۰ نفر

در دوران بارداری و هنگام زایمان؛

هر ۲ دقیقه یک زن می میرد

۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۱۰
کد خبر: 702817
هر ۲ دقیقه یک زن  می میرد

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که هر دو دقیقه یک زن در دوران بارداری و هنگام زایمان جان خود را از دست می‌دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سازمان ملل امروز (پنجشنبه) در گزارشی اعلام کرد: با وجود کاهش یک سومی مرگ و میر مادران طی ۲۰ سال گذشته، هر دو دقیقه یک زن به دلیل عوارض ناشی از بارداری یا زایمان جان خود را از دست می‌دهد.

طبق اعلام سازمان ملل، میزان مرگ و میر مادران بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ به میزان قابل توجهی کاهش یافت، اما در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ این آمار تا حد زیادی راکد ماندو حتی در برخی مناطق معکوس شد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت جهانی و دیگر آژانس‌های سازمان ملل، مجموع آمار مرگ و میر مادران در یک دوره ۲۰ ساله ۳۴.۳ درصد کاهش یافته، به طوری که از ۳۳۹ مورد مرگ مادر در هر ۱۰۰ هزار تولد در سال ۲۰۰۰ به ۲۲۳ مورد مرگ مادر در سال ۲۰۲۰ رسیده‌ایم. با این وجود، این آمار حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۰ روزانه نزدیک به ۸۰۰ زن یا هر ۲ دقیقه یک نفر جان خود را از دست داده‌است.

"تدروس آدهانوم" دبیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: در حالیکه بارداری باید دوره‌ای از امید و تجربه‌ای مثبت برای همه زنان باشد، هنوز برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تجربه‌ای بسیار خطرناک است.

به گزارش فرانس ۲۴، وی اظهار کرد: آمارهای جدید تاکید کننده ضرورت اطمینان یافتن دسترسی هر زن و دختر به خدمات بهداشتی است و اینکه آنها می‌توانند به طور کامل از حق باروری خود استفاده کنند.