۰ نفر

آیا بدن به رژیم های سم زدایی نیاز دارد؟

۱۳ دی ۱۴۰۱، ۱۸:۴۶
کد خبر: 692852
آیا بدن به رژیم های سم زدایی نیاز دارد؟

محصولات سم‌زدا به‌هیچ‌وجه ضروری نیستند و حتی می‌توانند پیامدهای منفی بیشتری نسبت به پیامدهای مثبت احتمالی داشته باشند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، این روزها با سرک کشیدن به صفحات مجازی حتما با موضوعاتی مانند رژیم‌های سم‌زدایی مواجه می‌شوید. گاهی اوقات حتی این رژیم‌ها توسط بعضی از چهره‌های مشهور تبلیغ می‌شوند و همین اتفاق هم بررسی واقع‌بینانه آنها را سخت‌تر می‌کند.

آیا بدن ما برای حفظ سلامت اش به رژیم‌های سم‌زدایی نیاز دارد؟! همین ابتدای مطلب باید بگوییم که پاسخ واضح است؛ خیر! بدن ما مطلقا به چنین رژیمی نیاز ندارد! درواقع، محصولات سم‌زدا به‌هیچ‌وجه ضروری نیستند و حتی می‌توانند پیامدهای منفی بیشتری نسبت به پیامدهای مثبت احتمالی داشته باشند.

بدن انسان و عملکردهای طبیعی سم‌زدایی

خیلی قبل‌تر از این‌که ایده «سم‌زدایی» در جوامع امروزی مطرح شود، انسان‌ها در وضعیت‌های بسیار سخت به حیات شان ادامه دادند و زنده ماندند. پس چطور ممکن است که انسان‌ها بدون آبمیوه‌های سم‌زدا و مکمل‌های سم‌زدایی زنده مانده باشند؟ پاسخ هم ساده و هم پیچیده است: بدن انسان. متابولیسم و دیگر فرایندهای بیولوژیکی طبیعی می‌توانند زائدات سمی خاصی را به‌وجود بیاورند که قطعا باید از بدن دفع شوند اما هیچ ضرورتی ندارد که ما مستقلا نگران دفع آنها باشیم. درواقع، بدن انسان به‌طور طبیعی دارای ارگان‌های مهمی مانند کلیه‌ها، روده‌ها و کبد است که همگی از بدو تولد به بعد درحال انجام دادن فرایندهای سم‌زدایی برای ما هستند.

تا زمانی که بدن ما هیدراته بماند یا تعادل آب در آن حفظ شود، کلیه‌ها می‌توانند سموم مختلف مانند آمونیاک، اوره و اسید اوریک را از طریق ادرار دفع کنند. کبد هم سموم مختلف را از طریق کانال‌های سینوسی تصفیه می‌کند. این کانال‌ها توسط سلول‌های ایمنی پوشیده شده‌اند و سموم مختلف را می‌گیرند، هضم می‌کنند و دفع می‌کنند تا از طریق مدفوع به خارج از بدن فرستاده شود. وقتی که روده‌ها و دستگاه گوارش هم غذاها را هضم می‌کنند، مواد زائد درنهایت با تحرکات روده از طریق مدفوع خارج می‌شوند. مهم‌ترین نکته درباره همه این اندام‌های داخلی، این است که همگی بدون توجه به اراده ما و فارغ از این‌که دقیقا چه می‌خوریم یا می‌نوشیم، درحال تصفیه مواد زائد هستند و عملکردهای طبیعی شان را انجام می‌دهند.

رژیم غذایی سالم و متعادل، کلید محافظت از عملکردهای طبیعی

یکی از موثرترین و ساده‌ترین کارهایی که همه ما می‌توانیم برای محافظت از عملکردهای طبیعی بدن انجام دهیم، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل است. دریافت همه مواد مغذی ضروری از طریق رژیم غذایی به اندام‌های داخلی بدن کمک می‌کند تا عملکردهای شان را بدون نقص اجرا کنند، درحالی که پیروی از رژیم غذایی سالم یعنی اساسا سموم کمتری هم برای تصفیه‌سازی وارد بدن می‌شوند. فعالیت‌های بدنی منظم هم جریان خون و تحرکات روده را در وضعیت مطلوب نگه می‌دارند و همچنین به ارتقای وضعیت سلامت روان هم کمک می‌رسانند. شاید این مسائل در نگاه اول برای شما اهمیت خاصی در سم‌زدایی نداشته باشند اما واقعیت این است که همگی به اندام‌های داخلی بدن برای تصفیه سموم مختلف کمک می‌کنند.

بی‌اعتباری مکمل‌های سم‌زدایی

این مکمل‌ها با ادعاهای بی‌اساس ساخته شده‌اند، بسیار گران هستند و نتایج پایداری هم ندارند. حتی اگر در بعضی موارد به کاهش وزن کمک کنند، به‌محض قطع مصرف آنها دوباره با مشکلات قبلی مواجه خواهید شد. ضمن این‌که اکثریت این مکمل‌ها تحت نظارت‌های علمی و قانونی قرار ندارند؛ یعنی هیچ مرجع معتبری اساسا این مساله را بررسی نکرده است که آیا فهرست ترکیبات تشکیل‌دهنده آنها با ترکیبات واقعا به‌کار رفته در آنها تطابق دارد یا نه؟ یا این‌که اصلا این محصولات برای مصرف عمومی مناسب هستند یا نه؟ به همین دلیل هم متخصصان تغذیه تاکید می‌کنند که از محصولات سم‌زدا و محصولات مشابه آنها دوری کنید، چراکه هم غیرایمن هستند و هم باعث تداخل با مواد غذایی دریافتی می‌شوند.