۰ نفر

اهمیت سالم نگه داشتن دندان شیری برای کودکان

۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۹:۱۴
کد خبر: 696724
اهمیت سالم نگه داشتن دندان شیری برای کودکان

دندان های شیری به دندان هایی گفته میشود که از ماه ششم شروع به رشد میکنند و تا ۳ سالگی ادامه دارند. این دندان ها در رشد و تغذیه کودک نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند بنابراین نگهداری و مراقبت از آنها به اندازه دندان های دائمی اهمیت دارد.

اهمیت دندان شیری و تاثیر آنها روی دندان های دائمی

به گزارش اقتصاد آنلاین،اولین دندان کودک از 6 ماهگی شروع به رویش میکند درست بعد از رویش اولین دندان شیری می بایست مادر کودک با یک پارچه تمیز سطح دندان را بعد از هر وعده شیر دادن به کودک تمیز نماید بتدریج تا 5/2 سالگی مابقی دندانهای شیری کودک رویش می یابند و در پایان 5/2سالگی دارای 20دندان شیری است که از این زمان اهمیت مسواک کردن دندانهای کودک را به مادران یاداور میشویم.

با توجه به اینکه کودکان در این سن عالقه فراوانی به شیرینی جات و تنقالت دارند، بهتر است ذائقه کودک را در این زمان به سمت خوردن میوه و مواد غذایی مناسب تغییر دهیم . چرا که خوردن شیرینی و مواد قندی بخصوص شکالت چسبنده محیط دهان را اسیدی وسبب پوسیدگی در دندانهای کودک می شوند.

دندان شیری

انجام فلورایدتراپی توسط پزشک هر6 ماه یکبار برای کودک از سه سالگی به بعد توصیه میگردد تا دندانها نسبت به پوسیدگی مقاوم شوند. از 6سالگی به بعد اولین دندانهای دائمی در پشت دندانهای شیری شروع به رویش میکند که به اشتباه، دندان شیری توسط والدین تلقی میگردد.

این دندان به علت شیارهای عمیق مستعد پوسیدگی میباشند . که بهتر است با مراجعه به دندانپزشک شیار این دندانها توسط ماده ای سفید رنگ پوشش داده شوند تا پوسیده نشوند. تقریبا از 7سالگی به بعد به مرور دندانهای شیری جلو کودک توسط دندانهای دائمی جایگزین میشوند و این روند تا 12سالگی ادامه میابد و از این به بعد است که تمام دندانهای موجود در دهان کودک دائمی است و مراقبت خاصی را میطلبد، مثل استفاده از نخ دندان و مسواک بعد از هر وعده غذا.

از وظایف مهم و اختصاصی دندان های شیری

 1 )این دندانها در تغذیه ، جویدن صحیح و سالمت نقش موثری دارند.

2 )حفظ زیبایی و کمک به حفظ سالمت روحی و روانی کودک.

3 )فضای الزم جهت رویش دندانهای دائمی را تامین می کنند. 4 )در نهایت پوسیدگی دندان شیری موجب اسیب به جوانه دندانهای دائمی زیرین میگردد.

تغذیه و پوسیدگی دندانی در کودکان

  •  از دادن شیر به کودکان در هنگام خواب تا حد امکان خودداری شود.
  •  استفاده از شیشه شیر پس از یکسالگی قطع شود.
  •  از اضافه نمودن قند به محتویات شیشه شیر خودداری شود.

نکات قابل توجه

1 )به فاصله هر4 تا6 ماه جهت بررسی وضعیت دندانهای کودک به دندانپزشک مراجعه شود.

2 )از خوردن شیرینی و شکالت خودداری شود و در صورت استفاده پس از هر بار میل کردن بهتر است دهان با اب شستشو داده شود.

3 )دقت شود دندانهای شیری نبایستی زودتر از رویش دندان دائمی زیرین کشیده شوند.

4 )برای کودکان از مسواک های مخصوص کودکان و خمیر دندان مناسب اطفال استفاده شود.