۰ نفر

تقویت حافظه با مصرف یک نوع قارچ

۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۲۵
کد خبر: 701073
تقویت حافظه با مصرف یک نوع قارچ

محققان استرالیایی به تازگی یک ترکیب فعال که روند رشد عصب‌ها را تقویت می‌کند در قارچی موسوم به «یال شیر» کشف کردند.

به گزارش دیلی‌میل، محققان دانشگاه «کوئینزلند» دریافتند، نوعی قارچ بنام «یال شیر»(Hericium erinaceus) با هدف قرار دادن فعالیت نوروتروفیک فاکتور رشد عصبی(NGF) به تقویت و بازسازی سامانه عصبی محیطی کمک می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، «دستگاه عصبی پیرامونی»(peripheral nervous system) بخشی از دستگاه عصبی است که مغز و نخاع را به سایر قسمت‌های بدن متصل می‌کند. در یک مطالعه جدید، دانشمندان دانشگاه کوئینزلند ترکیبات فعال جدیدی از قارچ یال شیر را تصفیه و از نظر بیولوژیکی شناسایی کردند. این ترکیب می‌تواند رشد عصبی و حافظه را تقویت کند.

قارچ یال شیر همچنین برای درمان بیماری‌هایی مانند درد معده و به عنوان درمان پیشگیری کننده سرطان استفاده می‌شود. در این مطالعه، دانشمندان می‌خواستند اثر بالقوه آن‌ها بر سلول‌های مغز را به صورت علمی تعیین کنند. چندین مطالعه اثرات نوروتروفیک قوی آن بر مواردی از جمله رشد سلول‌های مغز و بهبود حافظه را گزارش کرده‌اند.

دانشمندان به‌طور شگفت‌انگیزی دریافتند که ترکیبات فعال موجود در این قارچ، عصب را تقویت می‌کنند. محققان گفتند: زمانی که ما اثرات نوروتروفیک مواد جدا شده از قارچ یال شیر را روی سلول‌های مغزی کشت‌شده آزمایش کردیم، مشاهده کردیم که آنها گسترش می‌یابند و به نورون‌های دیگر متصل می‌شوند.

پروفسور «فردریک مونیر» از موسسه مغز دانشگاه کوئینزلند گفت: با استفاده از میکروسکوپ با وضوح فوق‌العاده، ما دریافتیم که عصاره قارچ و اجزای فعال آن تا حد زیادی اندازه مخروط‌های رشد عصبی را افزایش می‌دهند، که این امر به ویژه برای سلول‌های مغز مهم است تا محیط خود را حس کنند و ارتباطات جدیدی با سایر نورون‌ها برقرار کنند.

دکتر «رامون مارتینز-مارمول» یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: این کشف کاربردهایی دارد که می‌تواند اختلالات شناختی تخریب کننده عصبی مانند بیماری آلزایمر را درمان کرده و از فرد محافظت کند. ایده ما شناسایی ترکیبات فعال زیستی از منابع طبیعی بود که می‌توانستند به مغز برسند و رشد نورون‌ها را تنظیم کنند و در نتیجه شکل‌گیری حافظه را بهبود بخشند.

دکتر «دائی هی لی»(Dae Hee Lee) از شرکت CNGBIo که از این پروژه تحقیقاتی حمایت کرده است، گفت که از زمان‌های قدیم و در طب سنتی چین از خواص قارچ یال شیر برای درمان بیماری‌ها و حفظ سلامتی استفاده می‌شده است. این تحقیق مهم در حال کشف مکانیسم مولکولی ترکیبات قارچ یال شیر و اثرات آن بر عملکرد مغز، به ویژه حافظه است.