۰ نفر

برای هضم سریع غذا چی بخوریم؟

۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۱۹
کد خبر: 676036
برای هضم سریع غذا چی بخوریم؟

آیا می دانید چه چیزی برای هضم غذا خوب است و برای بهتر هضم شدن غذا چه بخوریم؟ در این مقاله ۱۲ ماده غذایی که به هضم سریع و بهتر غذا کمک می کنند معرفی شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ بعضی وقت ها به قدری احساس سنگینی در معده خود داریم که به دنبال راهی برای هضم سریع غذا هستیم برخی مواد غذایی به هضم سریع غذا کمک می کنند. ما به شما خواهیم گفت برای هضم سریع غذا چه بخوریم.

در مقاله قبلی توضیح دادیم که برای هضم سریع غذا چه کنیم و چه کارهایی انجام دهیم. در این مقاله توضیح می دهیم که برای هضم بهتر غذا چی بخوریم و فهرستی از برخی از مواد غذایی که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید را آماده کرده ایم. این مواد غذایی نه تنها به سیستم گوارش و هضم غذا کمک می کنند، بلکه در سلامت کلی بدن به خصوص سلامت پوست، کلیه و کبد موثر هستند.

چه مواد غذایی به هضم غذا کمک میکند

وقتی صحبت از بهبود هضم سریع غذا به میان باشد، نمی توانید تنها بر روی یک نوع وعده غذایی متکی باشید. در عوض، باید نسبت به نیازهای بدنتان آگاه بمانید. برای حفظ سلامت دستگاه گوارش خود، تمرکز اصلی شما باید بر روی مواد غذایی غنی از فیبر با مصرف پروتئین خوب باشد. علاوه بر این، باید از مصرف غذاهای سرشار از کربوهیدرات و فرآوری شده، به خصوص اگر میزان سدیم بالایی دارند خودداری کنید.

برای اینکه بدانید برای هضم بهتر چه چیزهایی باید بخورید، در اینجا برخی از مواد غذایی که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید آورده شده است:

دانه های چیا و کتان

دانه های چیا و کتان حاوی مقدار زیادی فیبر محلول در آب هستند که برای جذب کلسترول و چربی اضافی از بدن بسیار مفید است. دانه های کتان همچنین جزو مواد غذایی که متابولیسم بدن را افزایش می دهند می باشند. علاوه بر این، فیبر محلول در آب به جلوگیری از یبوست و حفظ سلامت شما کمک می کند. این دانه ها برای هضم غذا به خصوص برای کاهش وزن بسیار مفید می باشند.

آجیل و میوه های خشک

آجیل و میوه های خشک منابع بسیار خوبی از چربی های سالم هستند. افرادی که با مشکلات گوارشی روبرو هستند باید مقداری آجیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

آب و آبمیوه

هیدراته ماندن به سم زدایی بدن کمک می کند و هضم غذا را بهبود می بخشد زیرا شما مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن را نیز دریافت خواهید کرد. تمام آنزیم ها و هورمون های گوارشی برای ترشح به آب نیاز دارند. به همین دلیل است که باید در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید.

قهوه

قهوه برای کمک به رفع یبوست، حفظ سلامت دستگاه گوارش و نیز کمک به فعال ماندن شما در طول روز بسیار مفید است. برخی از محققان حتی مصرف قهوه را برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی توصیه می کنند، به این وجود مصرف بیش از حد قهوه برای سلامتی خوب نیست.

ماست

ماست به خصوص ماست های پروبیوتیک به رشد باکتری های مفید معده برای هضم (باکتری‌ های پروبیوتیک) کمک می کند. بنابراین ماست هم یکی از مواد غذایی است که خوردن آن بعد از غذا به هضم سریع غذا کمک می کند.

سالاد

سالاد دارای فیبر، سلولز، مواد معدنی و ویتامین های زیادی است. همه این موارد برای حفظ سلامت دستگاه گوارش بسیار حیاتی هستند زیرا دارای المان های ضدالتهابی می باشند که روده شما را آرام کرده و معده را نیز سالم نگه می دارند. علاوه بر این، اگر سالاد را به وعده غذایی خود اضافه کنید، مواد مغذی مورد نیاز بدن را دریافت خواهید کرد و دیگر نیازی به مصرف هیچ گونه مکملی نخواهید داشت.

در دنیای پر سرعتی که امروزه زندگی می کنیم، بیشتر ما نمی دانیم که یک وعده غذای سالم چیست. بیشتر ما به اندازه ای در زندگی روزمره خود مشغول هستیم که فقط برای خوردن یک وعده غذایی و خوابیدن به خانه برمی گردیم.

سالاد

آب هویج

آب سبزیجات به هضم سریع غذا کمک می کند. خوردن سبزیجات همراه با غذا و یا خوردن آب سبزیجاتی مانند هویج بعد از غذا به هضم غذا کمک می کند.

لیموترش

خوردن لیموترش بعد از غذا به کاهش سنگینی معده کمک می کند. لیموترش علاوه بر این ایکه به هضم بهتر غذا کمک می کند باعث پاکسازی معده و روده نیز می شود.

زنجبیل

خوردن زنجبیل بعد از غذا به هضم سریعتر غذا کمک می کند. زنجبیل همچنین دستگاه گوارش را پاکسازی کرده و باعث خارج شدن سموم از آن می شود.

رازیانه

جویدن چند عدد رازیانه و یا خوردن دمنوش رازیانه بعد از غذا سرعت هضم را افزایش می دهد همچنین برای رفع نفخ بعد از غذا و کاهش وزن نیز مفید است. بنابراین اگر می خواهید بدانید برای هضم غذا چی بخوریم تا چاق نشویم رازیانه عالی است البته خانم ها در ایام قاعدگی خوردن رازیانه مراقب باشند.

چغندر قند (لبو)

گرچه آب لبو خوشمزه نیست اما برای هضم غذا عالی است. خوردن آب لبو پخته و یا خود لبو بعد از غذا به سریع تر شدن روند هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک می کند.

پاپایا

پاپایا یکی از بهترین میوه ها برای سرعت بخشیدن به هضم غذا است. پاپایا دارای آنزیمی به نام پاپائین است که به تجزیه پروتئین ها کمک می کند و هضم بهتر را ممکن می سازد.

غذاهای سالم و طبیعی بخورید

حتی در هنگام صبح نیز بیشتر ما مهم ترین وعده غذایی روز را نادیده می گیریم و با عجله به سمت محل کار راهی می شویم. این سبک زندگی به قدری دشوار شده است که اکنون برخی از شرکت ها غذاهای خانگی را به درب منزل کارکنان خود ارسال می کنند. اگرچه این غذاها خیلی خوشمزه هستند، اما گاهی اوقات بودجه و حتی سلامتی شما را تحت تاثیر قرار می دهند.

علاوه بر این، حتی اگر از غذاهای خانگی ارسالی به درب منزلمان مصرف می کنیم، باز هم در مورد مواد اولیه استفاده شده در آن هیچ اطلاعی نداریم. این بدان معنی است که هیچ راه فراری از مسیر غذای طبیعی وجود ندارد. به عبارت دیگر، خود شما باید آشپزی کنید تا بدانید چه مواد اولیه ای را در غذا بکار می برید.

غذاهایی مانند غذاهای یخ زده، مواد غذایی که در مایکروویو گرم می شوند و وعده های غذایی کنسروی تحت عنوان غذاهای سالم، راحت و متعادل در دسترس هستند. این غذاها اگرچه انتخاب جالبی به نظر می رسند، اما به طور کلی کارشناسان تغذیه بر این باورند که این غذاهای سرشار از سدیم با ماندگاری طولانی نمی توانند به حفظ سلامت افراد کمک کنند.

برای کمک به عملکرد هرچه بهتر بدن شما باید بدانید که چه چیزی می خورید و چگونه بر هضم کلی شما تاثیرگذار هستند. درست مانند ماشینی که به سوخت خود نیاز دارد و اگر سوخت مناسب نباشد عملکرد ماشین ضعیف می شود، به طور مشابه،‌ وقتی غذای مناسب را مصرف نمی کنید، گوارش و اندام های سیستم گوارش شما دچار اختلال می شوند.

کلام آخر

به طور خلاصه، همه چیز به برنامه غذایی که دارید بازمی گردد. بیشتر مردم فکر می کنند که یک برنامه غذایی مناسب ندارند و احساس می کنند که غذاهای سالمی را مصرف نمی کنند. علاوه بر این، متخصصان می گویند که تنها این مسئله نیست زیرا حتی اگر بدانید که چه چیزی برای شما مناسب است، آیا می توانید غذای درست و مناسب را از رستوران برای خود سفارش دهید.

با تعادل کالری مناسب،‌ شما می توانید به راحتی سالم غذا بخورید و همین امر در حفظ سلامت کلی بدن شما موثر است. بهترین بخش از تغذیه سالم و تمرکز بر روی یک رژیم غذایی سالم این است که همیشه بدون تلاش برای کاهش وزن در BMI ایده آل خود خواهید بود. علاوه بر این، پوست، مو و ناخن های شما قوی تر خواهند شد.