۰ نفر

چالش دندان درد در کودکان و درمان خانگی آن

۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ۲۲:۰۶
کد خبر: 697988
چالش دندان درد در کودکان و درمان خانگی آن

آیا تا به حال با عارضه دندان درد در کودکان مواجه شده‌اید؟ واکنش شما چه بوده است؟ آیا اطلاعات پزشکی کافی در این زمینه دارید؟

با دندان درد کودکان چه کنیم؟ +درمان سریع گیاهی در خانه

به گزارش اقتصاد آنلاین، دندان درد در کودکان اغلب پس از آسیب به دندان اتفاق می‌افتد و شایع‌ترین نوع آسیب به دندان ایجاد حفره است. ایجاد حفره اغلب در نتیجه بهداشت نامناسب دندان‌ها است. باقی ماندن قند و نشاسته موجود در غذاها باعث می‌شود که باکتری‌های دهان به دندان‌ها آسیب برسانند.

چراکه این باکتری‌ها از قند و نشاسته تغذیه و اسید تولید می‌کنند که می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان‌ها و ایجاد حفره در آن‌ها شود (کرم‌‌خوردگی دندان در کودکان).به مرور این آسیب از مینا و عاج دندان عبور کرده و به بافت پالپ که قسمت نرم داخل دندان و دارای رگ‌های خونی و اعصاب است می‌رسد. در نهایت، به علت اینکه بافت پالپ داخل دندان ملتهب و آلوده می‌شود دندان درد در کودکان بروز می‌کند.

بنابراین بهتر است قبل از بروز هرگونه آسیب، برای پیشگیری هر ۶ ماه یک بار دندان‌های کودکان توسط دندانپزشک بررسی شود. در صورت بروز دندان درد نیز می‌توانید در ابتدا به صورت غیرحضوری اقدام کنید. چرا که اگر نیاز به مصرف داروهای خاصی مانند انواع آنتی‎بیوتیک باشد، پس از دارو درمانی باید برای درمان اصلی مراجعه کنید.

علائم دندان درد در کودکان

دندان درد در کودکان

در هر کودک ممکن است علائم دندان درد کمی متفاوت باشد. اما در ادامه به رایج‌ترین علائم دندان درد اشاره شده است:

درد دائمی و آزاردهنده دندان

دردی که با لمس دندان بدتر می‌شود

دردی که با خوردن غذاهای گرم یا سرد یا مایعات بدتر می‌شود

احساس درد در ناحیه فک

تب

بی‌حالی و بی‌قراری کودک

ممکن است با مشاهده این علائم، دندانپزشک دستور گرفتن تصویر اشعه ایکس از کل دندان‌ها را برای مشاهده وضعیت بافت‌های داخلی بدهد. پس حتماً قبل از هرگونه خوددرمانی به دندانپزشک مراجعه کنید یا به‌صورت غیرحضوری مشاوره بگیرید.

نحوه درمان دندان درد در کودکان

نوع درمان قطعی دندان درد معمولاً به علائم، سن و سلامت عمومی کودک شما و نیز شدت دندان درد بستگی دارد. اما به‌طورکلی درمان‌های رایجی که از سوی دندانپزشک به‌ویژه برای کاهش درد دندان آسیای کودک انجام می‌شود شامل موارد زیر است:

تجویز آنتی‌‌بیوتیک‌ها (برای درمان عفونت دندان در کودکان)

تجویز مسکن برای کنترل درد

شستشوی منظم دهان کودک با محلول آب‌نمک ولرم

کشیدن دندان کرم‌خورده

تخلیه عفونت چرکی (آبسه) در صورت لزوم

پرکردن دندان در صورت لزوم

جراحی برای برداشتن پالپ ملتهب از وسط دندان (روت کانال)

اگر عفونت شدید باشد، ممکن است کودک شما در بیمارستان تحت درمان قرار بگیرد و به تزریق وریدی آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشد.

درمان‌های خانگی و فوری دندان درد در کودکان

در اولین لحظه پس از مشاهده علائم دندان درد کودکان (بخصوص دندان درد در کودکان ۲ ساله) کارهای زیر را به‌عنوان کمک‌های اولیه انجام دهید:

در صورت امکان از دستکش طبی استفاده کنید و به دنبال علت دندان درد باشید.

به دنبال تورم و قرمزی لثه و گونه در اطراف دندان باشید که ممکن است نشانه وجود آبسه دندان باشد. تغییر رنگ یا شکستگی دندان را بررسی کنید.

بررسی کنید که آیا دندان شل است یا خیر. چراکه اگر دندانی شل، بی‌رنگ یا شکسته پیدا کردید، احتمالاً علت دندان درد را یافته‎ اید.

برای حذف هر تکه غذایی که ممکن است بین دندان گیر افتاده و باعث درد شده باشد، از نخ دندان استفاده کنید.

حدود یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان کوچک آب گرم مخلوط کنید. از کودک بخواهید دهان خود را با این محلول به مدت ۳۰ ثانیه بشوید و بعد تف کند. این کار باعث از بین ‌رفتن باکتری‌ها در آن منطقه یا اطراف آن می‌شود و به ترمیم سریع‌تر کمک می‌کند.

کمپرس سرد را روی قسمت خارجی گونه کودک خود در نزدیکی ناحیه دردناک یا متورم قرار دهید. اگر کیسه کمپرس ندارید، می‌توانید به‌جای آن یخ را در یک حوله یا پارچه کوچک بپیچید و روی محل قرار دهید. بگذارید حوله یا کمپرس هر بار به مدت ۱۵ دقیقه، و نه بیشتر، روی محل درد بماند. زیرا تماس زیاد یخ با پوست ممکن است باعث ایجاد آسیب پوستی و قرمزی شود.

اگر درد ادامه داشته باشد، کودک شما می‌تواند از داروهای ضدالتهاب مانند استامینوفن و ایبوپروفن متناسب با وزن خود استفاده کند. به‌هیچ‌وجه نباید آسپیرین یا مسکن را روی لثه کودک خود بمالید. زیرا این مواد بسیار اسیدی هستند و می‌توانند باعث سوختگی شوند. اگر به درمان موضعی نیاز دارید، روغن میخک به‌عنوان یک داروی خانگی و ضدمیکروب و ضدقارچ گزینه خوبی است. روغن میخک را به‌آرامی با پنبه به محل آسیب‌دیده اطراف دندان بکشید تا درد دندان در کودک را به طور موقت تسکین دهد. استفاده موضعی از سیر، چای خشک و عصاره وانیل نیز تا حدودی برای تسکین درد مناسب است؛ اما بعضی از کودکان به آن‌ها آلرژی دارند.

در نهایت اینکه اگر دندان درد بیش از ۲۴ ساعت ادامه داشته باشد، باید کودک را در اولین فرصت به دندانپزشکی برسانید.

روش‌های ذکر شده درمان‌های فوری خوبی برای دندان درد در کودکان هستند؛ بخصوص در هنگام شب که امکان مراجعه به مراکز درمانی وجود ندارد. پس می‎توان از آن‎ها به عنوان روش‎های درمان فوری دندان درد شبانه کودکان نیز یاد کرد.

درمان گیاهی دندان درد در کودکان

از نظر متخصصان طب سنتی، استفاده از سرکه سیب، عصاره سیر، عصاره وانیل و حتی کمپرس سرد در تسکین موقت درد دندان کودکان بسیار موثر است. البته ممکن است بعضی از کودکان به سیر آلرژی داشته باشند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر عفونت‌های دندانی هستند. اما شما می‌توانید با آموزش نحوه صحیح مسواک زدن (دو بار در روز) و نخ دندان کشیدن (شب‌ها) از بروز دندان درد در کودک خود پیشگیری کنید. به کودک خود غذاهای سالم بدهید و مصرف غذاهای سرشار از قند و نشاسته را محدود کنید. حتی اگر به کمک روش‌های ذکر شده در بالا درد کودک شما برطرف شود، باز هم ممکن است حفره یا پوسیدگی دندان وجود داشته باشد که می‌تواند به آبسه‌ای دردناک تبدیل شود.