۰ نفر

استفاده از ساعت هوشمند برای این افراد خطر مرگ دارد!

۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۴۴
کد خبر: 702813
استفاده از ساعت هوشمند برای این افراد خطر مرگ دارد!

بدیهی است که در عصر فناوری پیشرفته، دستگاه ‌های پوشیدنی مانند ساعت ‌های هوشمند، همواره همراهان بسیار ارزشمندی برای سلامت بوده اند. اما نتایج یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه یوتا نشان داده است: برخی از این ابزارهای الکترونیکی هوشمند، ممکن است برای گروه کوچکی از مردم، خطرناک یا حتی کشنده باشند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، یافته های تحقیقاتی این مطالعه نشان داد: دستگاه های پوشیدنی از جمله ساعت ها یا حلقه های هوشمند و غیره، دارای حسگرهایی هستند که می ‌توانند با دستگاه‌ های قلبی قابل کاشت (CIED) مانند ضربان‌ ساز قلبی، دستگاه های شوک دهنده (دفیبریلاتور) قابل کاشت قلبی (ICD) و دستگاه‌ های درمان همزمان سازی مجدد قلبی (CRT) تداخل ایجاد کنند.

در این مطالعه، محققان به بررسی ساعت ‌های هوشمند خاص، ترازوهای هوشمند خانگی و حلقه ‌های هوشمندی که از بیوامپدانس استفاده می‌ کنند، پرداخته اند. بیوامپدانس، نوعی فناوری حسگر است که جریان الکتریکی بسیار کوچک و نامحسوسی را به بدن ساطع می ‌کند.

دانشمندان اظهار داشتن: این اولین مطالعه ای است که به بررسی مشکلات مرتبط با فناوری بیوامپدانس ابزارهای هوشمند می پردازد.

در ساعت ‌های هوشمند خاصی مانند Samsung Galaxy Watch 4 یا ترازو هوشمند Fitbit Aria 2، جریان الکتریکی از بدن عبور می ‌کند تا ترکیب بدن فرد مانند توده عضلانی اسکلتی یا توده چربی را تعیین کند. حلقه ‌های هوشمند مثل حلقه هوشمند Moodmetric، نیز از فناوری سنجش بیومپدانس برای اندازه ‌گیری و نظارت بر سطح استرس افراد استفاده می کنند.

دانشمندان، دریافتند: جریان ‌های الکتریکی خفیف این ابزارهای پوشیدنی هوشمند، گاهی اوقات می‌ توانند با دستگاه‌ های قلبی قابل کاشت، تداخل پیدا کرده یا عملکرد آن ها را دچار اختلال کنند.

در نهایت، پژوهشگران افزودند: نتایج ما ممکن است برای پزشکان و همچنین بیمارانی که هم از CIED و هم از دستگاه‌ های پوشیدنی هوشمند استفاده می‌ کنند، مفید باشند؛ هرچند قطعا مطالعات بیشتری برای ارزیابی بالینی این یافته ها مورد نیاز است

یافته های این مطالعه در مجله علمی Heart Rhythm منتشر شده اند.