۰ نفر

اسرار سلامت؛ ۲۰ دقیقه وقت بگذارید تا از آلزایمر در امان باشید

۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۲۹
کد خبر: 698118
اسرار سلامت؛ ۲۰ دقیقه وقت بگذارید تا از آلزایمر در امان باشید

نتایج تحقیقات متعددی نشان می دهند که ورزش کردن، به خصوص ورزش های هوازی می تواند از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری کرده و سرعت پیشرفت آن را کاهش دهد.

جلوگیری از آلزایمر در عرض 20 دقیقه

به گزارش اقتصاد آنلاین، ورزش منظم و فعالیت بدنی تأثیرات مثبتی بر عملکرد شناختی در افراد مسن دارند. آنطور که به نظر می رسد، ورزش های هوازی بیشترین تاثیر را در این فرآیند دارند، زیرا این نوع از ورزش ها باعث بهبود عملکردهای اجرایی می شوند. در واقع ورزش کردن باعث تقویت ایمنی اعصابل شده و می تواند کنترل بیماری آلزایمر و عملکردهای مغز را به طور قابل توجهی تقویت نماید.

ورزش چگونه بر بیماری آلزایمر تأثیر می گذارد؟

در حالی که شواهد بسیاری وجود دارند که تاثیر مثبت ورزش بر آلزایمر را با قاطعیت تایید می کنند، اما نحوه اثرگذاری ورزش بر آلزایمر هنوز ناشناخته است و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. در واقع، ما می دانیم که ورزش کردن از آلزایمر جلوگیری می کند اما نمی دانیم که دقیقا چگونه آن را انجام می دهد!

به احتمال زیاد مکانیسم های مختلفی در اثر ورزش کردن ایجاد می شوند که نتیجه آن ها باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر می شود. برخی از مهم ترین تاثیرات ورزش عبارتند از:

بهبود جریان خون به مغز

افزایش کیفیت خواب

تقویت سلامت قلب و عروق و سوخت و ساز بدن

پیشگیری و درمان افسردگی

با توجه به این که درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، یافتن راهی برای تأخیر در پیشرفت این بیماری که توسط تخریب اعصاب ایجاد می شود، بسیار مهم است. افزایش میزان ورزش و فعالیت بدنی می تواند به صورت پایدار و مقرون به صرفه از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

ورزش کردن

تحقیقات در این باره چه می گویند؟

یک مطالعه که نتایج آن در سال ۲۰۲۰ در مقاله Frontiers in Neuroscience منتشر شد، تأثیر مثبت فعالیت بدنی بر بیماری آلزایمر را تأیید می کند. در این تحقیق مشخص شده است که بیماران مبتلا به آلزایمر با انجام تمرینات ورزشی طولانی مدت توانسته اند باعث بهبود جریان خون، نوروژنز بهتر و افزایش حجم هیپوکامپ شوند. علاوه بر این ها، ورزش و فعالیت بدنی در مقایسه با داروها عوارض جانبی کمتری دارند و افراد نسبت به آن ها احساس تعهد بیشتری دارند.

علاوه بر تاخیر در پیشرفت بیماری آلزایمر، ورزش می تواند خطر ابتلا به این بیماری را نیز کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد که کم تحرکی می تواند به اندازه عوامل ژنتیکی در زوال عقل نفش داشته باشد. از آنجا که بیشتر افراد در معرض خطر ژنتیکی زوال عقل نیستند، افزایش فعالیت بدنی می تواند یک استراتژی پیشگیری موثر باشد.

ورزش می تواند عملکرد شناختی را بهبود ببخشد

عوامل مختلفی بر عملکرد شناختی تأثیر می گذارند و سبک زندگی فقط یکی از آن هاست. مطالعات نشان می دهد ورزش هوازی می تواند فعالیت نوسانی مغز را تعدیل کرده و بر پویایی اعصاب تأثیر بگذارد.

افراد مسنی که به مدت ۲ تا ۱۰ سال ورزش می کنند، کاهش عملکرد شناختی کمتری را تجربه می کنند. همچنین داشتن فعالیت بیشتر باعث بهبود عملکرد اجرایی، بهبود حرکات، افزایش تمرکز و تقویت سرعت پردازش و حافظه می شود. در حالی که تمرینات هوازی برای تقویت عملکرد شناختی بهترین گزینه هستند، اما انواع دیگر تمرینات نیز مفید می باشند.

مطالعه ای که به بررسی حافظه روزمره در بزرگسالی پرداخت نشان داد در روزهایی که افراد مسن به ورزش در اوقات فراغت خود می پردازند، کمتر دچار کمبود حافظه می شوند. به عبارت دیگر، فعال بودن یا ورزش منظم می تواند اثرات ماندگاری بر روی حافظه در افراد مسن داشته باشد. این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا افراد مسن حتی در صورت عدم ابتلا به آلزایمر، مشکلات مربوط به حافظه را تجربه می کنند.

نتیجه

مطالعات با قاطعیت زیادی نشان می دهند که فعالیت بدنی و ورزش می تواند خطر آلزایمر را کاهش دهد، پیشرفت آن را به تأخیر بیندازد، عملکردهای شناختی را بهبود بخشد و اعصاب را تقویت کند.