۰ نفر

صدای وزوز در گوش واقعی است یا توهم؟

۴ اسفند ۱۴۰۱، ۲۱:۰۹
کد خبر: 702919
صدای وزوز در گوش واقعی است یا توهم؟

یک جراح گوش،حلق و بینی بعضی از بیماری‌های زمینه‌ای، عفونت‌های گوش میانی و گوش داخلی، جرم گوش و یا وجود بعضی از تومورها در مسیر عصب شنوایی را باعث ایجاد وز وز گوش دانست.

به گزارش اقتصاد آنلاین، معصومه سعیدی، جراح گوش و حلق وبینی و عضو هیأت علمی دانشگاه بقیه الله در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما در خصوص وز وز گوش به گفت‌وگو پرداخت.

کارشناس برنامه با بیان این مطلب که همه سلول‌های بدن از جمله سلولهای شنوایی در گذر زمان دچار تحلیل می‌شوند، افزود: میزان تحلیل سلول‌های عصبی گوش در افراد مختلف متفاوت است به طوری که عوامل محیطی، استرس و اثرات داروها، بیماری‌های زمینه‌ای و همچنین محیط پر سر و صدا در میزان کاهش حساسیت سلول های شنوایی گوش مؤثرند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا بعضی از افراد در گوش خود احساس وز وز می‌کنند؟ گفت: وز وز گوش یک توهم شنوایی است که محرک بیرونی تولید این صدا وجود ندارد، این صداها به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند؛ یک سری صدای خش خش و یا وز وز است و نوع دیگر آن شنیدن صدای ضربان در گوش است، در هر شکل، شایع ترین دلیل این صداها تحلیل رفتن سلول‌های عصب شنوایی است.

وی ادامه داد: ۱۵ الی ۲۰ درصد افراد وزوز گوش را تجربه می‌کنند، البته افراد با شنیدن هر گونه صدای بلند، صدای سوت را در گوش خود احساس می‌کنند اما گاهی این صداها مداوم است و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این متخصص گوش و حلق و بینی، بعضی از بیماری‌های زمینه‌ای، عفونت‌های گوش میانی و گوش داخلی، جرم گوش و یا وجود بعضی از تومورها در مسیر عصب شنوایی را باعث ایجاد وز وز گوش دانست. همچنین وجود تحریکات غیر طبیعی در مسیر شنوایی (گوش تا مغز) را یکی دیگر از دلایل وزوز گوش دانست، در این حالت مغز تفسیر می کند که در حال شنیدن یک صدا است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: پس از بررسی‌های کامل و اطمینان از نبود هیچ گونه ضایعه تومورال، این اطمینان به فرد داده می‌شود که هیچ گونه خطری حیات او را تهدید نمی‌کند تا تحمل آن برای فرد راحت تر شود، البته وزوز گوش با عوارضی چون افسردگی، بی قراری و اضطراب، اختلال در خواب، تمرکز و حافظه و همچنین تغییر کیفیت زندگی همراه است.

سعیدی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است مصرف بعضی از داروها باعث صدای گوش شوند؟ گفت: یکی از علل وز وز گوش، مصرف بعضی از داروها مانند مصرف داروهای ضد التهاب (آسپرین با دز بالا) داروهای شیمی درمانی، مصرف بعضی از آنتی بیوتیک‌ها (آزیترومایسین، اریترومایسین) و همچنین داروهای مدر (فروزماید) است.

وی ادامه داد: در گذشته‌ها و مصرف بیشتر آمپول جنتامایسین وریدی، افراد دچار افت شنوایی و یا حتی وزوز گوش می‌شدند به همین جهت امروزه استفاده از این دارو با محدودیت انجام می‌شود.

وی تآکید کرد: در صورت مصرف هر گونه دارو و ایجاد وزوز گوش، حتماً موضوع را با پزشک خود مطرح کنید.

علت وزوز کردن گوش چیست؟

سعیدی در پاسخ به این سوال که کدام دسته از بیماری‌ها می‌توانند باعث ایجاد وزوز گوش شوند؟ گفت: مبتلایان به بیماری قلبی، فشار خون بالا، کم خونی و پر کاری تیروئید ممکن است تجربه‌ای از وزوزگوش را داشته باشند، همچنین بعضی از افراد که صدای ضربان قلب خود را در گوش احساس می‌کنند باید از نظر وجود توده (تومور)در گوش بررسی شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه بقیه الله افزود: اگر عصب شنوایی در اثر حوادثی مانند: تصادف یا تروما( ضربه شدید) قطع شود، هیچگونه درمانی امکان پذیر نخواهد بود اما گاهی به دنبال تصادفات، استخوانچه های گوش میانی جابجا می شوند و پرده گوش پاره می شود و یا کانال گوش دچار شکستگی می‌شود، این عوامل قابل اصلاح هستند و با جراحی تا حدی ترمیم می شوند.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که اگر وز وز گوش به وجود آمد چه کنیم؟ گفت: وزوز گوش یک علامت است که نشان دهنده مشکلی در سیستم شنوایی فرد است، اولین اقدام: معاینه کامل گوش همراه با شنوایی سنجی است که در صورت صلاح پزشک، ام آر آی یا سی تی گوش نیز درخواست می شود.

سعیدی ادامه داد: بالای ۹۰ درصد وزوز گوش ها به دلیل افت شنوایی حسی عصبی ایجاد می‌شود که در اکثر مواقع درمان خاصی ندارد و تنها ۱۰ درصد باقیمانده به دلیل بیماری هاست که در صورت درمان عامل زمینه ای، صدای گوش برطرف میشود.

این فلوشیپ جراحی گوش تاکید کرد: جهت پیشگیری از افت شنوایی و وز وز گوش، در محیط های پر سر و صدا (کارخانه ها) از محافظ گوش استفاده کنید، موسیقی را با صدای بلند گوش ندهید، از مصرف دخانیات پرهیز کنید، داروها را خودسرانه مصرف نکنید و در صورت بروز عارضه بعد از مصرف دارو، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید و همچنین بیماری‌های زمینه‌ای خود را تحت کنترل داشته باشید.

سعیدی یادآور شد: در صورتی که صدای گوش بدون هیچ دلیل بیماری زایی وجود داشته باشد، می‌توان به بیمار اطمینان‌ داد که خطری او را تهدید نمی‌کند و در صورت نیاز، داروهای آرامبخش و ضد اضطراب و همچنین مشاوره‌های روان درمانی به بیمار توصیه می‌شود.

سعیدی به یکی دیگر از راه‌های درمان وز وز گوش، که سرکوب صدای داخل گوش، با افزودن صدایی مطابق با فرکانس وز وز گوش است اشاره کرد، که در این صورت، امکان ماسکه شدن صدای گوش وجود دارد که البته هیچکدام از این روشها صد در صد نیست.

کارشناسی برنامه گوش کردن به موسیقی با استفاده از هندزفری را یکی دیگر از عوامل آسیب شنوایی و وزوز گوش دانست.

وی همچنین توصیه کرد: از گوش پاک کن استفاده نکنید زیرا برخلاف پرزهای گوش که ترشحات را به سمت خارج گوش هدایت می‌کنند، با فرستادن این جرمها به داخل گوش، مشکلات بیشتری برای فرد ایجاد می‌کند.