۰ نفر

درمان دردها فقط با نمک!

۳۰ مهر ۱۴۰۱، ۰:۲۸
کد خبر: 675418
درمان دردها فقط با نمک!

نمک درمانی یا هالوتراپی یک روش درمانی مبتنی بر نمک است که می تواند تعدادی از شرایط و بیماری ها را تسکین دهد. هالوتراپی از کلمه یونانی “halos” به معنای “نمک” گرفته شده است.

با نمک، اینجوری درد و استرس رو فوری درمان میکنن

به گزارش اقتصاد آنلاین، انواع مختلفی از نمک درمانی قرن ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. نمک به اشکال مختلف به طور طبیعی در غارها یا از دریا تولید می شود. کاربردهای آن با کشف هزاران سال پیش، به افراد کمک می کند تا بهتر نفس بکشند، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند و بدن خود را برای مدت طولانی کاملاً پاکسازی کنند. برخی از افراد معتقدند که این روند درمانی است که می تواند کیفیت زندگی بسیاری از افراد را بهبود بخشد.

یکی از اولین افرادی که از نمک درمانی استفاده کرد، Feliks Boczkowski، یک پزشک لهستانی در سال 1843 بود که متوجه شد کارگران معدن نمک دارای سیستم تنفسی بهتری نسبت سایر معدنچیان هستند. بر همین اساس وی توانست این روند درمانی را در بیمارستان ها رواج دهد و سپس استفاده از دستگاه های تولید هوا برای ایجاد یک محیط نمک خشک در داخل یک اتاق گسترش و رواج پیدا کرد. هنگامی که در هوای نمکی تنفس می کنید، نمک به اعماق ریه ها حرکت کرده و کیسه های هوایی که دیواره های ریه را پوشش می دهند را باز می کند.

استفاده مرتب از این نوع هوای نمکی، التهاب شدید را کاهش می دهد. از آنجایی که غارهای نمکی اولین مکان هایی بودند که افراد کشف کردند که در آن ها می توانند به راحتی نفس بکشند، این روند در حوزه پزشکی هم مورد استفاده قرار گرفت. کلرید سدیم طبیعی که باعث نفوذ هوا می شود التهاب در کیسه های هوای ریه را کاهش می دهد.

 کاربرد نمک درمانی

نمک حمام

وزیر بهداشت عمومی روسیه در سال ۱۹۹۰ هالوتراپی را به عنوان یک روش درمانی معتبر تأیید کرد، که اعتبار قابل توجهی به اتاق های نمک هوای خشک داده شد. هالوتراپی یک روش درمانی جایگزین است که شامل تنفس هوای شور می باشد. برخی ادعا می کنند که این روند درمانی می تواند شرایط تنفسی مانند آسم، برونشیت مزمن و آلرژی را درمان کند.

علاوه بر آن برخی نمک درمانی را برای شرایط زیر پیشنهاد می کنند:

تب و سرفه

فیبروز کیستیک

عفونت های ویروسی

درمان افسردگی و اضطراب

بیماری های تجربی گوش، مشکلات بینی و گلو

رفع برخی از شرایط پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و آکنه

سهولت علائم مربوط به سیگار کشیدن، مانند سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه

برخی معتقدند که حتی نوزادان نیز می توانند در معرض نمک درمانی قرار بگیرند زیرا این یک روش طبیعی درمانی و ۱۰۰٪ عاری از دارو است و از طرفی هم کودکان معمولاً سریعتر از بزرگسالان به نمک درمانی پاسخ می دهند.

روش های نمک درمانی

نمک به عنوان ضد باکتری، ضد التهاب شناخته شده و قادر به شل کردن مخاط و خلط است. نمک همچنین یون های منفی تولید می کند که گفته می شود به تسکین تعداد زیادی از بیماری ها مانند مشکلات تنفسی، تب یونجه و تحریکات پوستی کمک می کند. از دیگر مزایایی که از یون های منفی نمک درمانی گزارش شده است، کاهش استرس، بی حالی، افسردگی و سردرد است. در حالی که یونهای منفی ممکن است بهزیستی کلی فرد را به طرز چشمگیری افزایش دهند. بسته به نحوه مصرف نمک، هالوتراپی معمولاً به روش های خشک و مرطوب تقسیم می شود.

روش های خشک

روش خشک هالوتراپی معمولاً در یک “غار نمکی” مصنوعی که رطوبتی ندارد صورت می گیرد. درجه حرارت غار سرد است و معمولا روی ۲۰ درجه سانتی گراد یا پایین تر تنظیم می شود. جلسات درمانی در این روش معمولاً حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می کشد. وسیله ای به نام هالوژنراتور، نمک را در ذرات میکروسکوپی خرد و آن ها را در هوای اتاق آزاد می کند. پس از استنشاق، ادعا می شود که این ذرات نمکی باعث تحریک آلرژن ها و سموم از سیستم تنفسی می شوند که این فرایند مخاط را شکسته و التهاب را کاهش می دهد و در نتیجه راه های هوایی فرد باز می شود.

گفته می شود که ذرات نمک با جذب باکتری ها و سایر ناخالصی های مسئول بسیاری از شرایط پوستی روی پوست فرد تأثیر مشابهی دارند. نمک نیز یون های منفی تولید می کند. این امر از نظر تئوریکی باعث می شود بدن سروتونین بیشتری آزاد کند. سروتونین یکی از مواد شیمیایی که باعث می شود فرد احساس خوبی داشته باشد. بسیاری از افراد از لامپ های نمکی هیمالیا برای به دست آوردن مزایای یون های منفی در خانه خود استفاده می کنند. با این حال، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این لامپ ها به غیر از روشن کردن محیط، فواید دیگری داشته باشند، وجود ندارد.

روش های مرطوب

هالوتراپی همچنین با استفاده از مخلوطی از نمک و آب انجام می شود.

روش های مرطوب نمک درمانی شامل موارد زیر است:

نوشیدن آب نمک

غرغره کردن آب نمک

حمام کردن در آب نمک

استفاده از آب نمک برای شستن بینی

استفاده از مخازن شناور پر از آب نمک

شما می توانید به خصوص در شرایطی که علائم شدیدی دارید از هر دو روش خشک و مرطوب استفاده کنید.

تعداد جلسات نمک درمانی

شما باید هریک از اقدامات درمان ۲-۳ بار در سال انجام دهید و از بروز هرگونه مشکل جلوگیری کنید.

در مورد مشکلات تنفسی مزمن و همچنین تحریکات پوستی ۱۲-۲۰ جلسه نمک درمانی به خوبی می تواند موثر باشد.

جلسات باید حداقل به مدت حداکثر دو بار در هفته به مدت ۴۵ دقیقه به طور همزمان انجام شود تا بیشترین اثربخشی را داشته باشد.

تعداد جلسات نمک درمانی به علت استفاده از آن بستگی دارد. به طور معمول هالوتراپی بین ۲ تا ۸ جلسه برای عفونت گوش، سرماخوردگی و علائم آنفولانزا انجام می گیرد.

شما می توانید در طول جلسات خود هر مدل لباسی که می خواهید بپوشید. نمک ضد باکتری است و اتاق های نمک درمانی معمولاً دارای سیستم تهویه تصفیه شده هستند، بنابراین جای نگرانی در مورد ابتلا به هرگونه عفونت از طرف دیگرانی که قبلا از اتاق استفاده کرده اند نیست.

حقایقی در مورد نمک درمانی

علم هنوز رعایت نکات درمانی در مورد هالوتراپی را اثبات نکرده و تحقیقات کمی در مورد این موضوع صورت گرفته است.

برخی از تحقیقات نشان داده اند که:

طبق بررسی سال 2014، بیشتر مطالعات در مورد هالوتراپی برای COPD دارای نقص است.

هالوتراپی در افراد مبتلا به آسم برونشی یا برونشیت مزمن، پاسخ های ضد التهابی و ضد حساسیتی را ایجاد می کند.

افراد مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) بعد از هالوتراپی علائم کمتری داشتند و استفاده از این روند درمانی کیفیت زندگی آن ها را بهبود بخشیده است. با این وجود، موسسه ریه آن را توصیه نمی کند زیرا دستورالعمل های پزشکی اثبات نشده است.

هالوتراپی نتیجه آزمایشات عملکرد ریه یا کیفیت زندگی در مبتلایان به برونشکتوز فیبروز غیر کیستیک را بهبود نمی بخشد. برونشکتوز فیبروز غیر کیستیک شرایطی است که پاک کردن مخاط از ریه ها را دشوار می کند.

همچنین طبق گفته های بنیاد آسم و آلرژی آمریکا استنشاق نمک های غلیظ باعث تحریک راه های هوایی و ایجاد مخاط و سرفه می شود که ممکن است علائم آسم در بعضی از افراد بدتر شود. AAFA می گوید که احتمالاً هالوتراپی علائم آسم را بهبود نمی بخشد اگرچه احتمالاً برای بیشتر افرادی که از آسم رنج می برند بی خطر است.

عوارض نمک درمانی

احتمالاً هالوتراپی برای اکثر افراد بی خطر است، اما هیچ مطالعه ای در مورد مطمئن بودن حتمی آن صورت نگرفته است. بعلاوه، هالوتراپی معمولاً در یک کلینیک بهداشتی یا درمانی انجام می شود، بدون آن که کادر پزشکی آموزش دیده حضور داشته باشد تا بتوانند در مواقع اضطراری پزشکی به فرد کمک کند. این نکته را در نظر داشته باشید که جوانب مثبت و منفی هالوتراپی را بررسی کنید. برخی از افراد همچنین از سردرد هنگام هالوتراپی خبر می دهند. هالوتراپی یک روش درمانی تکمیلی است که بهتر است در کنار سایر روند های درمانی انجام بگیرد اما جایگزینی برای دارو درمانی نخواهد بود.

حامیان هالوتراپی ادعا می کنند که این روند درمانی برای کودکان و زنان باردار بی خطر است. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۰۸، استنشاق محلول ۳٪ شور یک درمان بی خطر و مؤثر برای نوزادان مبتلا به برونشیولیت است. با این وجود هیچ استانداردی در کلینیک های هالوتراپی وجود ندارد. مقدار نمک تجویز شده می تواند بسیار متفاوت باشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است برای مشکلات تنفسی و افسردگی مفید باشد. اگرچه اکثر پزشکان هنوز شک دارند. اگر علاقه دارید هالوتراپی را امتحان کنید، در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید.

حمام نمکی

سم زدایی نمک یا حمام نمکی ریختن نمک سفره در وان حمام نیست. وان های حمام نمکی معمولاً از نمک Epsom ساخته می شوند، که این نمک به مواد معدنی اجازه می دهد سموم بدن را دفع کنند. طرفداران استفاده از این نمک ادعا می کنند که استفاده از حمامی نمک Epsom می تواند سموم مضر بدن را دفع و بدن را متعادل کند.

آن ها معتقدند که حمام نمکی در موارد زیر موثر است:

آرامش

مدیریت وزن

افزایش سلامتی

تسکین عضلات درد

نمک اپسوم از نظر ظاهری شبیه نمک سفره است اما یک ترکیب کاملاً متفاوت می باشد و از منیزیم و سولفات ساخته شده است، در حالی که نمک سفره، سدیم است.

 فواید حمام نمکی

جذب منیزیم بزرگترین فایده استفاده از حمام نمکی Epsom است. بررسی های صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد سطح منیزیم و سولفات در خون پس از استفاده حمام نمکی را افزایش می دهد.

فواید روش نحوه آن

پوست نرم حمام ۲۰ دقیقه ای

کاهش التهاب

نرم کننده پوست

مرطوب کننده پوست

تقویت سد محافظتی پوست

درد و درد عضلات حمام ۱۲ دقیقه ای

کاهش دهنده التهاب، درد عضلانی و تنش

منیزیم می تواند گرفتگی عضلات را کاهش دهد.

آرامش و ضد استرس حمام ۱ ساعته از آنجایی که کمبود منیزیم باعث اضطراب، افسردگی و استرس می شود، حمام نمکی می تواند به کاهش استرس کمک کند.

ملین ۲۰ دقیقه خیساندن یا خوردن نمک خوراکی

۱۰ تا ۳۰ گرم برای بزرگسالان

۵ تا ۱۰ گرم برای کودکان ۶ ساله و بالاتر

منجر به حرکت دفع مدفوع ۳۰ دقیقه تا ۶ ساعت پس از مصرف دوز می شود.

عفونت ناخن پا ۱۲ دقیقه خیس کردن ناخن پا در محلول نمک تسکین التهاب و درد

تعادل منیزیم خیس کردن ۱۲ تا ۲۰ دقیقه ای به افرادی که در معرض خطر سطوح پایین منیزیم هستند، از جمله مبتلایان به  فیبرومیالژیا ممکن است به بازیابی منیزیم کمک کند.

برخی از این مزایا ممکن است به دلیل درجه حرارت و طبیعت خود حمام باشد. گرما به آرامش و تسکین درد کمک می کند.

نحوه تهیه حمام نمکی Epsom

برای تهیه حمام نمکی Epsom می توانید 2 فنجان نمک Epsom برای یک وان با اندازه استاندارد با آب گرم مخلوط کنید. برای افزودن مزایای آروماتراپی، روغن های اساسی مانند اسطوخودوس، نعناع یا درخت چای را به حمام خود اضافه کنید. برای کاربردهای کوچکتر، می توانید خمیر نمکی Epsom تهیه کنید. اگر می خواهید از نمک در قسمت های خاصی از بدن استفاده کنید، می توانید خمیر را با مقدار کمی نمک و آب تهیه کرده و در قسمت آسیب دیده بدن پخش کنید.

خطرات و عوارض جانبی حمام نمکی Epsom

درمورد هر گونه نگرانی که درباره حمام نمکی Epsom دارید با پزشک خود صحبت کنید. خطرات ناشی از عوارض جانبی حمام نمکی Epsom کم است. حمام نمکی Epsom برای کودکان نیز نسبتاً بی خطر است، اما برای جلوگیری از نوشیدن آب نمک Epsom کودک یا نوزاد باید اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهید. زنان باردار، کودکان و افراد دارای اختلال در عملکرد کلیه باید از مصرف منیزیم خوراکی خودداری کنند. اگر کلیه های شما به درستی کار نکنند، بدن قادر به خلاص شدن از شر منیزیم اضافی نخواهد بود و شما را در معرض خطر عوارض جدی سلامتی قرار می دهد.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد منیزیم، معمولاً از طریق مصرف، شامل موارد زیر است:

بی حالی

تاری دید

ضعف عضلانی

سرگیجه یا غش

مشکلات تنفسی

کاهش ضربان قلب

افزایش یا کاهش ادرار

عوارض جانبی در افراد با عملکرد طبیعی کلیه نادر است. در صورت ادامه یا بدتر شدن علائم خود به پزشک مراجعه کنید. برای یک فرد متوسط​​، سم زدایی حمام نمکی ممکن است مزایای خارجی بیشتری نسبت به مزایای داخلی داشته باشد. به احتمال زیاد حمام نمک Epsom باعث ایجاد احساس طراوت، کاهش احساس درد و لطافت پوستی می شود. اگرچه بعید است که حمام Epsom در مدیریت وزن تاثیری داشته باشد، اما می تواند یک تجربه لذت بخش بعد از یک روز طولانی باشد. حمام گرم به خودی خود راهی عالی برای کاهش استرس و گذراندن زمان با کیفیت برای استراحت است.