۰ نفر

نکاتی که زنان دیابتی در دوران بارداری باید رعایت کنند

۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۲۸
کد خبر: 677514
نکاتی که زنان دیابتی در دوران بارداری باید رعایت کنند

دیابت یکی از بیماری های مزمنی است که در جهان شیوع زیادی دارد. متاسفانه هنوز یک درمان کامل و قطعی برای این بیماری کشف نشده است اما با دارو و انسولین می توان آن را کنترل کرد.

پاسخ سوالات درباره تزریق انسولین در بارداری

به گزارش اقتصاد آنلاین، سوال اینجاست که آیا بارداری برای خانم هایی به دیابت مبتلا هستند خطرناک است و این که آیا خطری جنین را تهدید می کند یا خیر؟ در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی پاسخ این پرسش ها بپردازیم، از این رو پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آیا بارداری برای خانم های دیابتی خطرناک است؟

خیر! خانم هایی که مبتلا به دیابت هستند می توانند مثل دیگر خانم ها یک حاملگی طبیعی را تجربه کنند، به شرط آن که توصیه های پزشک را رعایت کنند و قند خود را در محدوده ای که لازم است نگهدارند. این محدوده، هم برای دوران پیش از حاملگی و هم برای دوران بارداری تعریف می شود. اگر خانمی به دیابت نوع یک یا دو مبتلاست، لازم است در طی دوران بارداری، خصوصا در سه ماه نخست، سطح قند خون و A1C خود را در سطح نرمال نگه دارند. توصیه می شود در طی دوران حاملگی، قند خون مرتب و با دقت بیشتری با دستگاه تست قند خون اندازه گیری شود. ایجاد تعادل بین تغذیه، فعالیت های بدنی و انسولین مصرفی در کنترل قند خون موثر است. در صورت عدم کنترل دیابت و باردار شدن، خطراتی از قبیل بدتر شدن آسیب های کلیوی و بینایی، عفونت های ادراری و دستگاه تناسلی و سخت زایی و مسمومیت حاملگی مادر را تهدید می کند.

کنترل دیابت قبل از حاملگی

علی رغم این که در حوزه پزشکی علم به دستاوردهای زیادی رسیده است، ولی هنوز هم نوزادان مادرانی که به دیابت مبتلا هستند نسبت به مادران سالم، بیشتر مستعد صدمات زایمانی هستند. علت این موضوع آن است که مواد کنونی در مقدار زیاد برای بدن مضر هستند و این مواد می توانند به جنین رسیده و اختلالات مادرزادی بوجود بیاورند. بعد از دوران باردرای نیز فشار خون خود را با دستگاه فشارسنج دیجیتالی اندازه گیری کنید تا دچار بیماری فشار خون نشوید.

بارداری

توصیه می شود که در سه ماهه اول بارداری، قند خون بشدت کنترل شود، چرا که قند خون بالا در سه ماهه نخست حاملگی می تواند موجب به وجود آمدن اختلالات مادرزادی و حتی سقط جنین شود. بعد از هر بار تست قند خون خود با دستگاه تست قند خون می توانید در صورت نیاز سوزن لنست دستگاه را تعویض کنید تا از نظر بهداشتی به مشکلی بر نخورید. علت این که گفته می شود کنترل قند خون باید از پیش از باردار شدن آغاز شود این است که زن زمانی متوجه باردار شدن می شود که 7 هفته از شروع آن گذشته باشد و اگر تا این زمان قند خونتان را کنترل نکرده باشید ممکن است به جنین آسیب برسد. هفته های اول بارداری، تاثیر زیادی در سلامت نوزاد حین تولد دارد، به همین دلیل تا قند خون فرد به حد نرمال و طبیعی نرسد بهتر است اقدام به باردار شدن نکند.

تاثیر دیابت کنترل نشده بر سلامت نوزاد

همانطور که پیشتر اشاره کردیم اگر قند در دوران دیابت بیش از اندازه بالا باشد، برای جنین خطرناک است. این خطرات می تواند شامل زایمان زودرس، سقط جنین، اختلالات مادرزادی، ماکروزومی، زردی طولانی مدت و سختی تنفس در نوزاد باشد. گفتن این نکته حائز اهمیت است که دیابت حاملگی عموما شامل این اختلالات نمی شود، اگرچه که آن هم باید تحت کنترل باشد. بهتر است در این دوران با پزشک کودک خود در ارتباط باشید و تمامی موارد را با اون به اشتراک بگذارید و در مورد دیابت نوزاد و خرید سیسمونی نوزاد با او صحبت کنید و از اون نیز مشورت بگیرید.

آزمایش قند خون در زمان بارداری

کنترل قند خون در زمان بارداری انرژی بیشتری می خواهد، چرا که ممکن است تغییرات بدنی، به خاطر رشد جنین در بدن، روی قند خون خانم باردار تاثیر بگذارد. همه این ها نشان می دهد که اندازه گیری قند خون در خانه، در زمان پیش از بارداری و بارداری و حتی پس از زایمان اهمیت زیادی دارد.

اهمیت اندازه گیری قند خون در هر سه ماه از بارداری به دلیلی خاص است. این عمل در سه ماهه اول به خاطر جلوگیری از سقط جنین و تولد نوزاد با اختلالات مادرزادی و در سه ماهه دوم و سوم به خاطر پیشگیری از ماکروزومی نوزاد انجام می شود. این که در اندازه گیری ها چه عددی برای هر فرد مناسب است را پزشک متخصص تشخیص می دهد. به شما پیشنهاد می کنیم در مورد دیابت بارداری و لباس نوزادی با پزشک خود مشورت کنید و نظر او را نیز در مورد این موضوع مطالعه کنید.

ممکن است که برای افرادی که به دیابت های نوع 1 یا 2 مبتلا هستند، مقدار قند مناسب متفاوت باشد و سیستم های درمانی متفاوتی برای آن ها به کار گرفته شود. اندازه گیری قند خون روزانه در این دوران ممکن است به هشت بار در روز هم برسد.

داروهای ضد دیابت در دوران بارداری

انسولین، داروی کنترل دیابت در دوران بارداری است. انسولین از جفت عبور نمی کند و به جنین صدمه نمی زند. با استفاده از آن می توان قند خون را تنظیم کرد. از روش های معمول تزریق انسولین می توان در دوران بارداری استفاده کرد.

مبتلایان به دیابت نوع اول با تغییر در برنامه تزریق انسولین خود مواجه می شوند، در سه ماهه سوم بارداری نیاز بدن به انسولین افزایش میابد چرا که هورمون هایی که از جفت ترشح می شود ضدانسولین هستند. بعد از هر بار تزریق انسولین سرسوزن قلم انسولین خود را تعویض کنید تا از نظر بهداشتی به مشکل بر نخورید.

مبتلایان به دیابت نوع 2 نیز به علت این که بی خطر بودن داروهای خوراکی در دوران بارداری اثبات نشده است با تغییر در برنامه درمانی خود روبه رو می شوند. معمولا به جای داروهای خوراکی تزریق انسولین آغاز می شود.

این نکته را در نظر داشته باشید که نباید بدون تجویز و تشخیص پزشک، داروهای خود را عوض کنید یا برای خود دارو تجویز کنید چرا که ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. حتما در مورد دارو و نحوه مصرف آن و خرید ست سه تیکه نوزاد با پزشک مشورت کنید و نظر او را نیز بگیرید.

دیابت حاملگی

دیابت حاملگی با آنچه در بالا نوشتیم متفاوت است، دیابت بارداری، شامل کسی می شود که پیش از بارداری دیابت نداشته است و در دوران بارداری دچار دیابت می شود. برای کنترل این دیابت معمولا رژیم غذایی و فعالیت ورزشی کافی است اما گاهی کار به استفاده از انسولین هم می کشد. استفاده از محصولات رژیمی دیابت می توانید در کنترل این دیابت نقش مهمی داشته باشد.

انجمن دیابت آمریکا، استفاده از قرص های خوراکی ضد دیابت را در دوران بارداری به علت عبور آن ها از جفت و رسیدنشان به جنین توصیه نمی کنند.

در این مقاله سعی کردیم به یکی از مهم ترین سوالات افراد مبتلا به دیابت درباره بارداری بپردازیم. در یک نگاه کلی پاسخ این سوال این است که اگر دیابت کنترل شده باشد و میزان قند در محدوده مناسب خود قرار داشته باشد، بارداری نه برای مادر مبتلا به دیابت نه برای جنین او خطرناک نیست.

گفتن این نکته نیز حائز اهمیت است که آنچه ما گفتیم صرفا اطلاعاتی کلی درباره این موضوع بود و بهتر است حتما پیش از اقدام به بارداری نزدیک پزشک متخصص برای مشاوره درباره این موضوع مراجعه کنید چرا که ممکن است شرایط هر فرد با فرد دیگر متفاوت باشد.

شما تجربه ای از بارداری در زمانی که به دیابت مبتلا بوده اید دارید؟ تجربه خود در این زمینه را با سایر مادران و علاقه مندان به مادر شدن در آینده از بخش نظرات با ما در میان گذارید.

امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات مفیدی در مورد دیابت بارداری کسب کرده باشید. به شما پیشنهاد می کنم بعد از مطالعه این مقاله، مقاله رژیم غذایی در سه ماهه دوم بارداری را مطالعه کنید زیرا تغذیه و کنترل تغذیه اولین گام برای جلوگیری از دیابت باداری است.

داشتن بیماری هایی مانند دیابت باعث میشود ما در زندگی روزمره خودمان هم به گونه ای حواس جمع باشیم . همین امر باعث میشود که در بحث بارداری و تولید مثل نیز به شک و شبهه بیافتیم . اما با خواندن این مقاله متوجه شدید که حتی تزریق انسولین به جنین هیچ صدمه ای وارد نمیکند و بارداری با وجود دیابت بی خطر است . و این که تفاوت بین دیابت دوران بارداری با دیابت های دیگر را هم متوجه شدید . با این حال نباید خیلی بیخیال بود زیرا افت قند خون ممکن است به شما و جنین آسیب های مختلف وارد کند پس حتما از محصولات دیابتی و دستگاه های تست قند خون استفاده کنید و با پزشک خود در این باره در ارتباط باشید تا همیشه سلامت و موفق باشید.