۰ نفر

خانم های عزیز، این مدل ویار بارداری خطرناک است

۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۱۴
کد خبر: 679740
خانم های عزیز، این مدل ویار بارداری خطرناک است

بارداری یک دوره‌ی 9 ماهه‌ی بسیار حساس است که امکان دارد حالات و ذائقه مادر در این دوره‌ به شدت تغییر یابد. این دوره‌ هیجان انگیز که با انتظار نوزاد همراه است، ممکن است برای اغلب مادرها سخت و دشوار باشد.

ویار خطرناک پیکا یا هوس عجیب بارداری

به گزارش اقتصاد آنلاین، در برخی مواقع بسیاری از خانم‌ها به دلیل شرایط جسمی شاهد سختی‌های بیشتری هستند؛ برای مثال ویار بارداری که همانند استفراغ و تهوع، یک حالت شایع و عمومی محسوب می‌شود و ممکن است هر مادر بارداری آن را در دوره‌ای تجربه کند. در واقع ویار یک میل شدید نسبت به خوردن چیزی و یا بیزاری از غذا است که از جمله اتفاقات رایج در دوران حاملگی شناخته می‌شود. پس اگر شما هم به این حس دچار شده‌اید و اطلاع چندانی در رابطه با رفع و جلوگیری از آن را ندارید؛ توصیه می‌شود این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا بیشتر با ویار بارداری و علائم آن آشنا شوید.

علت ویار بارداری

ویار زمانی رخ خواهد داد که مادر، به طور اتفاقی میل به خوردن غذایی خواهد داشت که تا کنون علاقه‌ای به آن نداشته است. در واقع هنوز دلیل بروز این هوس در دوران حاملگی کاملا مشخص نیست؛ اما ممکن است دراثر تغییرات هورمونی شدید مادر، در دوران بارداری باشد که با اضافه کاری بدن و تولید هورمون در خون به مقدار زیاد رخ خواهد داد.

انواع ویار بارداری

به طور کلی ویار بارداری به دو دسته تقسیم خواهد شد:

نوع اول: در نوع اول، خانم‌های بسیاری میل و تمایل به خوردن مواد غذایی خاصی را دارند که چندان برایشان مشکل ساز نیست.

نوع دوم: در نوع دوم، مادر تمایلی به خوردن غذا و برخی خوراکی‌ها ندارد؛ چرا که  باعث ایجاد ناراحتی و تهوع در او خواهد شد. زمانی که مادر ویار می‌کند، از بوی غذا و یا خوردن آن بیزار می‌شود و حتی در برخی مواقع این حس با ایجاد تهوع و استفراغ همراه خواهد بود. این علائم ممکن است بین 4 تا 8 هفته اولیه بارداری به وجود آمده و گاهی تا هفته‌های 14 تا 16 نیز ادامه پیدا ‌کند.

ویار بارداری

ویار بارداری از کی شروع می‌شود؟

در اغلب خانم‌ها، ویار بارداری  از سه ماه اول شروع شده، در سه ماه دوم به اوج می‌رسد و در نهایت در 3 ماه سوم کم کم از بین می‌رود. طبق اطلاعات به دست آمده توسط پزشکان، ویار در برخی خانم‌ها حتی بعد از زایمان ادامه می‌یابد و یا میل همیشگی به آن ماده غذایی در فرد باقی می‌ماند. در اکثر مواقع، ویار به خوردن مواد غذایی خاص به مدت 1 تا 2 روز در مادران باردار ادامه پیدا می‌کند و بعد از این مدت رفع خواهد شد. در حقیقت ممکن است مادر هر روز یک غذایی را هوس کند و این داستان تا انتهای بارداری و وضع حمل ادامه داشته باشد.

آیا ویار بارداری خبر از تولد دختر یا پسر بودن نوازد را می‌دهد؟

این موضوع که گفته می‌شود، ویار بارداری بیانگر جنسیت جنین داخل رحم شماست؛ اصلا قابل اعتماد نیست و احتمال خطا در آن زیاد است. عده‌ای معتقدند که اگر زنی در دوران بارداری ویار نداشته باشد، فرزند پسر به دنیا خواهد آورد و برعکس، خانم‌هایی که در حین حاملگی، تغییرات هورمونی شدید در آنها اتفاق می‌افتد و ویار متعددی دارند، فرزند دختر به دنیا می‌آورند. با این وجود طبق تحقیقات به دست آمده، مادرانی که در سه ماه اول بارداری با ویار شدید رو به رو می‌شوند، احتمال تولد نوزاد دختر در آنها بیشتر خواهد بود. در نتیجه ویار دختر در سه ماه اول بسیار شدیدتر از ویار پسر است.

چطور خانم‌های باردار، عوارض ناشی از ویار را در خود کنترل کنند؟

علاوه بر درمان، مصرف ویتامین‌ها و مراقبت‌هایی که پزشک در این دوران به زنان باردار توصیه می‌کند، بهتر است به کمک راه‌های مقابله با ویار، عوارض ناشی از آن را در خود کنترل کنند:

در طول روز مقدار غذاهای مصرفی را کاهش دهید و در عوض، تعداد دفعات آن را بیشتر کنید. هیچگاه معده را خالی نگه ندارید؛ زیرا این کار سبب ایجاد تهوع و استفراغ در شما خواهد شد.

از خوردن غذاهای شور و پر نمک دوری کنید.

قبل از خواب، کربوهیدرات همراه با پروتئین مصرف کرده و بعد از بیدار شدن بلافاصله یک عدد بیسکویت و نان خشک میل کنید.

از خوردن غذاهای چرب که اصولا دیر هضم می‌شوند، خودداری نمایید.

وسط غذا، از خوردن نوشیدنی و آب که سبب تهوع و استفراغ می‌شود، اجتناب کنید.

سیر، پیاز و کلم از جمله غذاهایی هستند که می‌توانند باعث تحریک عضلات گوارشی شده و تهوع را در حین بارداری افزایش دهند.

مصرف شیرینی جات می‌تواند تهوع و استفراغ را در مادران باردار کاهش دهد؛ اما توجه داشته باشید مصرف بیش از حد شیرینی‌ها و قندها مضر است.

در طول روز مایعات کافی بنوشید تا از ایجاد تهوع جلوگیری نمایید.

بیشتر در معرض هوای باز قرار بگیرید؛ حتی زمانی را که در خانه هستید پنجره را باز کرده و هوای تازه استشمام کنید.

مصرف زنجبیل می‌تواند سبب کاهش حالت تهوع در شما شود که بهتر است قبل از استفاده، آن را با پزشک در میان بگذارید.

مصرف برخی مکمل‌ها مانند ویتامین B6، B12، داروهای ضد تهوع و سرم در کاهش تهوع به شما کمک خواهد کرد که لزوما باید تحت نظر پزشک استفاده شود.

توجه داشته باشید…

اگر در ویار بارداری هوس کردید از خوراکی‌های پرچرب و یا شیرینی جات استفاده کنید، بهتر است حواس خود را پرت کنید و در عوض غذاهای طبیعی و تازه بخورید، موسیقی گوش دهید، با دوستانتان وقت بگذرانید و یا به یک پیاده روی سبک در اطراف خانه بروید.

در چه صورتی ویار بارداری را باید با پزشک در میان بگذاریم؟

نوعی ویار وجود دارد که میل شدید به مصرف مواد عجیب و غیرقابل تصور را در افراد ایجاد خواهد کرد. برخی از خانم‌ها در دوران بارداری ممکن است تمایل به خوردن خاک، برنج خام، گچ، خاکستر، صابون و … پیدا کنند. دلیل اصلی بروز این هوس در مادر هنوز به طور دقیق مشخص نشده است؛ اما دانشمندان معتقدند که این تمایل در اثر کمبود بعضی مواد غذایی از جمله کلسیم، آهن و روی در بدن به وجود می‌آید. در نهایت مصرف مکمل‌های روی، کلسیم و آهن می‌توانند این تمایلات را در شما کاهش دهد.

این گونه ویارها برای مادر بسیار خطرناک خواهد بود. بهتر است قبل از هر گونه اقدام به پزشک مراجعه نمایید و این مسئله را با او در میان بگذارید.

نتیجه گیری

ویار بارداری یک اتفاق شایع است که در دوران حاملگی ممکن است هر فرد آن را تجربه کرده باشد. این هوس و تمایل معمولا برای 1 تا 2 روز ادامه می‌یابد و فرد را به خوردن برخی غذاها و ترکیبات خاص ترغیب خواهد کرد. این ویارها در این دوران طبیعی است اما اگر غیرمعمول یا طولانی بود، حتما به پزشک مراجعه کنید تا از خطرات ناشی از آن جلوگیری نمایید.