۰ نفر

کشف داروی جدید ضد کرونا / عوارض جانبی داروی جدید کووید-۱۹ بر بیماران

۱۰ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۳۱
کد خبر: 692024
کشف داروی جدید ضد کرونا / عوارض جانبی داروی جدید کووید-۱۹ بر بیماران

بیماران کووید-۱۹ ممکن است به زودی یک قرص جدید ضد ویروسی که شبیه داروی تزریقی رمدسیویر است، دسترسی یابند که بتواند از آنها در برابر بیماری شدید محافظت کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، این داروی جدید تجربی به نام VV116 در مرحله سوم کارآزمایی بالینی در چین توانست به همان اندازه قرص پاکسلووید از افراد در معرض خطر بیماری شدید کووید-۱۹ محافظت کند.

رن ژائو، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه جیائو تانگ در شانگهای چین و یکی از نویسندگان مقاله این پژوهش گفت این کارآزمایی بالینی به «موفقیت بزرگی» رسیده است.

داروی VV116 که شبیه به داروی تزریقی داخل‌وریدی رمدسیویر اما به شکل قرص است، هنوز به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا نرسیده است.

کارشناسان می‌گوید ممکن است ابتدا لازم باشد این قرص در گروه بزرگتر و متنوع‌تری از بیماران بررسی شود تا اثرات جانبی نادر آن مشخص شود و معلوم شود آیا در برابر سویه‌های جدید کرونای اُمیکرون که از هنگام انجام این کارآزمایی ظهور کرده‌اند، هم مؤثر است یا نه.

نتایج این کارآزمایی در ۲۸ دسامبر در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

پاناگیس گالیاستوس، استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز درباره این دارو گفت: «شما دارویی دارید که ظاهرا به همان اندازه قرص پاکسلووید مؤثر است، اما مصرف آن راحت‌تر است.»

کارآزمایی بالینی این دارو نشان داد که عوارض جانبی کمتری را نسبت به قرص پاکسلووید نشان داد، در حالیکه حدود ۶۷ درصد از بیمارانی که این قرص را دریافت کرده بودند، عوارض جانبی را گزارش کرند، این میزان در دریافت‌کنندگان قرص پاکسلووید ۷۷ درصد بود. این داروی جدید همچنین در موارد کمتری با داروهایی دیگری مانند داروهای مصرفی برای بیخوابی، حمله تشنجی یا فشار خون بالا تداخل ایجاد کرد.

گالیاستوس گفت: «به نظر می‌رسد یک وسیله دیگر به جعبه ابزار ما برای مقابله با کرونا افزوده شده است.»

در این کارآزمایی، در بیماران دریافت‌کننده داروی جدید افزایش میزان تری‌گلیسریدهای خون (یک نوع چربی در خون که احتمال بیماری قلبی و سکته مغزی را بالا می‌برد) در ۱۱ درصد افراد مشاهده شد، در حالیکه در دریافت‌کنندگان پاکسلووید این میزان ۲۱ درصد بود.

به گفته گالیاستوس، این کاهش اثرات جانبی «امتیاز عمده‌ای» به شمار می‌رود.

در کارآزمایی بالینی داروی VV116، بیش از ۳۸۰ بیمار برای پنج روز این دارو را مصرف کردند. گروهی دیگر از بیماران با شمار مشابه هم داروی پاکسلووید را مصرف کردند.

بیماران دریافت‌کننده ٰVV116 چهار روز پس از شروع دارو بهبود یافتند (بهبود به عنوان بدون علامت بودن برای دو روز متوالی تعریف شده بود). در بیماران دریافت‌کننده پاکسلووید بهبودی پس از پنج روز ایجاد شد.

یافته‌های این بررسی نشان داد که حدود ۹۸ درصد بیماران در طول چهار روز پس از دریافت دارو بهبود پیدا کرده‌اند و هیچکدام دچار بیماری شدید کووید-۱۹ نشدند.

این پژوهشگران یادآور شدند گرچه بیماران دریافت‌کننده پاکسلووید گاهی دچار عود علائم در طول روزها یا هفته‌های پس از پایان درمان می‌شوند، پدیده بازگشت علائم در تجویز داروی تزریقی داخل‌وریدی رمدسیویر که داروی جدید شکل خوراکی آن است، مشاهده نمی‌شود.

مرحله سوم کارآزمایی بالینی در شکل استانداردش معمولا شامل تا ۳۰۰۰ شرکت‌کننده می‌شود، هر چند کارآزمایی مرحله سوم یا نهایی قرص پاکسلووید با ۲۲۰۰ شرکت‌کننده انجام شد. شمار افراد شرکت‌کننده در این کارآزمایی بالینی پژوهشگران چینی بسیار کمتر بود.

گالیاستوس گفت: «عوارض جانبی نادر داروها فقط هنگامی مشخص می‌شود که جمعیت بزرگتری از افراد را وارد کارآزمایی بالینی کنید. انجام این کار مانند خرید بلیط آزمایی است: یک عارضه جانبی نادر که شیوعی در حد یک در یک میلیون دارد، در صورتی که صد نفر در کارآزمایی بالینی شرکت کرده باشند، احتمالا شناسایی نمی‌شود و نیاز به شمار بسیار بیشتری از افراد هست تا بتوان این عارضه را شناسایی کرد.»

قرص پاکسلووید می‌تواند باعث ایجاد آسیب کبدی هم بشود، عمدتا در بیمارانی که از قبل مشکلات کبدی دارند. این دارو همچنین ممکن است به داروی استاتینی کاهنده چربی و داروی قلبی تداخل کند.»

گالیاستوس گفت: «پاکسلووید هنوز دارویی عالی است، اما دلایل گوناگونی ممکن است مانع شود که افرادی که به آن نیاز دارند، به آن دسترسی پیدا کنند.»

داروهای ضد ویروسی مانع از تکثیر شدن ویروس‌ها می‌ششوند و کمتر نسبت به تغیرات کروناویروس مانند ایجاد سویه‌های جدید حساس هستند و کارآیی خود را حفظ می‌کنند.