۰ نفر

چرا حس چشایی افراد چاق با لاغرها متفاوت است؟!

۱۶ بهمن ۱۴۰۱، ۲۲:۳۲
کد خبر: 699201
چرا حس چشایی افراد چاق با لاغرها متفاوت است؟!

تحقیقات قبلی محققان نشان می داد افراد چاق حس چشایی ضعیف تری نسبت به طعم شیرین دارند و خوراکیهای شیرین بیشتر از افراد لاغر اندام استفاده می کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، چاقی به تدریج موجب کاهش حس چشایی فرد نسبت به مزه شیرین و تمایل بیشتر افراد به خوردن مواد غذایی و حتی خوراکیهای شیرین تر می شود. متخصصان مغز و اعصاب در اخرین یافته های خود به ارتباط مهم بین حس چشایی و وزن بدن و نیز نحوه عملکرد مغز در مقابل مزه شیرین پی بردند.

تفاوت حس چشایی در افراد لاغر و چاق

پروفسور اندراس هاجنال یکی از محققان علوم رفتاری و اعصاب دانشکده پزشکی پن استیت در این خصوص می گوید ، زمانی که میزان حساسیت شما نسبت به خوراکیها کاهش می یابد ، شما به مصرف مقدار بیشتر خوراکیها گرایش پیدا می کنید و این یک چرخه واقعی و البته بسیار بد است.

تحقیقات قبلی محققان نشان می داد افراد چاق حس چشایی ضعیف تری نسبت به طعم شیرین دارند و خوراکیهای شیرین بیشتر از افراد لاغر اندام استفاده می کنند.

حس چشایی افراد چاق

پروفسور اندراس هاجنال و گروهی از همکاران وی به بررسی این موضوع و ازمایش بر روی دو گروه از موشهای ازمایشگاهی پرداختند. انها الکترودهایی را برای ثبت فعالیتهای سلولهای عصبی در مغز موشها قرار دادند که تغییرات را زمانی که زبان موشها در معرض طعم های مختلف شوری ، تلخی ، ترشی و شیرینی قرار گرفت، ثبت می کرد.

به گفته محققان، فعالیت نرونهای مغز موشهای سالم در زمان قرار گرفتن زبان انها در معرض مزه شیرین پنجاه درصد کمتر از موشهای چاق بود و موش های چاق در واقع حس چشایی کمتری نسبت به مزه شیرین داشتند.

به گفته محققان، هر دو گروه از موشها واکنش مشابهی نسبت به طعم شوری داشتند و با کاهش حس چشایی در موش ها میزان چاقی در انها و نیز خطر بروز دیابت افزایش یافت. موشهای چاق همچنین تمایل بیشتری به مصرف خوراکیهای شیرین از خود نشان می دادند.

به نوشته پایگاه اینترنتی ساینس دیلی ، زمانی که فرد اضافه وزن دارد ، مغز در واقع باید دستور دهد که غذای بیشتر نخور و یا انکه غذاهای با کالری بالا را انتخاب نکن اما ظاهرا در صورت عدم کنترل و عملکرد دقیق ، چاقی افزایش می یابد و اکنون ما باید بطور دقیق دریابیم که چطور حس چشایی و عملکرد مغز می تواند شما را به سوی خوردن غذای بیشتر سوق دهد.