۰ نفر

تاثیر استفاده از ماسک در آلودگی هوا / ذرات آلاینده از ماسک عبور می کنند؟

۲۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۶:۲۸
کد خبر: 688466
تاثیر استفاده از ماسک در آلودگی هوا / ذرات آلاینده از ماسک عبور می کنند؟

عاطفه عابدینی گفت: ماسک زدن به این معنا نیست که افراد صد درصد از ذرات آلاینده مصون خواهند ماند، چون قطر بیشتر این ذرات کمتر از ۲،۵ است و با ماسک هم قابل جلوگیری و پیشگیری نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین، عاطفه عابدینی فوق تخصص ریه و رئیس اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری در ارتباط تلفنی با برنامه «روزنه» رادیو گفتگو اظهارکرد: شدت و حدت آلودگی در تهران و کلانشهر‌ها به اندازه‌ای بالا رفت که مدارس تعطیل شد و برخی بیماران مزمن و افراد سالمند و بچه‌ها نیز دچار مشکلات و بیماری‌هایی شدند.

وی افزود: افزایش ذرات معلق آلاینده در هوا به علاوه‌ی سکون و سردی هوا وضعیت را بدتر کرده و موجب شده که در این روز‌ها شاهد آلودگی هوا باشیم.

رئیس اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری گفت: بهترین کار برای در امان ماندن از هوای آلوده این است که حتی الامکان سطح تماس با بیرون را کاهش دهیم، از محیط‌های بسته کمتر خارج شویم، در هوای آزاد حضور نداشته و از پیاده روی و فعالیت ورزشی نیز خودداری کنیم.

عابدینی اظهار کرد: ممکن است برخی افراد در این روز‌ها به دلیل وجود ناخالصی‌ها در هوا دچار سردرد، اختلال در توجه و تمرکز و بی حوصلگی و خستگی‌های زودرس شوند و بهترین راهکار هم مصرف مایعات بین ۸ تا ۱۰ لیوان آب در شبانه روز است.

وی با بیان اینکه مادران باردار و کودکان در این هوای آلوده به شدت در معرض خطر هستند گفت: افرادی که بیماری‌های مزمن قلبی دارند حتماً دارو‌های خود را منظم و طبق روال مصرف کنند.

فوق تخصص ریه تأکید کرد: بیرون رفتن در این روز‌های آلوده به صلاح نیست و افرادی هم که قصد ورزش و پیاده روی کردن را دارند فقط در منزل و یا باشگاه ورزش کنند.

وی استفاده از ماسک را در این هوای آلوده پیشنهاد کرد و در عین حال گفت: زدن ماسک به این معنا نیست که افراد صد درصد از ذرات آلاینده مصون خواهند ماند، چون قطر بیشتر این ذرات کمتر از ۲،۵ است و با ماسک هم قابل جلوگیری و پیشگیری نیست.

رئیس اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه و شیر را در این هوای آلوده توصیه کرد و افزود: افرادی که دچار بیماری‌های تنفسی مزمن و آسم هستند اسپری خود را دم دست داشته باشند و افرادی هم که دچار تنگی نفس و درد قفسه سینه می‌شوند سریعاً به اورژانس مراجعه کنند.