۰ نفر

آلودگی هوا باعث کدام بیماری ها می شود؟

۲۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۳۱
کد خبر: 687551
آلودگی هوا باعث کدام بیماری ها می شود؟

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با بیان این‌که بیماری‌های ایسکمیک قلب، سکته مغزی،‌ سرطان ریه و بیماری‌های مزمن انسداد ریوی شایع‌ترین بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا هستند؛ هزینه اقتصادی ناشی از این بیماری‌ها را اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، عباس شاهسونی درباره علل مهم آلودگی هوا اظهار کرد:‌ بیشترین علت و منابع مهم آلودگی هوا منابع متحرک خصوصاً خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و کامیون‌های دیزلی هستند. 

وقوع سالانه ۲۰۸۰۰ مرگ منتسب به آلودگی هوا

وی با بیان این‌که  در ۲۷ شهر کشور با جمعیت تقریبی ۳۵ میلیون نفر، مطالعات وزارت بهداشت نشان داده که سالانه ۲۰ هزار و ۸۰۰ مرگ منتسب به آلودگی رخ می‌دهد، افزود:‌ در این مطالعه مشخص شد که حدود ۱۲.۶ درصد از مرگ‌هایی که سالانه در کشور رخ می‌دهد منتسب به آلودگی هواست.

۴ بیماری شایع ناشی از‌ آلودگی هوا

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت از بررسی علل مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در این مطالعه خبر و ادامه داد:‌ در مطالعه انجام شده مرگ به علت ابتلا به بیماری‌های ایسکمیک قلب، سکته مغزی،‌ سرطان ریه و بیماری‌های مزمن انسداد ریوی مورد بررسی قرار گرفت که شایع‌ترین بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا هستند که در کشور منجر به مرگ می‌شوند.

مرگ ۱۹۷۲ نفر به علت سکته مغزی ناشی از آلودگی هوا

وی تصریح کرد: تعداد مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا به علت سرطان ریه در بزرگسالان بالاتر از ۳۰ سال، ۵۱۳ نفر بوده است‌؛  تعداد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های ایسکمیک قلبی به علت مواجهه با ذرات معلق PM۲.۵ در شهرهای مورد مطالعه ۴۹۲۲ نفر بوده و تعداد مرگ به علت سکته مغزی منتسب به مواجهه با این ذرات، ۱۹۷۲ نفر بوده است.

وی گفت: تعداد مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا به علت بیماری‌های مزمن انسداد ریوی به طورمیانگین ۵۷۴ نفر بوده است.

هزینه اقتصادی ۴ بیماری منتسب به آلودگی هوا

 رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با بیان این که آلودگی هوا سالانه ۸.۲ میلیارد دلار هزینه اقتصادی به کشور تحمیل می‌کند؛ بیان کرد: طبق نتایج مطالعه انجام‌شده، هزینه اقتصادی ناشی از مرگ‌ و میر بر اثر سرطان ریه ۲۰۱ میلیون دلار، بیماری‌های مزمن انسداد ریوی ۲۲۵ میلیون دلار، بیماری‌های ایسکمیک قلبی ۱۹۳۲ میلیون دلار و سکته مغزی نیز ۷۷۴ میلیون دلار بوده است.