۰ نفر

خوب جویدن غذا و اثرات مثبتی که بر سلامتی بدن دارد

۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۹:۳۴
کد خبر: 698206
خوب جویدن غذا و اثرات مثبتی که بر سلامتی بدن دارد

توجه داشته باشید که خوب جویدن غذا به دلیل تاثیری که بر روی بدن و گوارش می گذارد دارای مزیت های فراوانی است و به همین منظور در این مقاله به بیان بسیاری از فوایدجویدن غذا خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

خبر بد برای افرادی که غذا رو خوب نجویده میخورن

به گزارش اقتصاد آنلاین، به طور کلی افراد زیادی هستند که معتقدند راز سلامتی در چند بار جویدن است البته ممکن است آن را درک نکنید اما اقدام ساده جویدن مواد غذایی حدود ۳۲ مرتبه مزایا و فواید شگفت انگیز سلامتی را برای بدن و ذهن شما به ارمغان خواهد آورد و جالب است بدانید مربی بهداشت غذاهای آمریکایی حداقل ۳۲ بار جویدن پیش از بلعیدن را توصیه کرد و وی هر لقمه را ۱۰۰ مرتبه می جوید و اغلب نیروی خود را به آن اختصاص می داد.

آشنایی با فواید جویدن غذا

بهتر است بدانید که در واقع سیستم گوارش گروهی از اندام هایی هستند که با هم کار می کنند تا غذایی را که خورده اید به انرژی تبدیل کرده و مواد مغذی مورد نیاز طی عمکلرد های گوناگونی جذب شود. بدن ما دارای کانال هایی بهم پیوسته و میان تهی است که تقریبا ۳۰ فوت طول دارد و جهاز هاضمه یا مجرای گوش نام گرفته است. هر چیزی که می خورید در مسیر این مجراهای طولانی و پیچ در پیچ پیش رفته و پردازش می شود و این مسیر از دهان شروع شده و سپس به گلو، مری، معده، روده بزرگ و روده کوچک منتهی خواهد شد. علاوه بر اندام هایی که این کجزا را تشکیل می دهند تعدادی از اندام های فرعی نیز کار می کنند تا گوارش بهتر دندان ها، زبان، غدد بزاقی، کبد، کیسه صفرا و لوزالمعده صورت بگیرد. این ارگان ها اغلب با هم شش عملکرد اصلی را برای گوارش غذا اجرا می کنند.

هر چند بسیاری از مردم از اهمیت درست جویدن غذا آگاهی لازم را دارند اما نسبت به این امر مهم توجه چندانی نمی کنند و این در حالی است که جویدن اولین مرحله در روند هضم غذا به حساب می آید. در واقع بر خلاف تصور برخی افراد روند هضم غذا در معده آغاز نمی شود بلکه به محض ورود مواد غذایی به دهان این روند شروع می شود و آنزیم های موجود در بزاق دهان و عمل جویدن کمک می کند تا غذا شکسته شود و بر اساس نظر متخصصان جویدن نقش مهمی در هضم کامل غذا، حفظ وزن و در نهایت سلامت ایفا خواهد کرد.

مزیت های جویدن:

توجه داشته باشید که خوب جویدن غذا دارای مزیت و فواید جویدن فراوانی است که در ادامه سعی داریم شما را با برخی از مزیت های منحصر به فرد آن آشنا نماییم:

افزایش جذب ویتامین ها و مواد معدنی:

زمانی که با جویدن کامل، غذا شکسته می شود زوده ها راحت تر مواد مغذی را به خود جذب می کنند و برخی از این مواد غذایی مانند مغز میوه ها و برخی سبزیجات خام به صورت کامل در معده شکسته نمی شود نیاز به جویدن کامل خواهند داشت. همچنین زمانی که غذا خوب جویده می شود سیستم هاضمه پیغام رسیدن غذا را دریافت می کند و این امر باعث می شود سیستم گوارشی اسید ترشح این اسید غذا را هضم و به بدن کمک می کند تا مواد مغذی لازم را جذب نماید و این موارد را می توان یکی از مهم ترین فواید جویدن غذا دانست.

حفظ وزن سالم:

با بیشتر جویدن غذا دیرتر تمام می شود و افرادی که کندتر غذا می خورند کمتر خواهند خورد زیرا هنگام غذا خوردن به مغز پیغام سیر شدن ارسال می شود. چنانچه در هنگام غذا خوردن عجله کنید و غذا را به خوبی نجویید اگرچه غذا تمام می شود اما مغز که هنوز پیغام سیری دریافت نکرده و تصور دارد که هنوز گرسنه هستید. در این موارد به احتمال زیاد خوردن ادامه پیدا می کند و به مرور به افزایش وزن منجر خواهد شد.

اگر غذا به خوبی جویده نشود به دلیل بزرگ بودن ذرات آن هضم کامل در معده سخت تر می شود و مواد غذایی هضم نشده باعث افزایش باکتری در روده ها و در نتیجه بروز علائم مختلف خواهد شد. نتایج یک بررسی جدید نشان داده که خوب جویدن غذا نه تنها به شما کمک می کند که وزنتان را کاهش دهید بلکه همچنین مقدار کالری را که در هر وعده غذایی استفاده می کنید کاهش می دهد. کارشناسان تغذیه در دانشگاه پزشکی هاربین در چین با مطالعه بر روی ۱۶ مرد لاغر و ۱۴ مرد چاق طی دو مجموعه آزمایش جداگانه به نتایج فوق دست یافته اند. به طور کلی به نظر می رسد که جویدن غذا به صورت طولانی مدت در واقع فرصتی برای رسیدن سیگنال های سیری به مغز است و این سیگنال ها به مغز می روند تا به آن پیغام دهند که معده پر شده است. همچنین علاوه بر خوب جویدن میزان ترشح هورمون گرسنگی موسوم به هورمون گرلین را کاهش می دهد و از این طریق احساس سیری در انسان بیشتر خواهد شد.

ترکیب کامل ماده غذایی با براق دهان:

جویدن غذا و فواید فوق العاده و باورنکردنی 32 بار جویدن غذا

فواید جویدن غذا چندین علت پر اهمیت دارد زیرا آنزیم های موجود در بزاق دهان به شکسته شدن غذا کمک زیادی خواهد کرد و این آنزیم ها در شکسته شدن چربی نیز نقش موثری دارند. هنگامی که غذا به آرامی جویده می شود ماده غذایی به مدت طولانی تر در معرض بزاق دهان و آنزیم های مربوط به آن قرار می گیرد و اگر چربی ها شکسته نشوند مشکل گوارشی ایجاد می شود و با ترکیب کامل مواد غذایی با براق دهان غذا به راحتی از مری پایین خواهد رفت.

حفظ سلامت دندان ها:

توجه داشته باشید که روند جویدن مواد غذایی برای حفظ سلامت دندان ها نیز مفید و دارای خواهد بود زیرا نوعی ورزش برای استخوان های فک به حساب می آید و به آن استحکام خواهد بخشید. بزاقی که هنگام جویدن غذا در دهان تولید می شود برای از بین بردن باکتری های دهان لازم است و به عبارتی هر چه باکتری کمتری در دهان باشد تراکم جرم و احتمال وسیدگی دندان ها نیز کاهش پیدا می کند.

نیاز به انرژی کمتر برای هضم غذا:

یکی از فواید جویدن غذا این است که بدن معمولا برای هضم غذا انرژی زیادی مصرف می کند و اگر غذا به درستی جویده نشود سیستم های هاضمه مجبور هستند انرژی بیشتری صرف کنند و در نهایت برای شکسته شدن غذا سخت تر کار کنند. اما مواد غذایی که به خوبی جویده شده است در سیستم هاضمه به راحتی حرکت خواهد کرد.

کاهش باکتری اضافه در روده ها:

معمولا اگر غذا به خوبی جویده نشود به دلیل بزرگ بودن ذرات آن هضم کامل در معده سخت تر می شود و مواد غذایی هضم نشده باعث افزایش باکتری در روده ها و در نتیجه بروز علائم مختلف مانند تولید گاز معده و نفخ، به علت رشد بیش از حد باکتری برخی افراد دچار اسهال یا یبوست می شوند و همچنین درد معده نیز علائم شایع رشد بیش از حد باکتری در سیستم گوارشی خواهد بود.

لذت بردن از غذا:

همانطور که می دانید سریع خوردن غذا مانع از چشیدن طعم واقعی آن می شود و برای این که از غذا خوردن لذت ببرید بهتر است لقمه های غذا را به آرامی بجوید و برای تعداد دفعات جویدن نیز نمی توان توصیه خاصی کرد زیرا مدت زمان آن برای هر نوع متفاوت خواهد بود.