۰ نفر

۳ گیاه دارویی با ۱۵ خواص شگفت انگیز (زنجبیل، زنیان، آلوئه ورا)

۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۲۰
کد خبر: 676856
۳ گیاه دارویی با ۱۵ خواص شگفت انگیز (زنجبیل، زنیان، آلوئه ورا)

چرا از بین گیاهان دارویی زنجبیل، زنیان و آلوئه ورا را انتخاب کردیم؟ این ۳ گیاه دارویی چه خواص شگفت انگیزی دارند؟ گیاهان دارویی متنوع هستند، اما زنجبیل، زنیان و آلوئه ورا به دلیل داشتن خواص بسیار عالی برای سلامت بدن، نظرمان را جلب کرد .

به گزارش اقتصاد آنلاین؛گیاهان دارویی (Medicinal plants) گیاهانی هستند که یک یا برخی از قسمت‌های آن‌ها حاوی مادهٔ مؤثره است. نزدیک به ۲۳۰۰ گونه از گونه‌های گیاهی ایران در ردیف گیاهان دارویی و معطر قرار دارند. از این تعداد گونه گیاهی، ۴۵۰۰ گونه، جزو گیاهان دارویی به‌شمار می‌آیند و تعدادی از آن‌ها در عطاری‌ها به فروش می‌رسند.

خواص زنجبیل

زنجبیل (Ginger)یکی از گیاهان دارویی است که  با نام علمی Zingiber officinale از قدیم‌الایام مورد مصرف مردم ایران، هند و چین بوده است. زنجبیل معمولا در بسیاری از غذاهای آسیایی و داروهای گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزاج زنجبیل گرم و خشک است.

ارزش غذایی زنجبیل

مواد غذایی موجود در ۱۰۰ گرم زنجبیل خام به شرح ذیل می‌باشد:

    کالری: ۸۰

    پروتئین: ۱.۸ گرم

    فیبر: ۲ گرم

    مس: ۰.۲ میلی گرم

    پتاسیم: ۴۱۵ میلی گرم

    چربی: ۰.۷ گرم

    منگنز: ۰.۲ میلی گرم

    فسفر: ۳۴ میلی گرم

    کربوهیدرات: ۱۷.۸ گرم

خواص زنجبیل بسیار زیاد است و ما در ادامه فقط به پرکاربردترین خواص زنجبیل اشاره کرده‌ایم:

۱. برطرف کردن حالت تهوع و استفراغ با زنجبیل

از زنجبیل برای برطرف کردن حالت تهوع، استفراغ و دل بهم خوردگی استفاده می‌کنند. برای برطرف کردن فوری حالت تهوع و استفراغ کافیست مقداری زنجبیل را در دهان گذاشته و آن‌را بجوید.

۲. خاصیت زد سرطانی

زنجبیل می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد و جلو تشکیل تومورهای مغری را بگیرد. اگر می‌خواهید از خاصیت زد سرطانی زنجبیل استفاده کنید، از زنجبیل تازه یا عصاره‌ی زنجبیل در چای و غذاهای خود استفاده کنید.

۳. کمک به زنان بارداد

زنجبیل حاوی ویتامین B۶ است و برای درمان بیماری صبحگاهی و تهوع زنان باردار بسیار موثر است. مصرف زنجبیل در دوران بارداری برای پیشگیری و درمان ناراحتی‌های شایع معده مانند نفخ و سوش سر دل مفید است.

همچنین مصرف زنجبیل به کاهش قند و کلسترول خون در زنان باردار کمک می‌کند و خطر بروز اختلالات مادرزادی در جنین را کاهش می‌دهد.

۴. اکسیری برای پوست و مو

زنجبیل یک آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده است که می‌تواند برای از بین بردن جای زخم، آسیب‌های پوستی و لکه‌های ناشی از افزایش سن بسیار موثر باشد. برای استفاده از خواص زنجبیل می‌توانید کمی زنجبیل تازه‌ی رنده شده را با یخ خرد شده مخلوط کرده و یک بار در هفته روی پوست‌تان بگذارید.

۵. بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا

سرماخوردگی را احتمالاً هیچکس دوست ندارد! اگر دوست دارید دچار سرماخوردگی نشوید به زنجبیل پناه ببرید! زنجبیل منبع اصلی دکونژستان (ماده‌ی ضد احتقان) است. موقع سرماخوردگی لذتی بالاتر از این نیست که با یک فنجان چای داغ زنجبیل زیر پتو بخزید. بهترین کار این است که ترکیبی از زنجبیل خُرد شده با آب داغ، آبلیمو و عسل را به بدن بزنید.

خواص زنیان

زنیان

زنیان (Ajwain) با نام علمی Trachyspermum ammi گیاهی است یک ساله که رد مزارع غلات و پرچین‌ها در نقاط مختلف ایران، هندوستان، مصر، اروپای مرکزی و آسیا به طور خودرو می‌روید. زینان در طب سنتی به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی معده شناخته می‌شود.

زنیان دانه‌ی گیاهی از خانواده‌ی umbelliferae می‌باشد. نام‌های دیگر زنیان عبارتست از: طالب الخبز، زیره‌ی وحشی، زینیون، تخم زنیان، شیرین بادیان، نانخواه، زینان، خردو، نانخه، کِسِر.

مزاج زنیان گرم و خشک است.

ارزش غذایی زنیان

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم از دانه‌های زینان به شرح زیر می‌باشد:

    کالری: ۳۰۵

    چربی: ۲۵ گرم

    چربی اشباع شده: ۴ گرم

    چربی اشباع نشده: ۱۵ گرم

    سدیم: ۱۰ گرم

    کربوهیدرات: ۴۳ گرم

    فیبر: ۳۹ گرم

    پروتئین: ۱۶ گرم

مهم‌ترین خواص زنیان

زنیان حاوی ویتامین‌ها، پروتیئن‌ها و فیبرهای مورد نیاز بدن بوده و هر یک از آن‌ها خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد.

۶. جلوگیری از اسیدی شدن دستگاه گوارشی

زنیان تقویت کننده معده و برطرف کننده ناراحتی‌های آن است. یک قاشق غذاخوری دانهٔ زنیان را با یک قاشق غذاخوری زیرهٔ سبز ترکیب کنید. این ترکیب را با مقداری پودر زنجبیل به‌صورت روزانه مصرف نمایید. این درمان طبیعی بهترین روش برای رفع مشکلات وخیم هاضمه می‌باشد. همچنین برای درمان اسیدیته بدن و مشکل رفلاکس اسیدی نیز مناسب است.

برای درمان درد روده که نتیجه‌ٔ سوءهاضمه و التهاب است، آب زنیان را بنوشید.

۷. درمان کبد و سنگ کلیه

مصرف زنیان کبد را تسویه می‌کند و سنگ کلیه را از بین می‌برد. برای از پاکسازی کلیه و از بین بردن سنگ کلیه، تخم زنیان را با عسل مخصول کرده و یک قاشق چایخوری از آن را سه بار در روز مصرف کنید

۸. رفع مشکلات دهان و دندان

تخم زنیان باعث جلوگیری یا بهبودی درد دندان می‌شود. برای درمان درد دندان، رفع بوی بد دهان و پوسیدگی دندان، دهان خود را با مقداری روغن میخک و روغن زنیان و آب بشویید. این بهترین روش برای حفظ بهداشت دهان و دندان است.

۹. درمان سوختگی، اگزما و خارش

اگر دچار سوختگی یا اگزما (درماتیت) و یا خارش پوست شدید، از دانه زنیان استفاده کنید. دانه زنیان را با آب ولرم مخلوط نمایید تا به صورت خمیر درآید. این خمیر را به هر منطقه‌ای از صورت یا بدن که لازم است بمالید. همچنین سعی کنید تا منطقه‌ی آسیب‌دیده را با آب زنیان بشویید تا اثر بیشتری بر موضع داشته باشد.

برای تورم ناشی از سوختگی، جوش یا اگزما دانهٔ زنیان خرد‌شده را با آب لیمو ترکیب کنید. این ماده به از بین بردن تورم کمک خوبی می‌کند.

۱۰. خواص زنیان برای ترک الک

اگر می‌خواهید الکل را ترک کنید، از زنیان استفاده کنید. مصرف عصاره زنیان در افرادی که از اعتیاد به الکل رنج می‌برند توصیه می گردد زیرا مصرف عصاره این گیاه می‌تواند در ترک و تحمل عوارض ناشی از ترک الکل مفید باشد.

۱۱. زنیان ضد تب و سرماخوردگی

اگر به داروهای گیاهی و نقش آنها در درمان تب و سرماخوردگی اعتقاد دارید و از آنها برای رفع عوارض این بیماری‌ها استفاده می‌کنید، پودر و یا عصاره گیاه زنیان را نیز به آنها اضافه کنید.

خواص آلوئه ورا

گیاه پرخاصیت آلوئه ورا (Aloe vera) در صنعت زیبایی بسیار طرفدار دارد و در بسیاری از محصولات آرایشی، ماسک‌ صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که این گیاه معجره‌های درمانی بیشماری دارد، از درمان بواسیر تا رفع مشکلات دهان و دندان. آلوئه ورا یا صبر زرد نام دارد که علاوه بر اینکه خاصیت داروئی زیادی دارد.

مزاج آلوئه ورا گرم و خشک است.

خواص آلوئه ورا در پوست و زیبایی باعث شده کمتر برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. در ادمه مهم‌ترین خواص درمانی آلوئه ورا را بشناسید.

۱۲. کمک به سلامت دهان دندان

وجود ترکیباتی از قبیل اسید سالیسیلیک، فنل، سولفور، اسید سینامونیک، نیتروژن و … که ضد باکتری و میکروب می‌‌باشند به عنوان خمیر دندان عمل کرده و ضد میکرب‌های بیماری‌زای دهان می‌باشند.

آلوئه ورا با وجود موادی که در خود دارد بی‌نهایت برای سلامت دهان و لثه مفید است. دندانپزشکان بر اثرات آلوئه ورا بر دهان و لثه و استفاده از آن بسیار توصیه می‌کنند.

۱۳. درمان یبوست با آلوئه ورا

تأثیر شیره‌ی آلوئه ورا به‌عنوان ملین مورد آزمایش‌های دقیقی قرار گرفته است. آنتراکینون‌های موجود در شیره‌ی آلوئه ورا از یبوست جلوگیری می‌کنند. این مواد با افزایش آب روده و ترشح مخاط، حرکات روده‌ای را افزایش می‌دهند. نتیجه‌ی این انقباضات شکسته شدن بیشتر مواد غذایی و مخلوط شدن بهتر آن با کیموس است.

۱۴. کمک به پیشگیری از بیماری های گوارشی

به خاطر وجود ترکیبات ضدالتهابی و ضدیبوست، آلوئه ورا به گوارش و هضم غذا کمک می‌کند. مصرف آب آلوئه ورا در هضم غذا، تنظیم اسید، کاهش تشکیل مخمرها، تقویت باکتری‌های مفید و تنظیم حرکات روده‌ای مؤثر است.

بر اساس مطالعه‌ای که در یک مجله‌ی پژوهشی در زمینه‌ی علوم پزشکی منتشر شد، میزان ناراحتی در ۳۳ بیمار مبتلا به سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر با مصرف دو وعده (هر وعده ۳۰ میلی‌لیتر) آب آلوئه ورا در روز کاهش یافت.

همچنین مصرف آلوئه ورا نفخ شکم شرکت‌کنندگان را کاهش داد، ولی بر سایر ویژگی‌های مدفوع تأثیری نداشت. اگر چه نتایج این مطالعه نشان داد آلوئه ورا برای سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر مفید است، برای معرفی آن به‌عنوان درمان مؤثر این بیماری به مطالعات بیشتری نیاز است.

۱۵. آلوله ورا و خاصیت آنتی اکسیدانی

آلوئه ورا با داشتن ویتامین‌‌هایی مانند (C، A و E) و مواد معدنی متنوع برای کاهش التهاب و مبارزه با آسیب‌‌های ناشی از رادیکال‌‌های آزاد، بسیار مفید است.