / ماسک از مسمومیت جلوگیری می کند؟

۱۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۰۹
کد خبر: 704402
اقدامات مهم در زمان مسمومیت دانش‌آموزان  / ماسک از مسمومیت جلوگیری می کند؟

متخصص بیماری های داخلی و عضو هیئت علمی دانشگاه ایالتی ویسکانسین آمریکا درباره اقدامات اولیه در زمان مسمومیت دانش‌آموزان گفت: در ابتدا باید محل آلوده و پاک را مشخص کنید و دانش آموزان و معلمین بدانند که اکثر گازها از هوا سنگین تر هستند لذا در محل آلوده روی زمین دراز نکشند و ننشینند. بلکه بایستند و با حالت ایستاده و با گرفتن یک مانع مثل ماسک و هر مانع دیگری جلوی دهان از منطقه خارج شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بهنام حاجی حسینلو درباره مدیریت بحران در لحظات اولیه مسمومیت دانش آموزان اظهار کرد: باتوجه به الگوهای تکرار شونده ای از علائم در مدارس دخترانه، بنابراین فرضیه عفونی طبیعی رد می شود و همچنین فرضیه اشکال در تاسیسات قدیمی نیز بسیار نامحتمل است زیرا در مدارس قدیمی پسرانه این مسئله رخ نداده است.

او با بیان این مطلب که فرضیه عفونی و شیمیایی در اینجا مطرح است، اظهار کرد: براساس علائمی مثل خارش چشم، بو و ... فرضیه شیمیایی محتمل تر است و متاسفانه برخی این موضوع را به واکسن کرونا ارتباط داده اند که در پاسخ به این افراد این سئوال را مطرح می کنم که چرا این اتفاق در یک مکان خاص و در گروه جنسی خاص رخ می دهد و چرا در خانه یا در مکان دیگری اتفاق نمی افتد؟

این متخصص بیماری های داخلی و مراقبت های حاد بیمارستانی بیان کرد: باتوجه به سخنان مسموم شدگان و علائم، چندین گزینه برای علت مسمومیت مثل دی اکسید نیتروژن، دی اکسید سولفور، سولفید هیدروژن و ... مطرح است اما با توجه به صحبت های دانش آموزان مبنی بر شنیدن بوی تخم مرغ گندیده و پرتقال گندیده لذا وقتی صحبت از بوی گندیده می شود پای سولفور به وسط می آید. بنابراین معتقدم که دانش آموزان توسط یک ترکیبی از سولفور مسموم می شوند.

او درباره اقدامات زمان وقوع حادثه گفت: در ابتدا باید محل آلوده و پاک را مشخص کنید و دانش آموزان و معلمین بدانند که اکثر گازها از هوا سنگین تر هستند لذا در محل آلوده روی زمین دراز نکشند و ننشینند. بلکه بایستند و با حالت ایستاده و با گرفتن یک مانع مثل ماسک و هر مانع دیگری جلوی دهان از منطقه خارج شوند.

حاجی حسینلو با بیان این مطلب که گزارش علمی مبنی بر اینکه زدن ماسک از مسمومیت جلوگیری می کند، یافت نکردم، افزود: شاید افرادی که دارای بیماری زمینه ای و آسم هستند بهتر است ماسک N95 بزنند زیرا اگر این افراد در معرض این مواد شیمیایی قرار بگیرند، عوارضشان بیشتر از سایرین است.

او ادامه داد: افرادی که بی هوش شده اند را باید در سریعترین زمان ممکن و در ایمنی کامل از محل خارج کرد.

متخصص بیماری های داخلی و مراقبت های حاد بیمارستانی با تاکید برآنکه در زمان حادثه مدیر یا یک نفر باید مدیریت بحران را بر عهده بگیرد، اظهار کرد: منطقه امن(جایی که آلودگی ندارد) را مشخص کنید و این مکان نزدیک آبخوری مدرسه باشد و سریعا با آب فراوان قسمت های مواجه شده پوست را تمیز کنید و چشم ها را حداقل پنج دقیقه بشویید. تا جایی که ممکن است لباس های آلوده را در آورده و در پلاستیک بگذارید و درب آن را ببندند.

او در ادامه توصیه کرد: معلمین و دانش آموزانی که تحت تاثیر کمتری قرار گرفته اند مواظب باشند که خودشان آلوده نشوند و باید مدنظر داشت اکثر مواد شیمیایی اگر به صورت گاز باشد احتمال آلودگی ثانویه(انتقال آلودگی به فرد دیگر) خیلی کمتر است اما اگر مواد شیمیایی مایع است باید خیلی مراقب باشید که آلوده نشوید.

حاجی حسینلو درباره نحوه کمک به افراد آلوده گفت: در مورد مواد شیمیایی به صورت گاز نیز باید دست های خود را با دستکش بپوشانید و در مجموع پوست خود را بپوشانید که با مواد شیمیایی مواجهه نداشته باشید.

او خطاب به دانش آموزان دچار بیماری آسم تاکید کرد: حتما اسپری خود را همراه خود داشته باشند زیرا عوارض در این افراد خیلی شدیدتر از کسانی است که بیماری ریوی ندارند. همچنین افرادی که دچار حساسیت شدید هستند حتما آمپول ضد حساسیت خود را همراه داشته باشند.

حاجی حسینلو توصیه کرد: افرادی که بی هوش هستند، اولین قدم باز کردن راه هوایی فرد است و پس از بازکردن راه هوایی باید از وضعیت تنفس مصدوم آگاه شوید و ضربان و نبض فرد را نیز بررسی کنید و در نهایت اگر فرد نبض نداشت و رنگ پریده و کبود بود باید اقدامات احیاء انجام شود.