۰ نفر

چگونه کودکان را از چاقی نجات دهیم؟

۵ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۴۰
کد خبر: 691095
چگونه کودکان را از چاقی نجات دهیم؟

چاقی دوران کودکی یک بیماری پیچیده است که فاکتورهای متعددی از جمله ژنتیک، الگوهای غذایی، سطح فعالیت بدنی و وضعیت خواب در آن نقش دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در مقایسه با کودکان با وزن مناسب، کودکان دارای اضافه وزن یا چاقی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسم، آپنه خواب، مشکلات استخوان و مفاصل، دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی هستند و به دنبال آن بزرگسالان چاق نیز در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی، بسیاری از انواع سرطان، مرگ زودرس و بیماری های روانی مانند افسردگی و اضطراب هستند.

اگرچه هیچ راه حل واحدی برای مقابله با چاقی وجود ندارد، اما راه‌های زیادی وجود دارد که والدین می‌توانند عادت های سالم را برای تمام طول زندگی در خانه ایجاد کنند و به کودکان کمک کنند وزن مناسبی داشته باشند.

ایجاد فرهنگ الگوی تغذیه سالم در خانواده

داشتن الگوهای تغذیه سالم در یک خانواده به کودکان کمک می کند تا با افزایش سن به وزن سالم برسند و حفظ کنند. خوردن انواع سبزی ها و میوه ها، غلات کامل، غذاهای پروتئینی بدون چربی و لبنیات کم چرب و بدون چربی بسیار توصیه می شود و خانواده را برای سلامتی مطلوب آماده می کند.

با درست کردن بشقاب میوه و سبزی می توانیم به فرزندان خود کمک کنیم تا مواد مغذی موردنیاز خود را دریافت کنند و با جایگزین کردن نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه، نوشیدنی‌های میوه‌ای و شیر طعم‌دار با آب یا شیر کم‌چرب، به بچه‌ها کمک کنیم تا درباره نوشیدنی‌شان تجدید نظر کنند.

به عنوان یک خانواده فعالیت بدنی خود را افزایش دهیم

جوانان فعال نسبت به افراد غیر فعال دارای عضلات و استخوان های قوی تر، آمادگی قلبی عروقی بهتر و چربی بدن کمتری هستند.

با تبدیل ورزش به یک امر خانوادگی، به فرزندان خود کمک کنیم بیشتر فعالیت کنند. قدم زدن قبل و بعد از مدرسه، دوچرخه سواری و مسابقه در حیاط، همگی جزو فعالیت بدنی محسوب می شود. سایر فعالیت ها مانند شستن ماشین و نظافت اتاق نیز می تواند کمک کننده باشد.

خواب به موقع و به اندازه کودکان خود را کنترل کنیم

خواب خوب به پیشگیری از دیابت نوع ۲، چاقی و پیشگیری از اختلالات توجه و رفتار کمک می کند. کودکانی که خواب کافی ندارند در خطر افزایش وزن هستند. محققان هنوز در تلاش هستند تا متوجه شوند چگونه خواب با افزایش وزن مرتبط است. برخی از دلایل ممکن است وادار کردن کودک به خوردن بیشتر یا فعالیت بدنی کمتر به دلیل کمبود انرژی باشد.

مدت استفاده کودکان خود از تلویزیون، لپ تاپ، تلفن همراه و رسانه های مجازی را مدیریت کنیم

در کودکان، تماشای بیش از حد صفحه نمایش می تواند منجر به خواب ضعیف، افزایش وزن، نمرات پایین تر در مدرسه و اختلال در سلامت روان شود. کاهش زمان تماشای صفحه می‌تواند زمان را برای فعالیت‌های خانوادگی آزاد کند و نشانه‌های خوردن غذاهای ناسالم را حذف کند.

خاموش کردن صفحه نمایش یک ساعت قبل از خواب و برداشتن آن از اتاق خواب کودکان می تواند به کاهش زمان استفاده و بهبود خواب کمک کند.

«لیلا توکلی»، کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان بوانات