۰ نفر

شکستگی بینی در کودکان چه خطراتی دارد

۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۵۳
کد خبر: 699210
شکستگی بینی در کودکان چه خطراتی دارد

دو استخوان در کنار هم در بینی وجود دارد. این استخوان‌ها پل بینی را تشکیل می‌دهند. آنها به حمایت از قسمت بالایی بینی و همچنین غضروفی که قسمت پایین بینی را تشکیل می‌دهد کمک می‌کنند.

علائم و خطرات جدی شکستگی بینی کودکان

به گزارش اقتصاد آنلاین، شکستگی بینی شکستگی در یکی از استخوان‌های بینی یا در یک یا چند استخوان تشکیل‌دهنده تیغه بینی است. سپتوم سمت چپ و راست بینی را از هم جدا می‌کند. شکستگی بینی در بزرگسالان بیشتر از کودکان است. شکستگی استخوان‌های بینی کودکان سخت‌تر است. شکستگی بینی در کودکان خردسال نسبتاً نادر است زیرا آنها در فعالیت‌هایی که می‌تواند باعث شکستگی بینی شود شرکت نمی‌کنند.

خطر با افزایش سن افزایش می‌یابد. پسران بیشتر از دختران دچار شکستگی بینی می‌شوند. استخوان بینی یکی از شایع‌ترین شکستگی‌های صورت است. قسمت پایینی استخوان بینی نازک‌تر از قسمت بالایی است و راحت‌تر می‌شکند. بسیاری از کودکان صدمات دیگری مانند انحراف تیغه بینی دارند.

شکستگی بینی در کودکان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک ابتدا در مورد سابقه سلامتی کودک و جزئیات تروما سوال خواهد کرد. فرزند شما در این شرایط به معاینه پزشکی کامل نیاز دارد؛ که شامل معاینه داخلی و خارجی بینی می‌شود. از آن‌جایی که شکستگی بینی اغلب با آسیب‌های دیگر اتفاق می‌افتد، کودک به معاینه کامل برای ارزیابی سایر نواحی احتمالی آسیب مانند چشم‌ها و دندان‌ها نیاز دارد.

شکستگی بینی در کودکان

شکستگی بینی در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

درمان به علائم، سن و سلامت عمومی کودک و همچنین شدت آسیب بستگی دارد. کودکان باید برای مدتی پس از آسیب به حالت عمودی بنشینند تا به کاهش تورم و تجمع خون در بینی کمک کند.

درمان اولیه ممکن است شامل داروهای ضد درد و یخ باشد. برخی از کودکانی که آسیب‌های شدید دارند باید فوراً به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند. برخی دیگر پس از چند روز باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند. تأخیر اجازه می‌دهد تا تورم کاهش یابد.

اگر شکستگی بینی کودک شدیدتر باشد، ممکن است بلافاصله پس از آسیب به جراحی نیاز داشته باشد. سپتورینوپلاستی می‌تواند به بازیابی ظاهر زیبایی بینی و همچنین بازیابی تیغه بینی جابجا شده و راه هوایی مسدود شده بینی کمک کند.

بعد از شکستگی بینی، بینی برای بهبودی نیاز به زمان دارد. در این مدت به راحتی می‌توان به بینی آسیب زد. به همین دلیل، اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که کودکان حداقل به مدت 2 هفته از همه ورزش‌ها دوری کنند. کودک شما باید حداقل به مدت 6 هفته از ورزش‌های تماسی (مانند فوتبال یا کشتی) اجتناب کند.

عوارض احتمالی شکستگی بینی در کودکان چیست؟

شکستگی بینی در کودکان گاهی اوقات منجر به عوارض می‌شود؛ خطر عوارض ممکن است بسته به سن و میزان آسیب متفاوت باشد. برخی از عوارض احتمالی عبارتند از:

  • آبسه سپتوم
  • هماتوم سپتوم
  • خونریزی شدید بینی
  • عفونت مغز یا بافت‌های اطراف مغز
  • انسداد مجرای اشک
  • ارتباط غیرطبیعی بین حفره بینی و دهان
  • رشد ناکافی استخوان فک بالا (که باعث فرورفتگی وسط صورت می‌شود)

این عوارض اغلب به درمان اضافی مانند آنتی‌بیوتیک برای آبسه سپتوم یا تخلیه جراحی هماتوم تیغه بینی نیاز دارند. در نوزادان، شکستگی بینی نیز می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود زیرا نوزادان نمی‌توانند از طریق دهان نفس بکشند. این کودکان نیاز به درمان فوری دارند.

سخن آخر

برای درمان شکستگی بینی به جز در موارد آسیب بسیار شدید معمولاً جراحی لازم نیست. بینی شکسته معمولاً در عرض 3 هفته خودبه‌خود بهبود می‌یابد. در صورت عدم بهبود یا تغییر شکل بینی باید از پزشک کمک بگیرید. توجه کنید که همه ضربه‌هایی که به بینی وارد می‌شود باعث شکستگی بینی نمی‌شوند.