۰ نفر

تاثیر باور نکردنی استرس بر سلامتی دندان ها

۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۲۲:۰۲
کد خبر: 699199
تاثیر باور نکردنی استرس بر سلامتی دندان ها

تاثیر استرس بر سلامت دندان ها موضوعی است که می خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم. دندان ها عمل جویدن غذا را انجام می دهند و باعث می شوند که هضم و جذب غذا توسط دستگاه گوارش و معده آسان تر شود.

آسیب باورنکردنی استرس به دهان و دندان

به گزارش اقتصاد آنلاین، استرس می تواند بر خوب جویدن غذا تاثیر بگذارد. اگر غذا خوب جویده شود سبب می شود که جریان خون در مغز شما افزایش یابد و این موضوع در جلوگیری از پیری زودرس نیز موثر است. اگر دندان های شما دچار مشکل شوند مشکلات زیادی مانند مشکل در گفتار صحیح و حتی غذا خوردن را برای شما به وجود آورد. تاثیر استرس بر سلامتی دندان ها به صورت غیر مستقیم است. استرس مستقیماً سبب ایجاد درد دندان نمی شود با این حال می تواند باعث کم خوابی و در نتیجه خستگی شود. استرس می تواند باعث دندان قروچه شود. دندان قروچه خودش یکی از دلایلی است که دندان های شما را دچار آسیب می کند. اگر استرس دارید نگران سلامت و زیبایی دندان هایتان باشید.

تاثیر استرس بر سلامتی دندان ها به چه صورتی بروز می کند؟

تاثیر استرس بر سلامتی دندان ها به صورت غیر مستقیم است و می تواند به صورت مشکلات مختلفی بروز کند. استرس علاوه بر این که می تواند سلامتی جسمی و ذهنی ما را در خطر بیندازد می تواند دندان های ما را در معرض مشکلات بسیار زیادی قرار دهد. در ادامه با برخی از مهمترین این مشکلات که ناشی از تاثیر استرس بر سلامت دندان ها است آشنا می شویم.

تورم لثه ها

استرس مقاومت لثه ها را کاهش می دهد و در نتیجه لثه متورم شده و مستعد بیماری پریودنتال می شود. حتی اگر لثه های شما به طور عادی ملتهب نباشند، هنگام استرس دچار تورم خواهید شد.

خشکی دهان و کاهش بزاق

یکی از مواردی که نشان دهنده تاثیر استرس بر سلامت دندان ها است خشکی دهان از طریق کاهش تولید بزاق است، استرس می تواند به صورت کاهش تولید بزاق ، بروز کند. این پدیده ناخوشایند اگر به مدت طولانی ادامه یابد، می تواند مشکلاتی را برای دندان های شما به وجود آورد زیرا بزاق اولین خط دفاعی ما در برابر میکروارگانیسم های موجود در دهان است. ما تکه های غذا و اسیدهایی را که به مینای دندان آسیب می رسانند را در دهان خود می جویم. تصور کنید در یک محیط بدون بزاق ، باکتری ها کربوهیدرات های موجود در غذای مانده را تجزیه می کنند و در نتیجه می توانند در ایجاد پوسیدگی و بیماری پریودنتال نقش موثری داشته باشند.

همچنین باکتری هایی که روی زبان ، لثه ها و دندان ها جمع می شوند ، اسیدهایی با بوی نامطبوع تولید می کنند و در صورت عدم وجود بزاق برای شستن آنها ، بوی آن ها غیر قابل تحمل خواهد شد.

دندان قروچه

دندان قروچه

تاثیر استرس بر سلامت دندان ها می تواند به صورت بروز دندان قروچه باشد. دندان قروچه یا براکسیسم سبب بروز مشکلاتی مانند درد در فک ، سردرد ، آسیب به دندان و مینای دندان می شود. بدی دندان قروچه این است که چون در شب شروع می شود شما بیشتر اوقات نمی توانید متوجه شوید که با این مشکل روبرو هستید.

پوسیدگی دندان

یکی از مشکلات استرس این است که فرد احساس بی حوصلگی و خستگی می کند بنابراین از انجام امور ضروری و روزمره سر باز می زند. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان یکی از این امور ضروری است. کسانی که با استرس روبه رو هستند معمولاً بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند در نتیجه شاهد پوسیدگی دندان در این افراد هستیم. بنابراین تاثیر استرس بر سلامت دندان ها موضوع مهمی است که باید جدی گرفته شود.

اختلال در مفصل فک

از دیگر مشکلات تاثیر استرس بر سلامت دندان ها می توان به اختلال در مفصل فک اشاره کرد. یک فردی که مضطرب است ممکن است بر روی عضلات فک خود فشار زیاد تری وارد کند در نتیجه این موضوع باعث می شود که به مرور دچار اختلال مفصل فک شود که به صورت درد یا حس ناخوشایند در موقع جویدن غذا خودش را نشان دهد.

چگونه از تاثیر استرس بر سلامت دندان ها بکاهیم؟

بنابراین با توجه به مشکلاتی که استرس برای سلامتی دهان و دندان دارد باید دنبال راهکاری باشیم که از تاثیر استرس بر سلامت دندان ها کم کنیم. استرس می تواند زندگی ما را از تمام زوایا در خطر قرار دهد. ابتدا باید دنبال راه حل و درمان اضطراب و استرس باشیم. برای برطرف کردن استرس راه حل های زیادی وجود دارد که در ادامه با تعدادی از راه حل های مهم و تاثیر گذار برای رفع استرس آشنا می شویم.

ورزش کردن

تغذیه مناسب

صرف زمان زیادتر با خانواده و دوستان خود

مسافرت کردن و اختصاص زمان بیشتر برای استراحت

انجام تمرینات آرامش بخش یوگا

استفاده از شمع و گیاهان در دکوراسیون داخلی محل کار و خانه

گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش

یاد بگیرید که نه بگویید. شما نباید دنبال راضی نگه داشتن همه افراد باشید.

استفاده از شبکه های اجتماعی ، رایانه و موبایل را موقتاً برای مدتی کنار بگذارید

تمرکز روی مهمترین موضوع زندگی بسیار مهم است. باید بدانید که انسان قادر به انجام تمام امور با یکدیگر نیست و دارای ظرفیت محدودی است.

بنابراین برای این که از تاثیر استرس بر سلامت دندان ها بکاهیم بهتر است ابتدا دنبال راهی باشیم که اضطراب و استرس خود را کاهش دهیم. علاوه بر رعایت موارد بالا برای کاهش استرس، پیدا کردن علت به وجود آمدن استرس و برطرف کردن آن می تواند چاره کار باشد.