۰ نفر

ونیر کامپوزیت دندان

۱۸ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۳۰
کد خبر: 693664
ونیر کامپوزیت دندان

داشتن دندان‌های بی‌نقص و لبخندی زیبا، تاثیر فراوانی در ظاهر افراد دارد و با توجه به این اهمیت، درمان‌های زیبایی دندان در سال‌های اخیر با استقبال قابل‌توجهی روبرو شده‌ است.

شاید در سال‌های نه‌چندان دور، داشتن یک لبخند زیبا، برای هر شخصی یک آرزو بود؛ اما امروزه همه افراد با بهره‌مندی از علم دندانپزشکی، می‌توانند سلامتی و زیبایی دندان‌های خود را تضمین کنند.

یکی از روش‌های مرسومی که در سال‌های اخیر برای داشتن دندان‌هایی سفید، مرتب و زیبا مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از کامپوزیت است. اما وقتی از این روش درمان صحبت می‌شود، بسیاری از افراد بلافاصله ونیر را در ذهن خود تداعی می‌کنند؛ اما باید بدانید که کامپوزیت‌ها در علم دندان‌پزشکی، انواع و کاربردهای مختلفی دارند.

همین موضوع دلیلی شد تا در این نوشته، کامپوزیت دندان را با جزئیات فراوان توضیح دهیم. ابتدا آن را تعریف و سپس انواع و کاربردهای آن را بیان خواهیم نمود؛ سپس عملیات کامپوزیت مربوط به دندان‌های جلو را همراه با مراحل و نکات مهم آن توضیح خواهیم داد. بنابراین اگر شما هم درباره زیبایی دندان‌ها، کامپوزیت، ونیر و بسیاری دیگر از مفاهیم مرتبط با آن‌ها پرسش‌هایی در ذهن دارید، این مقاله را تا پایان بخوانید.

ونیر کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت‌ها همان مواد سفید‌رنگی هستند که برای پرکردن یا ترمیم بخشی از دندان شکسته‌شده، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد کامپوزیتی که حالت خمیری داشته و هم‌رنگ دندان‌های شما هستند، در دندان‌پزشکی زیبایی نیز کاربرد دارند؛ به این صورت که دندان‌پزشک یک لایه از آن را روی سطح دندان شما قرار داده، به آن فرم می‌دهد و سپس برای تثبیت این مواد، آن را به کمک لیزر محکم می‌کند.

مراحل انجام کامپوزیت دندان

اگر شما هم قصد دارید که برای داشتن لبخندی زیباتر از درمان‌های کامپوزیتی استفاده کنید، باید بدانید که نصب آن‌ها طی چند مرحله صورت می‌گیرد. در این نوشته این فرآیند را به 9 مرحله تقسیم کرده‌ایم که هرکدام را مختصرا توضیح می‌دهیم.

ونیر کامپوزیت دندان

1. مشاوره

برای برطرف کردن ایرادات ظاهری دندان‌ها به‌وسیله روش کامپوزیت، ابتدا باید تحقیقات لازم را انجام دهید؛ سپس یک دکتر دندان‌پزشک خوب و مطمئن را انتخاب و به کلینیک ایشان مراجعه کنید، تا پس از بررسی وضعیت دهان و دندانتان، شرایط مطلوب شما برای استفاده از این روش را تایید کند.

2. انتخاب رنگ

پس از مشاوره، مراحل اصلی عملیات کامپوزیت کردن دندان‌ها آغاز می‌شود. انتخاب رنگ، اولین مرحله در فرآیند کامپوزیت دندان است؛ در واقع دندان‌پزشک سایه رنگ کامپوزیت‌ها را کنار دندان بیمار قرار داده و او را برای انتخاب رنگ مناسب راهنمایی می‌کند. انتخاب نهایی رنگ عموما با ترکیبی از راهنمایی پزشک و سلیقه شخصی بیمار صورت می‌گیرد.

3. آماده‌سازی دندان‌ها

آماده‌سازی و تمیزکردن دندان‌ها، یکی از مهم‌ترین مراحل در روش کامپوزیت ونیر است. هرچند که مینای دندان در این روش تراشیده نمی‌شود، اما سطح دندان‌ها باید عاری از هرگونه جرم و پلاک باشد. بنابراین دندان‌پزشک پیش از شروع فرآیند نصب، هرگونه مواد غذایی، جرم و پلاک را از سطح دندان پاک کرده و در صورت ایجاد پوسیدگی‌هایی بر آن، اقدام به پاکسازی این پوسیدگی‌ها خواهد کرد.

ونیر کامپوزیت دندان

 4. اسیدشویی سطح دندان

به‌منظور ایجاد پیوند لازم میان سطح دندان و مواد کامپوزیتی، از فرآیند اسیدشویی استفاده می‌شود. ماده ژل‌مانندی حاوی 30 تا 40 درصد اسید فسفریک، در این مرحله توسط دندان‌پزشک روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و پس از 15 ثانیه، کاملا از دهان شستشو داده می‌شود. پس از انجام این مرحله، دهان شما برای انجام کامپوزیت دندان کاملا آماده است.

5. قرار دادن عامل پیونددهنده کامپوزیت

پس از آماده‌سازی دندان‌ها، زمان مناسب برای قرار دادن عامل پیونددهنده کامپوزیت بر روی آن‌هاست. این ماده با استفاده از یک اپلیکاتور یا برس کوچک بر سطح دندان قرار داده می‌شود و دندان‌پزشک با تاباندن نور لیزر به مدت 10 الی 20 ثانیه، کاتالیست‌های این ماده را فعال می‌کند.

6. فرم دهی ماده کامپوزیت

فرم دهی ماده کامپوزیت نیازمند دقت و ظرافت بالایی است و نتیجه نهایی آن را می‌توان هنر دست دندانپزشک دانست. در این مرحله از کامپوزیت دندان، برای قرار دادن مواد روی سطح دندان‌ها، از تکنیک لایه‌گذاری استفاده می‌کنند تا این ترمیم، شکل و رنگ طبیعی‌تری را ایجاد کند.

گفتنی است که در تکنیک لایه‌گذاری، دندان‌پزشک ابتدا لایه بسیار نازکی را بر روی سطح دندان قرار می‌دهد و آن را با تاباندن نور لیزر سفت می‌کند و پس از آن لایه بعدی را قرار می‌دهد؛ این فرآیند تا رسیدن به نتیجه دلخواه، مرتبا تکرار خواهد شد.

اگر دندان خود را از دست بدهید میتوانید از ایمپلنت دندان استفاده کنید.

7. سفت کردن مواد روی دندان

پس از قرارگیری لایه‌های کامپوزیت روی دندان و رضایت دندان‌پزشک از شکل و فرم آن، نور لیزر به مدت 10 تا 40 ثانیه بر مواد تابیده می‌شود تا آن را در جای خود محکم کند. در صورتی که دندان‌پزشک در پایان این فرآیند از شکل نهایی رضایت نداشته‌ باشد، لایه دیگری را روی دندان قرار می‌دهد و این مرحله تا رسیدن به شرایط مناسب ادامه پیدا می‌کند.

 8. پالیش کردن کامپوزیت

پس از اینکه کامپوزیت دندان سفت شد، دندان‌پزشک با استفاده از نوارهای سمباده و دیسک‌های مخصوص، می‌تواند عملیات پولیش کردن سطح دندان‌ها را انجام دهد. این مرحله باعث جلا دادن و ایجاد سطحی صاف و درخشان در دندان‌های فرد شده و ظاهری طبیعی و مشابه دندان‌های اصلی او را به‌وجود می‌آورد. در پایان این مرحله نیز، بیمار دندان‌های خود را در آینه می‌بیند و در صورت مشاهده ایراد یا تمایل به ایجاد تغییری در آن‌ها، این موارد را به دندان‌پزشک خود اطلاع می‌دهد.

9. ارزیابی نحوه گاز زدن

هدف از این مرحله، پیش‌گیری از مشکلات بیمار هنگام گاز زدن یا جویدن غذا، بعد از انجام کامپوزیت دندان است. در این ارزیابی، کاغذ کاربنی بین دندان‌های بیمار قرار می‌گیرد تا او این کاغذ را گاز بگیرد؛ دندان‌پزشک نیز رد دندان‌های او بر کاغذ را بررسی کرده و اگر ایرادی مشاهده شود، آن را به‌وسیله پولیش اصلاح خواهد کرد.

این ارزیابی به این صورت انجام می‌شود که کاغذ کاربنی بین دندان‌های بیمار قرار داده شده و از او خواسته می‌شود تا آن را گاز بگیرد. دندان‌پزشک با مشاهده رد دندان‌های بیمار بر روی این کاغذ و بررسی آن، در صورتی که ایرادی را در آن مشاهده نماید، با استفاده از پولیش اقدام به اصلاح و برطرف کردن ایرادات موجود خواهد کرد.

ونیر کامپوزیت دندان

کلام پایانی

داشتن لبخندی زیبا یکی از دغدغه‌های افراد در سال‌های گذشته بوده و به همین دلیل، استفاده از روش درمان زیبایی کامپوزیت به‌دلیل فرآیند ساده‌تر و قیمت مناسب، از محبوبیت بالایی برخوردار شده‌ است. انجام کامپوزیت دندان، در 9 مرحله صورت می‌گیرد و قبل و بعد از آن، باید به نکات متعددی توجه کرد تا تجربه این درمان زیبایی برای شما لذت‌بخش‌تر باشد. این مراحل و نکات را توضیح دادیم تا پس از خواندن این مقاله، اطلاعات شما از کامپوزیت ونیر و جزئیات آن نسبت به قبل افزایش یابد.

در پایان نیز لازم به ذکر است که حتما در انتخاب مرکز انجام خدمات کامپوزیت دقت کافی را داشته‌ باشید؛ چرا که درمان‌های مربوط به دهان‌ و دندان از حساسیت بالایی برخوردارند و کوچکترین ایراد، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری داشته‌ باشد. کلینیک دندانپزشکی آتن، یکی از همین مراکز معتبر است که در شرایط اقتصادی کنونی، تلاش می‌کند تا لبخندی زیبا و خاص را با بهترین قیمت به شما هدیه دهد.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۷۷۸۵۲۱۳۶

۰۹۳۷۵۹۴۹۶۲۸

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.