۰ نفر

دل درد نوزاد را چگونه تسکین دهیم؟+ همه درمان های خانگی

۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۴۶
کد خبر: 701522
دل درد نوزاد را چگونه تسکین دهیم؟+ همه درمان های خانگی

درمان دل درد نوزاد از این جهت اهمیت دارد که به عنوان مادر درک می‌کنید که وقتی کودک به طور پیوسته گریه می‌کند، چقدر این مساله نگران کننده است.

علل انواع دل درد نوزاد و راههای درمان خانگی دل درد کودک

به گزارش اقتصاد آنلاین، اگر نوزاد بدون هیچ علتی (مثل گرسنگی، پوشک کثیف و …) حدود سه ساعت و بیشتر در طی روز مداوم گریه کند، احتمالا به دل درد یا درد معده مبتلا می‌باشد. در این مرحله مادر نمی‌داند چگونه دردی را که احساس می‌کند تسکین دهد و یا اینکه چرا در وهله اول کودک گریه می‌کند. در این مقاله به علل دل درد در نوزادان و بررسی راه‌های درمان خانگی آن می‌پردازیم.

بررسی ۱۱ مورد از علل انواع دل درد در نوزادان

درد معده، مشکل رایج در کودکان است. سیستم‌های گوارشی آن‌ها هنوز به غذای جامد و مایع عادت ندارد. بنابراین ممکن است اغلب مشکلاتی نظیر گاز، رفلاکس، اسیدیته، اسهال، استفراغ و یبوست را تجربه کنند. این موضوع می‌تواند باعث ناراحتی زیادی برای نوزادان شود بنابراین باید به اندازه کافی از آن مراقبت شود. در ادامه این نگارش علل رایج دل درد در نوزادان را بررسی می‌کنیم :

دل درد نوزاد

۱) گازها از علل دل درد نوزاد

این بیماری به ویژه در کودکان بین ۱ تا ۴ ماه با توجه به سیستم گوارشی توسعه نیافته رایج است و ممکن است به خاطر آن اتفاق بیفتد. درد ناشی از گازها تقریبا همه کودکان را در برخی از نقاط تحت تاثیر قرار می‌دهد، چه از شیر مادر تغذیه شوند یا با شیشه شیر بخورند.

۲) تغذیه نادرست از علل دل درد نوزادان

اگر سینه یا بطری به طور نادرستی قرار داده شود، نوزاد ممکن است هوا را بیش از حد وارد معده خود کند.

۳) حساسیت به غذای خاص در نوزادان

برخی از کودکان ممکن است نسبت به مواد تشکیل دهنده شیر یا شیر خشک آلرژی داشته باشند.

۴) افزایش لاکتوز از علل دل درد در نوزادان

این اتفاق زمانی می‌افتد که نوزاد بیش از حد شیر را که غنی از لاکتوز است، اما چربی کم دارد می‌خورد. این باعث می‌شود لاکتوز به درستی هضم نشود چون چربی کافی برای کند کردن فرآیند و ایجاد گاز اضافی وجود ندارد.

۵) مصرف بیش از حد غذا

اگر غذای کودک خود را بیش از حد بدهید، می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی نظیر ناراحتی سیستم گوارشی، درد به خاطر نفخ و فشار بر روی شکم و استفراغ شود.

۶) دستگاه گوارش توسعه نیافته از علل دل درد در نوزادان

نوزادان سیستم‌های گوارشی دارند اما یاد نگرفته اند چگونه غذا بخورند ، مدفوع کنند. آن‌ها میکرو ارگانیسم‌هایی که درون شکم زندگی می‌کنند و به فرآیند گوارش کمک می‌کنند را ایجاد نمی‌کنند.

۷) نفخ منتقل شده از مادر به نوزاد

اگر مادر نوزاد از سبزیجاتی مثل گل کلم، لوبیا، پیاز و کلم تغذیه کند، نوزادان شیرخوار ممکن است دچار دل درد شوند.

۸) یبوست از علل دل درد نوزادان و کودکان

مدفوع خشک و سفت که ممکن است باعث دل درد در کودکان شود را یبوست می‌نامند. تغییر در رژیم غذایی کودک، عادات غذایی و یا کاهش مصرف آب ممکن است باعث ایجاد این عارضه شود.

۹) کولیک یکی از علل دل درد نوزادان

اگر در روده نوزاد انسداد یا باد بیش از حد وجود داشته باشد، باعث دل درد می‌شود.

۱۰) مواد سمی از علل دل درد نوزادان

اگر نوزادتان چیزی سمی مانند دارو، گیاه، یا مواد شیمیایی قورت داده باشد، می‌تواند موجب دل درد و همچنین استفراغ یا اسهال شود.

۱۱) رفلاکس معده از علل دل درد نوزادان

کودکان بین یک تا سه ماه معمولا قسمت کوچکی از آنچه که بعد از غذا مصرف می‌کنند، تف می‌کنند. این به این دلیل است که دریچه بین لوله غذا و معده به طور کامل توسعه نیافته است. بزاق گاهی به دهان و گلو برمی‌گردد و باعث معده درد بعد از آن می‌شود.

تشخیص دل درد نوزادان ( شکم درد نوزاد )

وقتی روده‌های نوزاد پر از گاز می‌شود، شکم او کمی حالت متورم و بادکرده پیدا می‌کند یا ممکن است کمرش را خم کند و به‌خاطر درد تقلا کرده و اذیت بشود. پیچ و تاب خوردن نوزاد به ذلیل دل درد است. در این حالت، کودک نِق هم می‌زند و با گریه کردن، باد بیشتری را وارد روده‌های خود می‌کند. کودک با نشان دادن یک یا چند مورد زیر وجود دل درد را به‌شما اطلاع می‌دهد:

اسهال و استفراغ

نمی‌خوابد و غذا نمی‌خورد.

بیش از معمول گریه می‌کند.

ایراد گرفته و بدخلقی می‌کند.

به خود می‌پیچد و ثابت نمی‌ماند.

پاهایش را به‌داخل شکم جمع می‌کند.

شکلک درآورده و پلک‌هایش را محکم به‌هم فشار می‌دهد.

۱۰ روش درمان دل درد نوزاد در خانه

درمان‌های خانگی مختلفی وجود دارند که می‌توانید برای درمان دل درد نوزاد به کار ببرید. بهترین کاری که باید انجام دهید این است که کمی صبر کنید، کودک را مشاهده کنید و شدت شرایط را بسنجید. معمولا دل درد با گذر زمان تسکین می‌یابد.

توجه: هیچ یک از نسخه‌ها را بدون مشورت با پزشک به نوزاد و کودک خردسال خود ندهید چرا که تنها پزشک اوست که از وضعیت گوارشی نوزاد شما مطلع است.

حال به این راه‌های درمان سریع دل درد نوزاد در خانه می‌پردازیم:

۱) چای بابونه برای درمان دل درد کودک

چای بابونه خاصیت ضد التهابی دارد و به تسکین دل درد کمک می‌کند چون ماهیچه‌های بالای سیستم گوارشی را شل می‌کند و انقباض ماهیچه شکم را کاهش می‌دهد.

۲) کمپرس گرم برای درمان سریع دل درد نوزاد

راه دیگر برای درمان دل درد در نوزاد این است که وقتی نوزاد به خاطر دل درد گریه می‌کند، کمپرس گرم را روی شکم کودک فشار دهید. این روش می‌تواند در طول روز و شب ۲ تا ۳ بار تکرار شود.

۳) ماست درمان خانگی دل درد نوزاد

اگر نوزادتان دل درد ناشی از اسهال دارد، به آن ماست بدهید. ماست حاوی باکتری است. تغذیه نوزاد با ماست می‌تواند فرآیند گوارشی را به حالت عادی برگرداند.

۴) ماساژ با استفاده از روغن خردل برای رفع دل درد نوزاد

کودک را به پشت بخوابانید و شکم را با استفاده از روغن خردل به آرامی در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید. این کار باعث تحریک سیستم گوارشی شده و در درمان دل درد نوزاد موثر است. ماساژ دادن پوست نوزاد هر روز بسیار اهمیت دارد.

۵) آروغ زدن درمان شکم درد نوزاد

نوزاد را پس از هر بار شیر خوردن به پشت بخوابانید و سرش بر روی شانه قرار دهید و روی کمر او بزنید. اگر نوزادتان به راحتی آروغ نمی‌زند، او را روی ساعد خود قرار دهید، و پاهایش بین آرنج شما قرار دارد. چانه اش را در دست نگاه دارید و در حین ضربه بر کمر فشار آرامی اعمال کنید.  هوای اضافی را که ممکن است هنگام غذا خوردن داخل شود آزاد کند.

۶) دوچرخه درمان دل پیچه نوزاد

زمانی که کودک روی پشتش دراز کشیده، پاهای کوچکش را مثل حرکت دوچرخه، عقب و جلو حرکت دهید. چرخش باعث کاهش گاز معده می‌شود.

۷) آنغوزه درمان دل درد نوزاد در طب سنتی

مقداری از آن را در آب گرم حل کنید. خمیر را به آرامی دور ناف نوزاد بمالید. این کار گاز معده را کاهش می‌دهد و باعث درمان دل درد نوزاد می‌شود.

۸) درمان دل پیچه نوزاد : تکان دادن نوزاد

زمانی که کودک گریه می‌کند و دل درد دارد تکان دادن کمک می‌کند تا گاز اضافی عبور کند. گریه کردن باعث می‌شود هوای بیشتری وارد معده شود مهم ترین چیز این است که جلوی گریه کودک بگیرید.

۹)بازتاب شناسی پا راهکاری برای دل درد نوزاد

برخی از روش‌ها را می‌توان برای چندین عصب در پاها اعمال کرد که باعث آرامش در بخش‌های دیگر بدن می‌شوند. منطقه شکم متناسب با قوس مرکزی پای چپ است. بنابراین پای چپ کودک را در کف دست راست بگیرید ، فشار ثابت را با انگشت خود اعمال کنید.

۱۰) درمان خانگی دل درد نوزاد : ماساژ درمانی

اگر مادرو پرستار کودک روش‌های ماساژ دادن نوزاد را یاد بگیرند، می‌توانند به راحتی از طریق ماساژ دادن، دردهای ناشی از تجمع گاز در معده نوزاد را تسلی بخشند.

چند روش ماساژ برای درمان درد دل نوزاد

نوزاد را به پشت روی ران خود قرار دهید و شکم نوزاد را با  کف دست خود بمالید.

مادر و یا پرستار کورک می‌ تواند به جای محکمی تکیه دهد و پاهای خود را به سمت شکم خود جمع کند. در این حالت نوزاد را به پشت روی زانوهای خود قرار دهد و با دست، شکم او را ماساژ دهد.

بالش بزرگی را روی زمین قرار دهید و نوزاد را به شکم روی بالش قرار دهید و به آرامی پشت نوزاد را بمالید.

توجه

در این روش باید مراقب دست‌های نوزاد بود که مبادا زیر بدن او بماند و آسیب ببیند. همچنین باید مراقب بود که مبادا بینی او بر روی بالشت قرار بگیرد و مانع نفس کشیدن او شود. برای نوزادان کوچک، استفاده از این روش برای مدت طولانی توصیه نمی‌ شود.

معرفی بهترین شربت برای دل درد نوزاد

در مورد بهترین شربت برای دل درد نوزادان بهتره تحت نظارت پزشک متخصص اطفال باشد اما از داروهای ضد نفخ و کولیک رایج که برای نوزادان تجویز میشه موارد زیر هستند:

کولیکز

گریپ واتر

کولیک اید

پدی لاکت

گریپ میکسچر