۰ نفر

چطور بعد از زایمان به سرعت خوب شویم؟ + مراقبت های ضروری پس از زایمان

۲۹ مهر ۱۴۰۱، ۲۲:۵۵
کد خبر: 675408
چطور بعد از زایمان به سرعت خوب شویم؟ + مراقبت های ضروری پس از زایمان

مراقبت های پس از زایمان از دو نظر جسمانی و روانی اهمیت دارد. در دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن شما اتفاق افتاده است که پس از بارداری این تغییرات بیشتر نیز می شود.

مراقبت های بعد زایمان برای سرحالی و زود سرپا شدن

به گزارش اقتصاد آنلاین، پس از زایمان چون زمان تولید شیر برای کودک شما است، سینه ها بزرگ تر و سفت تر می شود. این تغییرات باعث درد و ناراحتی شما می شود و پرستاری و مراقبت از کودک بهترین راه برای کاهش درد است.

در زایمان طبیعی واژن متورم و کبود می شود: برای کاهش التهاب آن می توانید از کمپرس سرد، لباس زیر با الیاف طبیعی و پدهای طبیعی استفاده کنید. به جای نشستن، به طرفین دراز بکشید هم به کبودی ها و هم به کاهش درد کمک می کند.

وزن آب خالص بدنتان کم می شود: در طی هفته نخست پس از زایمان، به دلیل افزایش ادرار و تعریق آب بدنتان کم شده و وزنتان یکباره کاهش می یابد. 

خونریزی خواهید داشت: پس از زایمان چه سزارین و چه طبیعی، حدود یک هفته به شدت خونریزی دارید. بدن شما خودش را از هر گونه خون و لخته پاک می کند. در صورتی که متوجه لخته های بزرگ تر از یک چهارم شدید، با پزشکان متخصص زنان تماس بگیرید چرا که شاید در معرض خطر خونریزی پس از زایمان باشید.

مراقبت های بعد از زایمان چیست؟

عوارض مصرف کافئین در ماه‌های اول بارداری

دوران بعد از زایمان مانند دوران بارداری ممکن است برای مادر خطرآفرین باشد. بنابراین مراقبت های بعد از زایمان سزارین و استراحت بعد از زایمان طبیعی ضروری و مهم است.

مراقبت از نوک پستان: از آنجایی که نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند، مادر باید نوک پستان را تمییز نگاه دارد. شما کافی است نوک پستان خود را یک بار در روز شست و شو دهید و اجازه دهید تا در معرض هوا خشک شود. در صورتی که این ناحیه زخم شود، شما تنها کافی است یک قطره از شیر خود را روی نوک و هاله پستان بریزید. استفاده از صابون، کرم و محلول شست و شو توصیه نمی شود. 

یبوست: بیشتر مادران در روزهای اول پس از زایمان دچار سبوست می شوند. در این دوران از رژیم غذایی مناسب که حاوی مواد غنی از فیبر هستند، استفاده کنید.

خستگی: به دلیل نیاز ۲۴ ساعته نوزاد برای مراقبت، مادر بسیار خسته می شود. بنابراین به خصوص در ماه های اول از هر فرصتی برای خوابیدن و استراحت استفاده کنید. بنابراین زمانی که نوزاد خواب است تمام کارهای منزل را انجام ندهید، بلکه شما نیز از این فرصت برای استراحت استفاده کنید.

انقباض رحم: رحم به مدت ۶ هفته پس از زایمان به حالت نخستین خود باز می گردد. در این مدت ممکن است در ناحیه لگن دردهای عضلانی احساس کنید. برای کم کردن این انقباض ها مایعات زیاد مصرف کنید و مثانه خود را خالی کنید. همچنین یک بالش زیر شکم قرار داده و روی آن بخوابید.

ناحیه پرینه: ناحیه پرینه بین واژن و مقعد است که پس از زایمان طبیعی در این ناحیه درد احساس م یکنید. به مدت یک ماه باید طولانی نایستید، از توالت فرنگی استفاده کنید، در آب ولرم بنشینید (برای کاهش درد) و با داروهایی که پزشک تجویز کرده این ناحیه را ماساژ دهید.

رعایت بهداشت بعد از زایمان طبیعی: محل بخیه های خود را همیشه تمیز و خشک نگه دارید. هر روز حمام کنید اما هرگز برای شستن ناحیه واژن و پرینه از لیف استفاده نکنید. پس از حمام نیز با حرارت بسیار ملایم سشوار یا حوله تمیز این ناحیه را خشک کنید.

مراقبت روانی: احساس غم و افسردگی بعد از زایمان طبیعی و شایع است؛ اما اجازه ندهید این غم زیاد شود. برای غلبه بر این مشکل با یک روان شناس در ارتباط باشید.