۰ نفر

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد؛

احتمال بروز موج هشتم کرونا / برای درمان آنفلوآنزا آنتی بیوتیک مصرف کنیم؟

۲ آبان ۱۴۰۱، ۹:۳۵
کد خبر: 676009
احتمال بروز موج هشتم کرونا / برای درمان آنفلوآنزا آنتی بیوتیک مصرف کنیم؟

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به افزایش موارد سرماخوردگی و آنفلوآنزا، درباره علائم افتراقی این بیماری‌ها با کرونا گفت: آنفلوآنزا و کرونای فعلی علائم تقریبا مشابه یکدیگر دارند و برای تشخیص افتراقی باید آزمایش انجام شود.

اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سید احمد طباطبایی با اشاره به اینکه واریانت‌های جدیدی از کووید۱۹ در جهان شناسایی شده است، گفت: البته این واریانت‌ها جدی نیستند و اگر هم به فرض فردی در ایران یا خارج از ایران به این واریانت‌ها مبتلا شود، بیماری خفیفی خواهد داشت؛ اما به طور کلی موضوع تغییر ژنتیکی درباره این ویروس مطرح است و رخ می‌دهد؛ اما، خوشبختانه همانطور که آمار هم گواهی می‌دهد میزان بروز بیماری شدید در کرونا کاهش یافته و به حداقل رسیده است. هنوز هم اومیکرون با زیرواریانت‌های BA۴ و BA۵ در کشورمان در گردش است.

او درباره نظر برخی اظهارات مبنی بر اینکه با شناسایی زیرسویه‌های جدید کووید ۱۹ در برخی کشورها، کرونا به سمت SARS COVID تیپ یک یا سه می‌رود، توضیح داد: این صحبت به آن معنا است که شاید سویه‌های جدیدی که در جهان شناسایی می‌شود، بتوانند اپیدمی‌ها یا پاندمی‌هایی شبیه کرونا ایجاد کنند و این هم می‌تواند یک هشدار باشد که کسی فکر نکند که کرونا تمام شده است. این موضوع شاید بتواند مطرح کننده احتمال بروز موج هشتم کرونا باشد؛ هرچند که امیدواریم این اتفاق با گسترش واکسیناسیون و افزایش رعایت پروتکل‌ها، رخ ندهد. البته موضوع روند جهانی بیماری هم مطرح است.

وی افزود: در حال حاضر ویروس سرماخوردگی در جهان در حال گسترش است که می‌تواند علائم مشابه کرونا داشته باشد. همچنین گروهی از انتروویروس‌ها (ویروسی که اواخر تابستان و اوایل پاییز شیوع می‌یابد) که همزمان علائم گوارشی و تنفسی دارند نیز می‌تواند مواردی از بیماری ایجاد کند که مشابه کرونا باشند.

برای پیشگیری از کرونا ماسک بزنید

وی تاکید کرد: با این حال با توجه به اینکه موضوع انتقال بیماری وجود دارد، به هیچ وجه نمی‌توان دچار ساده‌انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی شد و همچنان استفاده از ماسک در اماکن عمومی شلوغ و پرتردد همچون مترو، اتوبوس، مراکز آموزشی و... ضروری است. در عین حال هر فردی که به بیماری تنفسی مبتلا شود لازم است که از ماسک استفاده کند؛ گرچه مسائل بهداشتی دیگر مانند شست‌وشوی دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین لازم است فرد مبتلا به بیماری به مدت پنج روز قرنطینه باشد و تا زمانی که علائم بیماری تنفسی به طور کامل بهبود نیافته است در محل کار یا کلاس درس حاضر نشود.

وی با اشاره به اهمیت واکسیناسیون و پیشگیری از بروز بیماری، تصریح کرد: برخی کشورها اکنون سعی در تولید واکسن‌های کرونایی دارند که هم سویه‌های اولیه و هم سویه‌های جدید کرونا را تحت پوشش قرار دهد که تاحدودی هم موفق بودند و واکسن‌های دو ظرفیتی (اومیکرون و سویه‌های ماقبل) در حال حاضر در برخی کشورها موجود است. البته فراموش نکنیم در هر حال تزریق هر نوع واکسن کرونا سبب می‌شود افراد از بیماری شدید در امان باشند و تاکید اصلی ما تزریق واکسن برای تمام کسانی است که یا کلا واکسن تزریق نکرده‌اند و یا لازم است دزهای یادآور را تزریق کنند. در مورد دانش‌آموزان نیز با توجه به حضورشان در کلاس‌های درس نباید تزریق واکسن فراموش شود.

علایم کرونا و آنفلوآنزا شبیه هم هست

دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزا در فصول سرد سال،‌ توضیح داد: علائم هر دو بیماری شبیه به هم است و به هیچ وجه از نظر علائم بالینی نمی‌توان کرونا و آنفلوآنزا را افتراق داد؛ اما در آنفلوآنزایی که پیش از شیوع کرونا هم رایج بود شروع ناگهانی، ایجاد تب و لرز ناگهانی و بروز علائم گوارشی رایج بود و گروهی که واکسن آنفلوآنزا تزریق نکرده بودند، احتمال ابتلای بالاتری داشتند. آنفلوآنزا و کرونای فعلی هم علائم تقریبا مشابه یکدیگر دارند و برای تشخیص افتراقی باید آزمایش انجام شود.

وی افزود: طی دو سال و نیم گذشته میزان تماس مردم و رعایت مسائل بهداشتی خیلی زیاد بود و به دلیل عدم حضور کودکان در مدارس، دانشجویان در دانشگاه‌ها،‌ حضوری نبودن تمامی مشاغل و...  شیوع آنفلوآنزا و بیماری‌های ویروسی دیگر خیلی کم شده بود، اما اکنون با کاهش رعایت پروتکل‌ها و افزایش مراودات احتمال بروز آنفلوآنزا افزایش یافته است. از طرفی برخی مردم هم به دلیل رعایت خوب طی دو سال گذشته، با ویروس‌های تنفسی نظیر آنفلوآنزا تماس نداشتند و ممکن است امسال ایمنی لازم را نداشته باشند؛ بنابراین وقتی در تماس با این ویروس‌ها قرار می‌گیرند بیماری را سریع‌تر نشان می‌دهند؛ چنانچه اکنون در کشور شاهدیم برخی دانش‌آموزان به محض حضور در مدرسه دچار علائم بیماری تنفسی می‌شوند و این نشان می‌دهد مستعد ابتلا هستند و ایمنی کافی ندارند؛ زیرا مدت طولانی با هیچ ویروسی در تماس نبودند.

طباطبایی با اشاره به استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها، تاکید کرد: این دسته از داروها اصلا در بیماری‌های ویروسی آنفلوآنزا، کرونا، سرماخوردگی و انتروویروس‌ها ضرورت ندارد و متاسفانه برخی با خود درمانی از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند؛ در حالیکه توصیه اکید پزشکان و مجامع علمی خودداری از استفاده خودسرانه داروها بویژه آنتی‌بیوتیک است. از سوی دیگر تزریق سرم و تزریق ویتامین‌ها در داخل آن اصلا برای همه افراد ضرورت ندارد و تنها شاید سبب ایجاد آرامش روحی روانی برای بیمار شود؛ درحالی که لازم است دوره بیماری طی شود تا بیمار بهبود یابد. به جز درمان علامتی تب، بدن درد و جبران کم آبی بدن، درمان دیگری برای این مشکل توصیه نمی‌شود.