۰ نفر

مبتلایان به آنفلوآنزا از انجام این کار خودداری کنند

۱۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۴۰
کد خبر: 680060
مبتلایان به آنفلوآنزا از انجام این کار خودداری کنند

متخصص بیماریهای عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بخور دادن تاثیر چندانی در بهبودی مبتلایان آنفلوآنزا ندارد، گفت: این کار باعث انتشار ویروس آنفلوآنزا شده و بهبودی چندانی حاصل نمی شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، حمید عمادی روز چهارشنبه افزود: مبتلایان به آنفلوآنزا از خود درمانی بویژه بخور دادن با گونه های گیاهی مانند بابونه، جوش شیرین و غیره خودداری کنند، زیرا این کار باعث انتشار ویروس شده و بهبودی چندانی حاصل نمی شود.

وزارت بهداشت داروی تامیفلو وارد کند

وی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل گران شدن مواد اولیه دارو، صنایع داروسازی کشور داروی تامیفلو را تولید نمی کنند و کمبود آن در داروخانه بسیار مشهود بوده، در حالیکه مبتلایان به آنفلوآنزا نیاز شدید به این دارو دارند تا سریعتر بهبود یابند.

وی اظهار داشت: شربت آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک پرمصرف بوده، تاثیری در بهبودی آنفلوآنزا ندارد و بهتر است وزارت بهداشت به جای وارد کردن یا تولید این شربت، داروی تامیفلو را در بازار دارویی عرضه کند.

عمادی، آنفلوآنزا را یک عفونت ویروسی دانست که این بیماری از طریق قطرات وارد بدن فردی دیگر می­‌شود. ، داخل بدن تکثیر شده و رشد می‌­کند.

وی با بیان اینکه شیوع  آنفلوآنزا همه ساله در زمستان دیده می شود، تصریح کرد: به دلیل کاهش موارد رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی از جمله استفاده از ماسک، امسال در مقایسه با سال های گذشته آنفلوآنزا از اوایل مهرماه همه گیر شده و کودکان و دانش آموزان بیش از سایر گروههای سنی درگیر این بیماری شدند.

این متخصص بیماریهای عفونی در مورد علامت های رایج مبتلایان به آنفلوآنزا نیز گفت: گرفتگی و آبریزش بینی، عطسه، بدن درد و خستگی از علایم مشترک سرماخوردگی و آنفلوآنزا است، اما شدت این علایم در آنفلوآنزا بیشتر بوده و می تواند منجر به سینوزیت، عفونت گوش و ذات­‌الریه شود.

مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با صدور اطلاعیه‌ای بر تاثیر مثبت پوشاندن دهان و بینی با ماسک بر کاهش ابتلا به آنفلوآنزا تاکید کرد.

 این مرکز در راستای مراقبت و کنترل بیماری آنفلوانزا و سایر بیماری‌های واگیر شدید تنفسی و کاهش حساسیت عمومی نسبت به رعایت اصول بهداشت فردی و عمومی، ایجاد آمادگی‌های لازم با شروع فصل سرما را الزامی دانست و ۶ کار اساسی پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه یا عطسه، در صورت امکان استفاده از ماسک یکبار مصرف، شست و شوی مداوم و مکرر دست‌ها، نوشیدن آب و مایعات کافی و استراحت، استفاده از داروهای ضد ویروسی در صورتی که سیستم ایمنی آسیب پذیری داشته باشید و بنا به تشخیص و تجویز پزشک، عدم استفاده خودسرانه داروهای آنتی‌بیوتیک؛ (این داروها بر روی سرماخوردگی و آنفلوانزا و بیماری‌های ویروسی تاثیری ندارند)، پرهیز و عدم حضور در اماکن عمومی و تجمعات را در کنترل و پیشگیری از انتقال و انتشار بیماری‌های تنفسی موثر عنوان کرد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار و ۷۷ نمونه آنفلوانزا در کشور مثبت اعلام شده  و در هفته اخیر از سه هزار و ۱۷۵ نمونه، یکهزار و ۹۹ مورد از نظر ابتلا به آنفولانزا مثبت گزارش شده است.

 از ابتدای امسال تاکنون موارد مرگ ناشی از آنفلوانزا بین ۳۰ تا ۴۰ نفر در کشور بوده است و در گروه سنی زیر پنج سال نیز تنها یک مورد فوتی گزارش شد؛ این در حالیست که در سال ۹۶ شمار جانباختگان ۲۱ نفر بود.