۰ نفر

گروه خونی در سکته قلبی موثر است؟

۱۳ دی ۱۴۰۱، ۱۶:۲۱
کد خبر: 692823
گروه خونی در سکته قلبی موثر است؟

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: افرادی که یکی از گروه های خونی A را دارند، در مقایسه با سایر گروه های خونی، بیشتر در معرض سکته قبل از ۶۰ سالگی قرار دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بر اساس مطالعات جدید محققان مشخص شد، گروه‌ های خونی، تنوع غنی از مواد شیمیایی را که روی سطح گلبول ‌های قرمز خون ما نمایش داده می‌ شوند، توصیف می‌ کنند. در این میان تحقیقات ژنومی جدید یک رابطه واضح بین ژن زیر گروه A۱ و سکته زودرس را کشف کرده است.

طی این مطالعه، محققان داده‌های ۴۸ مطالعه ژنتیکی را جمع ‌آوری کردند که شامل تقریباً ۱۷ هزار فرد مبتلا به سکته مغزی و نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر در  گروه کنترل بود که سابقه سکته نداشتند. همه شرکت کنندگان بین ۱۸ تا ۵۹ سال سن داشتند.

بررسی های انجام شده در کل ژنوم این افراد، دو فاکتور را نشان داد که به شدت با خطر اولیه سکته مرتبط است. یکی از این فاکتورها متعلق به ژنی بود که با گروه خونی در ارتباط است.

تجزیه و تحلیل های بعدی، انواع خاصی از ژن ‌های گروه خونی را نشان داد که در شاخه های مختلف گروه A کد گذاری شده بود. نکته جالب توجه این است که  این افراد در مقایسه با جمعیتی از گروه‌های خونی دیگر، ۱۶  درصد بیشتر احتمال تجربه سکته را قبل از سن ۶۰ سالگی داشتند.

برای افرادی که دارای ژن گروه O۱ بودند، این خطر ۱۲ درصد کمتر بود. با این حال، محققان خاطرنشان کردند: این خطر سکته در ارتباط با گروه خونی A بسیار کم است، بنابراین نیازی به انجام غربالگری اضافی در این گروه نیست.

استیون کیتنر، نویسنده ارشد این مطالعه و متخصص مغز و اعصاب عروقی از دانشگاه مریلند در این رابطه گفت: ما هنوز نمی دانیم که چرا گروه خونی A خطر بیشتری ایجاد می کند.  احتمالاً این موضوع با عوامل انعقاد خون مانند پلاکت‌ ها و سلول‌ هایی که رگ‌ های خونی را می‌ پوشانند و همچنین سایر پروتئین‌ های در حال گردش که همگی در ایجاد لخته‌های خون نقش دارند، ارتباط دارد.

به گفته نویسندگان، سکته مغزی در افراد جوان به ندرت به دلیل تجمع رسوبات چربی در شریان ها (فرآیندی به نام تصلب شرایین)  رخ داده و بیشتر به دلیل عوامل مرتبط با تشکیل لخته ایجاد می شود.

این مطالعه همچنین نشان داد:افراد دارای گروه خونی B بدون در نظر گرفتن سن، حدود ۱۱ درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی در مقایسه با افراد دیگر هستند.

توالی ژنتیکی انجام شده برای گروه های خونی A و B نیز با خطر کمی بالاتر لخته شدن خون در سیاهرگ ها به نام ترومبوز وریدی همراه است. شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Neurology منتشر شده است.